Femman79 skrev 2016-11-16 15:15:20 följande:
Hej skulle veta lite om barn som föds i vecka 34+0.
Vet att allt kan vara väldigt inviduellt men skulle vilja höra med er föräldrar som fått i den vecka hur det gått?
Kan man amma?
Behövs Neo?
Adningshjälp?
Hur länge måste man stanna på sjukhuset?
Vad vägde och mätte era barn i vecka 34?
Ja lite sånt.
Tacksam för svar
Jag fick i v 33+0. Hon fick sondmatas i två dagar (tror det görs på rutin), sedan testade vi flaska och det gick bra. Hade troligtvis gått från början. Amning har jag hört tar lite längre tid att lära sig så då hade hon nog fått ha sonden längre. Jag valde att inte amma men hon fick donerad bröstmjölk på neo första veckan så du kan säkert ge din egen bröstmjölk i sond/flaska om du vill.
Hon fick vara ca 10 dagar på neo, för att få sola lite och ligga på värmedyna då hon hade svårt att hålla värmen i början. Hon fick åka hem då hon kunde hålla värmen men vi valde att stanna några dagar extra då storebror var förkyld. Så ca en vecka behövdes.
Ingen andningshjälp, hon andades bra från början (jag hade fått kortisonsprutor en vecka innan). Fick tom hälsa på henne någon minut efter födseln efter att de kollat så hon mådde bra innan hon fördes till neo. Hon skrek när hon föddes som vanligt. Hon hade andningslarm på neo men det larmade aldrig.
Jag blev utskriven typ direkt men var med henne på neo sedan.
Hon vägde 2 kg nästan exakt när hon föddes, 44 cm lång och 31 cm huvudmått.
Hon hade mycket hår på huvudet och även en hel del på axlar, armar och ryggen (vi är inte håriga i släkten) och nästan inget underhudsfett så såg ut som en liten apunge <3 Håret på kroppen försvann efter drygt en månad.
När hon var 10 veckor hade hon kommit ikapp fullgångna bebisar som fötts på samma tid så hon ökade jättefort i vikt i början.
Sov nästan konstant i två månader förutom att vakna för att äta och sedan var hon som en vanlig nyfödd efter det (fast större).
Prematurbebisar har lite roliga ljud för sig, små snorklanden och gnägganden så de låter lite som små getter eller hur jag ska säga, kan vara bra att veta :) Det låter gulligt och försvinner sedan.