Otrygg 6-åring, vad kan jag kräva av skolan?
Min sexåring går i förskoleklass och han har vid upprepade tillfällen varit utsatt för våld eller hot om våld från ett barn som går några klasser över honom. Skolan har satt in en assistent åt detta barn, men assistenten är inte med på fritids.
Mitt barn är av den livligare typen (står på väntelista för utredning) och är dessutom lite efter i den kognitiva utvecklingen, och han är med all säkerhet inte utan skuld, han söker sig dessutom till det här barnet och dess kompisar, vem vill inte leka med de stora tuffa barnen liksom? Dessutom är det äldre barnet ibland snällt mot min unge, vilket såklart gör honom förvirrad.
Fritids påstår att vi får räkna med sammandrabbningar, så länge mitt barn söker deras sällskap. Jag tycker det känns fel, man kan inte lägga på en sexåring att han ska förstå när det är läge att leka och när han ska hålla sig undan, utan han behöver stöd av de vuxna. Det är lite "skyll dig själv som går dit" när han blir slagen eller hotas.
Vad kan jag kräva av fritidspersonalen? Vad säger ni som jobbar på fritids? De reagerade inte alls på att mitt barn ibland gråter för att han inte vill gå till skolan eftersom han är rädd. Jag ska begära en elevvårdskonferens snarast.