Inlägg från: Bibbidi |Visa alla inlägg
  • Bibbidi

Jag har nyss märkt att min 12 åriga dotter dricker energi drycker?!

Det är lika mycket koffein i en burk energidryck som i en kopp kaffe (coca cola till exempel innehåller också koffein, men mindre än kaffe), och om man dricker för mycket energidryck kan man bli koffeinförgiftad.

Om det är farligt eller inte beror på. Beror på hur mycket man dricker? Är du säker på att hon bara dricker en gång i veckan? Man blir ju beroende av koffein så chansen är ju stor att hon dricker det även när du inte vet om det (eller att hon kommer köpa mer och mer allteftersom) Tex köper det när hon hänger med kompisar på stan osv. Då adderas det ju på på det som hon dricker när du ser.

Svårt att säga hur du ska göra. Jag känner mig inte tillräckligt insatt, men jag hittade de här länkarna till dig när jag googlade på "energidryck barn".

www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/mat-och-dryck/drycker-och-alkohol/energidrycker/
    www.sund.nu/docs/artikel.asp&art=1974&tem=2
    www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx

Life is not a fairy tale. If you lose your shoe at midnight, you're drunk.
  • Bibbidi
    Nina04 skrev 2016-11-30 23:18:40 följande:

Hon säger oftast att hon bara dricker en eller två per vecka och hon får inte pengar så ofta från mig och hon har frågat några gånger om hon får en slant eller två? Och hon hänger inte så ofta med polare

Då händer det alltså att hon dricker mer?

På tal om annat så läste jag precis nu när jag sitter och googlar om energidrycker av ren nyfikenhet att i tex Litauen har man förbjudit att sälja energidrycker till minderåriga - det ger ju ett litet hum att man inte ska ta energidrycker med en klackspark. Verkar ju vara en hel del i det.
    Life is not a fairy tale. If you lose your shoe at midnight, you're drunk.
Svar på tråden Jag har nyss märkt att min 12 åriga dotter dricker energi drycker?!