Jag har nyss märkt att min 12 åriga dotter dricker energi drycker?!
Jag har upptäckt att min dotter dricker energi drycker allt från powerking till monster?! Borde jag säga nej till det hon dricker bara nån gång per veckaD:
Jag har upptäckt att min dotter dricker energi drycker allt från powerking till monster?! Borde jag säga nej till det hon dricker bara nån gång per veckaD:
Det är lika mycket koffein i en burk energidryck som i en kopp kaffe (coca cola till exempel innehåller också koffein, men mindre än kaffe), och om man dricker för mycket energidryck kan man bli koffeinförgiftad.
Om det är farligt eller inte beror på. Beror på hur mycket man dricker? Är du säker på att hon bara dricker en gång i veckan? Man blir ju beroende av koffein så chansen är ju stor att hon dricker det även när du inte vet om det (eller att hon kommer köpa mer och mer allteftersom) Tex köper det när hon hänger med kompisar på stan osv. Då adderas det ju på på det som hon dricker när du ser.
Svårt att säga hur du ska göra. Jag känner mig inte tillräckligt insatt, men jag hittade de här länkarna till dig när jag googlade på "energidryck barn".
www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/mat-och-dryck/drycker-och-alkohol/energidrycker/
www.sund.nu/docs/artikel.asp&art=1974&tem=2
www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx
Energidryck är verkligen skräp. Får Coca cola att framstå som nyttigt.
Hon säger oftast att hon bara dricker en eller två per vecka och hon får inte pengar så ofta från mig och hon har frågat några gånger om hon får en slant eller två? Och hon hänger inte så ofta med polare
När jag var tonåring drack jag energidrycker för att vara cool och passa in - då majoriteten av mina kompisar gjorde det. När man inser att det inte ger någon större respons så slutar man oftast med det. Jag hade inte oroat mig alldeles för mycket om jag var du, då det är vanligt att prova på nya saker i den åldern. Blir det en vana så är det givetvis så att du ska ingripa! Men just nu skulle jag avvakta.
Okej ah jag kanske ska inte börja skälla på en gång flr jag ju själv började när jag var faktiskt 11 år som är väldigt tidigt jag drack det flr att det var gott och dricker fortfarande och jag kanske missförstår henne det har hänt några gånger
När jag var tonåring drack jag energidrycker för att vara cool och passa in - då majoriteten av mina kompisar gjorde det. När man inser att det inte ger någon större respons så slutar man oftast med det. Jag hade inte oroat mig alldeles för mycket om jag var du, då det är vanligt att prova på nya saker i den åldern. Blir det en vana så är det givetvis så att du ska ingripa! Men just nu skulle jag avvakta.
Hon säger oftast att hon bara dricker en eller två per vecka och hon får inte pengar så ofta från mig och hon har frågat några gånger om hon får en slant eller två? Och hon hänger inte så ofta med polare
Har inte dom flesta (alla?) affärer 15 års gräns på energidryck?
Nej faktiskt inte?-?
Nej faktiskt inte?-?
Barn brukar alltid snatta godis ifrån där ingen märker??
tack för alla tips vart ganska orolig borde jag säge nej eller?;)
Hon både dricker energidryck och har sex, du kanske borde kliva in och göra ditt jobb som förälder.
Barn brukar alltid snatta godis ifrån där ingen märker??
Jag skulle absolut sagt nej! Det finns inget i en koffeindryck som barn behöver. Snarare tvärtom när många av dem innehåller andra substanser än bara koffeinet. Och en burk Monster på 50cl innehåller klart mer koffein än en kopp kaffe. Varför tror ni annars att effekten blir så stark?
Ta en stund med barnet och kolla in barnprogrammet REA, har för mig att de testade och lät ett barn dricka koffeindryck på sjukhus under kontrollerade former.