• JohannaSaGo

Äter för mycket

Min 2 månaders som vägde 2995 när han föddes och har alltid legat på nedre kurvan. På grund av vissa omständigheter började jag ge ersättning till honom 1 vecka sedan.

Har hört att man ska ge tills dom själva säger ifrån. Min son äter 200ml per mål.. tror han skulle kunna äta mer men lägger snabbt in nappen. BVC är rädd att han kan få ont om magen annars.

På 1 vecka har han gått upp 650g!! Och spikrakt ökat till Normalkurvan.

BVC tror att han kanske ville växa upp sig som en spurt.

Men jag är orolig att han alltid kommer gå upp såhär mycket:o

Inte som att han kommer äta mindre direkt.

BVC säger att det kommer regleras men det är ju frågan. Någon med liknande viktuppgång?

Man ska väl inere ge mindre mat.. tror han snarare kommer öka mängden ju.

• Svar på tråden Äter för mycket
  • nnnnnnnn

VÅrt första barn gick upp nästan 1 kg på 8 dagar när vi började med ersättning.
    Och vi gav alltid fritt, vilket ledde till att:
    först var BVC oroliga för att hon gick upp så mycket i vikt men inte växte på längden
    nästa besök var BVC oroliga för att hon växt så mycket på längden, men inte ökat nästan något i vikt
    nästa besök var BVC oroliga för att hon gick upp så mycket i vikt men inte växte på längden
    nästa besök var BVC oroliga för att hon växt så mycket på längden, men inte ökat nästan något i vikt
    nästa besök var BVC oroliga för att hon gick upp så mycket i vikt men inte växte på längden

osv....

Så trots att hon ALLTID åt fritt, så växte hon i ryck. Antingen på längden eller "bredden". När hon stack i väg i längd, så gick all energi åt till att växa, så även om hon åt massor så stod vikten nästan still. Mellan tillväxtrycken, så gick all energi åt till att öka vikten.

Så vi hummade mest på BVC-besöken och fortsatte mata fritt...

• JohannaSaGo

Okej. Men tycker du jag kanske borde hälla i 250ml i flaskan istället för 200? För är Det inte så bebisar ska äta tills dom själva lämnar mat i flaskan?? Blir så kluven när BVC säger nej, men märker att han kan äta mer än 200 nu :/

• Anonym (Hilda123)

Nu vägde min son lite mer än din vid födelse (4450g) men han gick också upp mycket och snabbt i vikt de första 3 månaderna!

Vid ett tillfälle hade han gått upp 600 på 1 vecka och vi fick då komma på realtivt tött återbesök för att se att det planade ut sig och inte fortsatte spikrakt uppåt .. Men det reglerades med tiden och nu ligger han 1 över normalkurvan (10 månader)

• Anonym (Hilda123)

Och han åt ersättning 210ml var han snabbt uppe på, runt 2-3 månader ... : )

• JohannaSaGo
    Anonym (Hilda123) skrev 2016-11-17 20:27:46 följande:

Nu vägde min son lite mer än din vid födelse (4450g) men han gick också upp mycket och snabbt i vikt de första 3 månaderna!

Vid ett tillfälle hade han gått upp 600 på 1 vecka och vi fick då komma på realtivt tött återbesök för att se att det planade ut sig och inte fortsatte spikrakt uppåt .. Men det reglerades med tiden och nu ligger han 1 över normalkurvan (10 månader)

Okej där ser man :) tyckte BVC dom behövde kontrollera vikten? Jag fick en ny tid på BVC om en månad:o så BVC verkar inte orolig.. hmm
  • syntharen

Jag tycker inte du ska vara orolig. Låt honom äta så mycket han vill. Precis som BVC sa så kommer det helt säkert regleras senare när han börjar krypa och äta fast föda i stället. Min första son fick ersättning fullt ut när han var en månad och då gick han kraftigt upp i vikt, runt 7 månader jämnade det ut sig för då började han krypa och hade heller inte tid att äta lika ofta.

Så ge honom mer mat om han vill ha mer. Ont i magen tror jag inte han får. Däremot kan ju bebisar få lite mer ont i magen av ersättning än bröstmjölk eftersom ersättning är svårsmält.

• Meriall

Ja min dotter har tredubblat sin födelsevikt på tre månader och gått upp två kurvor på drygt två månader... hon äter bara ersättning. Hon var väldigt liten i början dock (prematur) och nu ligger hon exakt på medelkurvan så kanske att det börjar plana av nu, hoppas det.

• Maddi

Dom ska äta så mycket dom vill. BVC sa att båda mina barn åt först för lite och senare för mycket. Idag är dom 2 och 4 och ligger fortfarande i rätt kurva. Man ska inte lyssna på vad BVC tycker, de lärde jag mig när första barnet var 2 månader efter alla deras idéer. 

• Anonym (Hilda123)
    JohannaSaGo skrev 2016-11-17 21:50:03 följande:

Okej där ser man :) tyckte BVC dom behövde kontrollera vikten? Jag fick en ny tid på BVC om en månad:o så BVC verkar inte orolig.. hmm

De var inte så oroliga, eller jag fick den uppfattning, utan mer "vi tar en vikt i nästa vecka för att se så att den snabba viktökningen inte fortsatter i samma fart utan iallafall visar någon tendens till att plana ut!"
  • nnnnnnnn
    JohannaSaGo skrev 2016-11-17 20:10:00 följande:
    Okej. Men tycker du jag kanske borde hälla i 250ml i flaskan istället för 200? För är Det inte så bebisar ska äta tills dom själva lämnar mat i flaskan?? Blir så kluven när BVC säger nej, men märker att han kan äta mer än 200 nu :/
    Absolut!
    Det ska ju bli lite över i nappflaskan, så man vet att de är mätta.
  • Ihdizbfvb

Låt honom äta så mycket han vill!! Det ska ALLTID vara lite över i flaskan. Skit I bvc.

Min åt rätt mycket i den åldern med, det går i vågor. Han gick också upp mycket i början. Bvc sa att jag "var tvungen" att vänta minst 3 timmar mellan jag gav honom mat varje gång annars fick han ont i magen. Jag gav när han var hungrig o hur mycket han ville.

Bebisar får oftast ont i magen i vilket fall i början.

Låt honom äta så mycket han orkar och lyssna på din magkänsla och inte på BVC.

Svar på tråden Äter för mycket