• poppy

Influensavaccin i vecka 12?

Hej!

Jag läste idag att influensasäsongen är igång redan. Blä. Jag har tänkt vaccinera mig, men har läst att man ska göra det from vecka 16, jag är bara i v 12 nu.

Är det någon som vet varför rekommendationen är från vecka 16?

• Svar på tråden Influensavaccin i vecka 12?
  • Bladguld

Dels för att man främst riskerar att drabbas av allvarligare influensasjukdom senare under graviditeten. Sedan är det också för att man inte vill att människor ska skylla missfall på vaccinet, och rekommenderade man vaccinering tidigt så skulle vaccineringen säkert sammanfalla med en del missfall, då det är så vanligt. Men riskgrupper som är gravida rekommenderas vaccin tidigare.

• poppy
    Bladguld skrev 2016-12-03 07:34:32 följande:

Dels för att man främst riskerar att drabbas av allvarligare influensasjukdom senare under graviditeten. Sedan är det också för att man inte vill att människor ska skylla missfall på vaccinet, och rekommenderade man vaccinering tidigt så skulle vaccineringen säkert sammanfalla med en del missfall, då det är så vanligt. Men riskgrupper som är gravida rekommenderas vaccin tidigare.

Tack för svar! Det verkar logiskt. Jag får hålla mig till tåls och tvätta händerna helt helt enkelt. :)
  • druvan52

Jag funderar på om det är av ekonomiska skäl? Är i v 13 och vill egentligen också vaccinera mig NU:)

• Höstaster

Min BM sa att man kan vaccinera tidigare, men det är från vecka 16 och framåt som man verkligen riskerar att bli extra sjuk av influensan. Det är inte farligt att vaccinera tidigare, men det är också så, som skrevs tidigare, att man inte vill att folk ska tro att eventuella missfall beror på sprutan.

Svar på tråden Influensavaccin i vecka 12?