• Imali76

Huvudansvariga flerbarnsmammors vardag, ork och tid för lek

Hej,

Jag har två små barn som jag är huvudansvarig för och bor själv med utan något större nätverk som avlastning. Pappan bidrar några gånger i veckan enligt ett schema. Det går, ibland bra men ofta känner jag mej otillräcklig. Hinner inte se den minsta känner jag och den äldre blir jag irriterad på mer än jag borde (vilket leder till sömnlösa nätter där jag försöker komma på hur jag ska agera annorlunda). Skulle vilja ha mer tid för rent umgänge med dem, det är det jag saknar mest, men så mycket tid går till hemarbetet.

Har veckomatsedel med ganska enkel mat, men oftast lagad från grunden. Veckohandlar och städar en dag i veckan. Plockar mycket känns det som. Lär den äldsta att hjälpa till. Försöker hålla ganska undanplockat hela tiden, helst om jag orkar när de somnat men de är lättväckta så svårt. Känns ofta som att jag inte hinner med. Har liksom inte tillräckligt med buffert av energi och blir därför irriterad och är jag inte det så i alla fall är energin inte så hög direkt. Brukar bli en timme eller två själv vid datorn när de somnat. Men jag älskar ju så klart mina barn och att vara med dem. Vi har massor med mys och roligt också.

Jag är nyfiken på att höra hur ni andra flerbarnsmammors vardagar är, speciellt er som är ensamstående eller er som är mest själva med barnen. Har ni några tips? Hur orkar och hinner ni utan att tappa lugnet och tålamodet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-12-02 23:11
    Och hur mycket tycker ni att ni hinner vara med era barn förutom hemarbetet och maten?
  • Svar på tråden Huvudansvariga flerbarnsmammors vardag, ork och tid för lek
  • Insomnia24

Jag kan känna igen det du skriver om. Själv har jag två barn under 2 år. Drar uteslutande tyngsta lasset här hemma, dvs matlagning, städning,uppvak, omsorg och allt annat mellan tak,golv och väggar. Jag har tidigt haft en vision framför mig, och detta har underlättat mycket, och det är att satsa på öppna ytor, inte allt för många prylar runt omkring mig. Detta har reducerat mina städ och plock timmar en hel del, och mer tid kan läggas på lek och umgänge. Var sak har sin plats. Och så kommer det att se ut ett par år fram. Hemmet är som en liten förskola med leksaker i lättillgängliga lådor, öppna lekytor, färglada mattor, aktivitetsbord med stolar osv, men som sagt, ingen kaos. Barnens kläder är i måttlig mängd, tvättar hellre ofta än att samla på mig klädhögar. Det som ej passar rensas snabbt bort, ges bort eller läggs undan i förrådet.

Maten lagar jag på schema, innehållsrikt men ej alltför tidskrävande heller. Förvarar inte farligaa eller ömtåliga saker i tillgängliga lådor vilket gör att barnen gärna får gå i köksskåpen och leka när jag lagar mat. Sååååå, oftast har man inte mycket att plocka runt om man inte skaffar sig så mycket att plocka runt.

• Insomnia24

Vill tillägga att vissa dagar är mer ambitiösa än andra. Kan inte heller sitta som en dygnande förskolepedagog 24 timmar för att underhålla barnen liksom. Men eftersom att dagens barn är så himla rastlösa och ska underhållas hela tiden så har jag löst det enligt ovan. Anpassat lägenheten till dem, och bestämt mig för att spara en fet och smakfull inredning till senare år. Barnen mår bra, jag mår bra, enkelt att hantera, alla glada ....rensa ditt liv på saker som dammar och byggs upp i onödan.

Vill också nämna att detta har jag gjort just för att behovet blev mer påtagligt då jag blev gravid med tvåan så tätt. Insåg liksom att lek och lärande kommer bli min vardag x2 så bäst att skapa förutsättningarna.

• Studentpappa
    Insomnia24 skrev 2016-12-03 02:13:46 följande:

Vill tillägga att vissa dagar är mer ambitiösa än andra. Kan inte heller sitta som en dygnande förskolepedagog 24 timmar för att underhålla barnen liksom. Men eftersom att dagens barn är så himla rastlösa och ska underhållas hela tiden så har jag löst det enligt ovan. Anpassat lägenheten till dem, och bestämt mig för att spara en fet och smakfull inredning till senare år. Barnen mår bra, jag mår bra, enkelt att hantera, alla glada ....rensa ditt liv på saker som dammar och byggs upp i onödan.

Vill också nämna att detta har jag gjort just för att behovet blev mer påtagligt då jag blev gravid med tvåan så tätt. Insåg liksom att lek och lärande kommer bli min vardag x2 så bäst att skapa förutsättningarna.

Är alltså barn under två mer krävande idag än tidigare? Intressant minst sagt, vad baserar du det på?
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Insomnnia24

Njaa, generellt upplever jag att de ska underhållas mer, aktiveras mer osv osv. Man låter inte barn ha tråkigt vilket hämmar deras lek och fantasi en aning. De tråkas ut snabbt så att säga. Håller du inte med?

• modsey

När jag var ensamstående med två barn var bland det första jag skaffade städhjälp. Det underlättade min vardag så mycket !

Har du tvättmaskin inne? Om inte skaffa det. Som ovan skriver så är stora tvätt högar dränerande. Tvätta lite och ofta i stället.

Har du någon annan hjälp med barnen ? Tänker att du behöver någon egen tid då och då gör att bosta lite energi on det så bara är att ta en promenad eller åka och simma utan barn.

Kan du ställa ner krav på pappan på något vis? Kan han inte ha dem mer ofta kanske han hsn bidra ekonomiskt till städhjälp eller barnvakt.

• Studentpappa
    Insomnnia24 skrev 2016-12-03 08:10:00 följande:

Njaa, generellt upplever jag att de ska underhållas mer, aktiveras mer osv osv. Man låter inte barn ha tråkigt vilket hämmar deras lek och fantasi en aning. De tråkas ut snabbt så att säga. Håller du inte med?

Det du pratar om nu är föräldrarna inte barnen, barn under två har inga krav utan formas av sina föräldrar. På samma sätt som många tror att ettåringen behöver kompisar på förskolan. Låter man bli att introducera ipaden från sex månader kommer inte barnen skrika efter den heller.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Imali76

Tack för era tankar! Barnanpassat med lite saker här med, det hjälper. Mest leksaker och kläder etc att plocka. Lillen sprider ut saker mycket, men det går ju över. Försöker involvera dem i matlagning, städning etc. så det blir en gemensam stund det med. Och plocka rent varje dag. Har tvättstuga men det funkar bra. Tror jag tycker det som tar mest tid i vardagen är maten, att laga, äta och plocka undan efteråt. Det tar typ 2 1/2 - 3 timmar. Sen är jag jättetrött. Jag lagar ju mycket från grunden och alltid färska sallader och grönsaker så är väl det lite.

Ja tror också barn blir lite som man lär dem. Jag hinner liksom inte underhålla hela tiden, och tycker det är bra att inte göra det heller. De använder inte dator eller padda eller så förutom lite barnprogram en kort stund ganska regelbundet. Annars sysselsätter de sej själva mest förutom när vi hinner leka ihop lite.

Jo skulle vara bra med lite egentid. Men när pappan bidrar, så finns det alltid mycket som behöver göras känner jag så då gör jag sånt istället för att göra nåt för bara mej, men ska försöka göra lite mer sånt. Har kämpat många år för jämställdhet som ju är helt självklart för mej, men insett att ibland är det bättre att gilla läget och hitta lösningar som blir minst konfliktfyllda och nu är det ganska lugnt i den relationen så får vara som det är på den fronten nu ett tag.

• Anonym (ensam)

Såg att tråden var gammal men svarar ändå....

Jag är också ensam med 2 barn under 5 år. Hinner inte med allt hemmaarbete som kommer mer och mer efter. Hinner inte heller med mina barn ordentligt på vardagar. Är trött på helgerna då det bli intensivt och tappar tålamodet emellanåt. Var ska man hitta tid och tålamod?

Svar på tråden Huvudansvariga flerbarnsmammors vardag, ork och tid för lek