• SportySpice

FET med Blastocyst

Hej,

Jag har precis gjort ett FET med en blastocyst. 

Läkaren sa att ägget höll på att kläckas, glömde fråga, men är det bra eller dåligt?
    Någon som vet?

Jag fick "bara" ett till frysen så jag hoppas verkligen det tar sig den här gången! 

• Svar på tråden FET med Blastocyst
  • Jag är bara jag

Varken eller-det betyder bara att det nått nästa stadium,d.v.s är på väg att "spricka" redo att fästa, s.a.s. Hatching blastocyst kallas det.

• finee

Som min läkare har sagt är det ett bra tecken. Det betyder att blastocysten utbecklas fint till nästa utvecklingssteg (att kläckas). Att den expanderar som den ska. Embryologen på vårt labb har sagt att om man t.ex. har två blastocyster som har lika högt betyg gällande hur cellkärnan och de omgivande cellerna "runtomkring" ser ut så använder de graden av expansion för att bestämma vilken blastis som är finast för återföring. Mer expanderad (dvs håller på att kläckas/hatching out) = bättre. Så det är ett bra tecken för dig! Lycka till nu!!

• SportySpice

Åh, det låter ju bra, tack båda två för svar! Nu är det bara hålla tummar och vänta 2 veckor för test.

• jan14

Vi har två blastocyster i frysen och har nyss genomgått den tredje (och sista) behandlingen på SU. Vi funderar nu på om vi ska chansa och sätta in båda äggen samtidigt eller om vi ska ta de ett och ett. Vi får ta 2 samtidigt eftersom det är tredje försöket, samtidigt som det känns lite sisådär att sätta allt på ett kort... 

Några tankar, idéer eller erfarenheter? :)

• Jag är bara jag

Sätt in båda ni. Chansen ökar ju att verkligen få barn och risken (eller chansen) för två är ganska låg-ca 10%. Vi sätter alltid in 2-gav ett barn som nu är en månad. Glad

• jan14
    Jag är bara jag skrev 2016-12-23 19:10:58 följande:

Sätt in båda ni. Chansen ökar ju att verkligen få barn och risken (eller chansen) för två är ganska låg-ca 10%. Vi sätter alltid in 2-gav ett barn som nu är en månad. Glad

Grattis till era lilla 1-månaders!!

Himmel, är chansen bara 10% att båda fäster om man gör FET, eller är det samma siffra när man gör det med färskt embryo (om du vet)? Hur många gånger har ni satt in 2? :)

• Jag är bara jag
    jan14 skrev 2016-12-26 16:35:27 följande:

Grattis till era lilla 1-månaders!!

Himmel, är chansen bara 10% att båda fäster om man gör FET, eller är det samma siffra när man gör det med färskt embryo (om du vet)? Hur många gånger har ni satt in 2? :)

Tack! Jo,chansen till tvillingar är ca 10% med FET med blastosyster. Vid färskförsök med 2 är chansen betydligt högre enligt min klinik,ca 25%. Men det är ju högre chans överlag att ö.h.t få barn med 2 embryon insatta. Vi har gjort 7 ED totalt.   4 embryon tog sig vid 3 tillfällen och ett gav oss lille bubben. Hjärta
Svar på tråden FET med Blastocyst