• Mila

Inga fel, blir det ivf då?

Nu är vi bara i starten av vår utredning, men ännu har inge fel hittats. Jag fick mf i juni i vecka 6 och vi har varsit barn på 5 och 6 år.

Men nu funkar det inte även fast jag har rätt regelbunden mens och verkar som jag har äl. Har försökt i över 1 år.

Vad händer då? Blir det oftast ivf på engång? Hur lång tid brukar man få vänta? Vi går i Örebro.

• Svar på tråden Inga fel, blir det ivf då?
  • The one in Blue

Är det inte så att du får gå till en privat klinik och finansiera IVF själv om du har barn sen innan?

• Mila
    The one in Blue skrev 2016-10-18 09:41:39 följande:

Är det inte så att du får gå till en privat klinik och finansiera IVF själv om du har barn sen innan?

Det tror jag inte? Speciellt inte eftersom vi inte har gemensamt barn?
  • Yonne

Viast gör du utredning i Örebro? Tror det på deras hemsida är 2 år som gäller om man inte har någon förklaring till sin barnlöshet. Ni kan ju bli gravida så hoppas ni blir det snart igen.

• Anonym (c)

Har ni inga gemensamma barn kan man få skattefinanserad hjälp. Har man försökt 1 år så ska man utredas, och då får ni besked om hur ni bäst kan hjälpas. 

• Maramina

Att du har regelbunden mens, tycks få ägglossning och att ni både har barn sedan innan är inte någon garanti till att det inte finns några fel. Fertiliteten både hos kvinnan och mannen kan ändras (och gör så även) under årens gång. Det kan vara allt från hormonella störningar, åldersrelaterade till sjukdomsrelaterade orsaker till att fertiliteten försämras. Tex så fick jag och min man vårt första barn helt på naturlig väg, medan tvåan tog det längre för och vi lyckades först på andra ivf-försöket. Vår utredning visade dels att mina äggreserver hade minskat och var låga, dels att han hade problem med sina spermier både vad det gäller kvalitet och kvantitet. Kan tillägga att det blev fyra års skillnad på barnen (började försöka när den stora var två) och att jag hela tiden har fått utslag på ägglossningstester och har regelbunden mens så vi skulle aldrig kunnat gissa oss till att mina äggreserver började bli låga

• Maramina

Glömde svara på din fråga. Nja, om man inte hittar några andra fel och man har försökt själv så pass länge som ens landsting kräver så brukar det ofta bli antingen insemination i första steget alternativt ivf. Jag har för mig att just i Örebro så brukade man i alla fall tidigare göra några inseminationsförsök innan man gick över till ivf

• Mila

Svarar er alla såhär.

Vi går i Örebro. Vi båda har lämnat prover, jag tycker mitt AMH värde var lågt, men inte enligt läkaren. Alla andra prover såg jätte bra ut. Mannens spermier är bra. Och nyligen på vul så såg allt bra ut.. Men det var hos en gynekolog som bara skulle kolla cystor.

Så nu får vi vänta tills vi blir kallade igen, så får vi väl se.

Blir försök nr 5 efter MF kommande vecka, så vi håller tummarna.

Ni som fåtr ivf, hur lång väntan var det? Alltså från att det blev bestämt ivf

Resan till ett gemensamt kärleksbarn ~ Missfall i juni ~ blogg.alltforforaldrar.se/livetslycka/
  • Yonne

Tror väntetider varierar i landet. Jag har väntat sedan innan sommaren. Örebro ska visst ha bra tillgänglighet. Du kommer nog igång snabbt om de bedömer att ni behöver ivf. Ibland kan det ju vara klokt att vänta ett tag för det kan ta tid att bli gravid.

Svar på tråden Inga fel, blir det ivf då?