• Femman79

Ni som fått i vecka 34 +0

Hej skulle veta lite om barn som föds i vecka 34+0.

Vet att allt kan vara väldigt inviduellt men skulle vilja höra med er föräldrar som fått i den vecka hur det gått?

Kan man amma?

Behövs Neo?

Adningshjälp?

Hur länge måste man stanna på sjukhuset?

Vad vägde och mätte era barn i vecka 34?

Ja lite sånt.

Tacksam för svar

• Svar på tråden Ni som fått i vecka 34 +0
  • Linda2barnsmamma

Hej. Ja har inga erfarenheter själv men min syster är född i v.34+4 . Hon vägde 2450 g och var 44 cm lång. Ganska stor för att komma så pass tidigt :) hon fick ligga på neonatal i 2 veckor för observation.

Min mamma valde att inte amma då dom mata henne via sond i 2 veckor. Mjölken rann inte riktigt på som den skulle så hon fortsatte med ersättning nät dom väl fick åka hem :)

Mest var väl att hon behövde gå upp i vikt innan hemgång och att min mamma skulle pigga på sig efter ett akut kejsarsnitt. Henne moderkaka lossnade så hon blödde ganska rejält hemma när ambulans kom.

Jag var I tonåren så det gick ganska bra :)

• Meriall
    Femman79 skrev 2016-11-16 15:15:20 följande:

Hej skulle veta lite om barn som föds i vecka 34+0.

Vet att allt kan vara väldigt inviduellt men skulle vilja höra med er föräldrar som fått i den vecka hur det gått?

Kan man amma?

Behövs Neo?

Adningshjälp?

Ja lite sånt.

Tacksam för svar

Jag fick i v 33+0. Hon fick sondmatas i två dagar (tror det görs på rutin), sedan testade vi flaska och det gick bra. Hade troligtvis gått från början. Amning har jag hört tar lite längre tid att lära sig så då hade hon nog fått ha sonden längre. Jag valde att inte amma men hon fick donerad bröstmjölk på neo första veckan så du kan säkert ge din egen bröstmjölk i sond/flaska om du vill.

Hon fick vara ca 10 dagar på neo, för att få sola lite och ligga på värmedyna då hon hade svårt att hålla värmen i början. Hon fick åka hem då hon kunde hålla värmen men vi valde att stanna några dagar extra då storebror var förkyld. Så ca en vecka behövdes.

Ingen andningshjälp, hon andades bra från början (jag hade fått kortisonsprutor en vecka innan). Fick tom hälsa på henne någon minut efter födseln efter att de kollat så hon mådde bra innan hon fördes till neo. Hon skrek när hon föddes som vanligt. Hon hade andningslarm på neo men det larmade aldrig.

Jag blev utskriven typ direkt men var med henne på neo sedan.

Hon vägde 2 kg nästan exakt när hon föddes, 44 cm lång och 31 cm huvudmått.

Hon hade mycket hår på huvudet och även en hel del på axlar, armar och ryggen (vi är inte håriga i släkten) och nästan inget underhudsfett så såg ut som en liten apunge <3 Håret på kroppen försvann efter drygt en månad.

När hon var 10 veckor hade hon kommit ikapp fullgångna bebisar som fötts på samma tid så hon ökade jättefort i vikt i början.

Sov nästan konstant i två månader förutom att vakna för att äta och sedan var hon som en vanlig nyfödd efter det (fast större).

Prematurbebisar har lite roliga ljud för sig, små snorklanden och gnägganden så de låter lite som små getter eller hur jag ska säga, kan vara bra att veta :) Det låter gulligt och försvinner sedan.
  • Femman79

Tack för era svar :)

Jag är van vid dessa konstiga ljud då mina 2 sista barn låtit roligt den första tiden. Dom kom i 37+

Amningen är otroligt viktig för mig så jag hoppas det kommer funka om inte direkt så sen.

• Linda2barnsmamma
    Femman79 skrev 2016-11-16 18:01:07 följande:

Tack för era svar :)

Jag är van vid dessa konstiga ljud då mina 2 sista barn låtit roligt den första tiden. Dom kom i 37+

Amningen är otroligt viktig för mig så jag hoppas det kommer funka om inte direkt så sen.

Ja det är sött okej. Ja ge det bara lite tid så kommer det nog igång. Ja önskar dig all lycka till :)
  • Februari16

Jag fick inte barn i vecka 34 men i vecka 35 och så jobbar jag som barnssk på neo så jag svarar ändå

Kan man amma?

- ja om du vill amma så kommer du att få börja pumpa ganska omgående för att produktionen ska dra igång. Barnet kommer att få sond och din mjölk i sonden till en början. Se inte sonden som något negativt! Tänk på den som en förlängning av navelsträngen och låt barnet få öva på amningen i den takt som han eller hon orkar. Så länge du pumpar regelbundet så håller du igång produktionen tills barnet orkar amma.

Behövs Neo?

- ja, föds barnet i 34+0 så kommer ni att få vara på neo

Adningshjälp?

- väldigt individuellt, går nästan inte att säga

- tråkigt svar men också väldigt individuellt. En del neoavdelningar har hemsjukvård så då kan man få gå hem med sond och fortsätta öva amning och så hemma.

- mitt barn kom som sagt i vecka 35 men vägde 2355 g och var 50 cm lång.

• Femman79

Tack igen :)

Är det standard att hamna på Neo under en viss vecka oavsett då?

• Februari16
    Femman79 skrev 2016-11-16 20:33:21 följande:

Tack igen :)

Är det standard att hamna på Neo under en viss vecka oavsett då?

Det skiljer sig möjligtvis något från landsting till landsting men jag tror att de flesta har som gräns att om man föds under vecka 35+6 så tillhör man neo. Även om man kan tycka att bebisen är ganska "färdig" då så har dom ofta lite svårt att äta och hålla värmen och behöver ofta sola lite. Och på den biten är neo bättre än bb
  • assistent 13

Dotter född 34+4.

Behövde knappt någon hjälp.

Varmebädd 1 nått. Sons 2 veckor.

Var på bro i 4 dagar.

Är tyvärr utvecklings försenad ev hjärnskada utreds nu pg försening i utvecklimg. Idag är hon 17mån.

• assistent 13
    assistent 13 skrev 2017-09-22 13:06:41 följande:

Dotter född 34+4.

Var på bro i 4 dagar.

Är tyvärr utvecklings försenad ev hjärnskada utreds nu pg försening i utvecklimg. Idag är hon 17mån.

× natt

Och sond ska de stå
  • Meriall
    assistent 13 skrev 2017-09-22 13:06:41 följande:

Dotter född 34+4.

Var på bro i 4 dagar.

Hur och när märktes det att hon var utvecklingsförsenad?
  • assistent 13

Hon har varit sen hela tiden . Redan som 4 månader märkte jag skillnad o alla omkring en så att de kommer hon är ju prematur. Hon var sen med att vända sig rygg mage o tvärtom . Hon har inte haft andra ljud än gnäll. Varit slapp i kroppen kändes lealös typ. Hon är 17 mån nu. Och ligger på en utvecklingsnivå som en på 10 mån. Man har hittat posetiv babinski reflex de ska man inte ha över året . Då tyder de på hjärnskada

Svar på tråden Ni som fått i vecka 34 +0