• Alfonsmamma

Tatuera sig och gravid?

Hej allihopa!

Idag plussade jag på testet och är enligt beräkningar i v.5 (4+0) och har en tid bokad för att tatuera mig den 22/12 och undrar om nån har tatuerat sig i tidig graviditet? Får man det? Kan det framkalla missfall? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Tatuera sig och gravid?
  • Anonym (Felicia)

Jag hade bokat tid för en tatuering, plussade någon vecka innan och jag avbokade min tid. Kroppen behöver all energi till fostret, speciellt i ett tidigt stadie då det händer så mycket och börjar anlägga organ osv. Jag rekommenderar att inte tatuera dig. Ditt immunförsvar behöver skydda bebis, inte en tatuering :)

• Alfonsmamma
    Scalaren skrev 2016-12-06 10:36:03 följande:

Man ska INTE tatuera sig om man är gravid eller ammar.

Tack för svar! Vet du varför det är så?
  • Alfonsmamma
    Anonym (Felicia) skrev 2016-12-06 12:01:42 följande:

Jag hade bokat tid för en tatuering, plussade någon vecka innan och jag avbokade min tid. Kroppen behöver all energi till fostret, speciellt i ett tidigt stadie då det händer så mycket och börjar anlägga organ osv. Jag rekommenderar att inte tatuera dig. Ditt immunförsvar behöver skydda bebis, inte en tatuering :)

Haha Vafan! Bokade en tid som jag fick avboka när jag vart gravid med min son och nu har jag bokat en igen så plussar man ???? Då får jag vänta minst 1 år till igen! Tur att det är värt det.
  • MammAmma

Att tatuera sig orsakar ju ett öppet sår egentligen, det är ett trauma för kroppen och reaktionen kan i värsta fall orsaka missfall.

• olw24311

Sen så läcker färgen ut i blodet och det är inte så lägligt när bebisen håller på att bildas. Finns ju en anledning till att du inte får ge blod heller om du är nytatuerad. Jag skulle inte chansa.

• Alfonsmamma
    MammAmma skrev 2016-12-06 12:50:26 följande:

Att tatuera sig orsakar ju ett öppet sår egentligen, det är ett trauma för kroppen och reaktionen kan i värsta fall orsaka missfall.

Jo det vet jag! :) jaha det kan bli så pass illa! Ja jag får gå runt med en oklar tatuering överdrivet länge ????
  • Alfonsmamma
    olw24311 skrev 2016-12-06 13:09:53 följande:

Sen så läcker färgen ut i blodet och det är inte så lägligt när bebisen håller på att bildas. Finns ju en anledning till att du inte får ge blod heller om du är nytatuerad. Jag skulle inte chansa.

JAha det visste jag faktiskt inte, nej det kan ju inte alls vara bra!
  • Ivana1988

jag bokade av min tid.. brukar få feber efter och vara trött osv (har aldrig haft dålig reaktion annars) och det var jag redan pga att jag är gravid så tänkte inte lägga mer på... du kan säkert vänta ett år:)

Svar på tråden Tatuera sig och gravid?