Huvudansvariga flerbarnsmammors vardag, ork och tid för lek
Hej,
Jag har två små barn som jag är huvudansvarig för och bor själv med utan något större nätverk som avlastning. Pappan bidrar några gånger i veckan enligt ett schema. Det går, ibland bra men ofta känner jag mej otillräcklig. Hinner inte se den minsta känner jag och den äldre blir jag irriterad på mer än jag borde (vilket leder till sömnlösa nätter där jag försöker komma på hur jag ska agera annorlunda). Skulle vilja ha mer tid för rent umgänge med dem, det är det jag saknar mest, men så mycket tid går till hemarbetet.
Har veckomatsedel med ganska enkel mat, men oftast lagad från grunden. Veckohandlar och städar en dag i veckan. Plockar mycket känns det som. Lär den äldsta att hjälpa till. Försöker hålla ganska undanplockat hela tiden, helst om jag orkar när de somnat men de är lättväckta så svårt. Känns ofta som att jag inte hinner med. Har liksom inte tillräckligt med buffert av energi och blir därför irriterad och är jag inte det så i alla fall är energin inte så hög direkt. Brukar bli en timme eller två själv vid datorn när de somnat. Men jag älskar ju så klart mina barn och att vara med dem. Vi har massor med mys och roligt också.
Jag är nyfiken på att höra hur ni andra flerbarnsmammors vardagar är, speciellt er som är ensamstående eller er som är mest själva med barnen. Har ni några tips? Hur orkar och hinner ni utan att tappa lugnet och tålamodet.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-12-02 23:11
Och hur mycket tycker ni att ni hinner vara med era barn förutom hemarbetet och maten?