• Politisktinkorrekt

Läxor i lågstadiet?

Hej föräldrar med barn i lågstadiet! Jag är nyfiken på hur många läxor era barn har och vad ni tycker om det?

Min nioåring (tredje klass) har denna vecka:

Läsläxa; 15 sidor ur en bok

Skrivläxa; hitta på en berättelse på en halv sida i skrivboken

Matteläxa; ett A4 med uppgifter på båda sidorna

Engelska; läsförståelse, ett A4 med text på båda sidorna.

Sjuåringen (första klass) :

Läsläxa; 4 sidor i en bok, 3 sidor i en annan bok samt ett A4 med text på båda sidorna.

Matteläxa; 2 A4, det ena med uppgifter på båda sidorna och det andra på en sida

Skrivläxa; ett A4 med uppgifter på en sida.

Jag kan känna att det är lite väl många läxor redan i lågstadiet...

• Svar på tråden Läxor i lågstadiet?
  • alexias mamma

Oj! Ja det var verkligen mycket!
    Min 8-åring har 3 sidor i en läsbok + 3 frågor om texten.
    Matte är det 2 a4 sidor. Det tycker jag är mycket också, men jag tror ju å andra sidan på en läxfri skola... Men det är ju en annan diskussion

• Griseknoen35

Min nioåring har sedan 6 års haft 1 läsläxa, ca 3-5 sidor (varierar lite) och en matteläxa på 1 A4 båda sidor samt frågor till texten de läst. Så ja, tycker att dina barn får mycket läxor.

• Carambolan

Det är mer än min sjuåring. Hon har stående läsläxa (modellen "läs 15 minuter i valfri bok för en förälder varje kväll") och ibland någon skrivläxa istället.

När äldsta barnet gick i trean förra året hade han däremot ungefär samma som din.

• Fru Ve

Oj! Ja det var mycket tycker jag också. Min 9-åring har läsläxa som brukar vara 5-6 sidor i läseboken, samt matteläxa motsvarande två A4 med uppgifter. Inga skriv- eller engelskaläxor. Däremot vet jag att en väns barn som går i en annan skola här brukar ha skrivläxa också utöver det som min son har. Jag kan väl förstå att det är en poäng med läxor, men det känns orättvist mot de barn som inte har så stöttande föräldrar. Jag + pappan lägger ner en hel del tid på att peppa och hjälpa min son med läxan. Hade inte vi brytt oss hade det inte gått så bra för honom. Jag tycker barn i lågstadiet har så korta dagar i skolan och de flesta barn är ändå på fritids efteråt. Tycker det vore bättre att förlänga skoldagen med en timme per dag och sen skippa läxor. Alternativt erbjuda frivillig läxhjälp till alla som vill en timme efter skolan (finns inget sånt här).

• Lucius Vorenus
    Fru Ve skrev 2016-12-06 21:45:56 följande:

Oj! Ja det var mycket tycker jag också. Min 9-åring har läsläxa som brukar vara 5-6 sidor i läseboken, samt matteläxa motsvarande två A4 med uppgifter. Inga skriv- eller engelskaläxor. Däremot vet jag att en väns barn som går i en annan skola här brukar ha skrivläxa också utöver det som min son har. Jag kan väl förstå att det är en poäng med läxor, men det känns orättvist mot de barn som inte har så stöttande föräldrar. Jag + pappan lägger ner en hel del tid på att peppa och hjälpa min son med läxan. Hade inte vi brytt oss hade det inte gått så bra för honom. Jag tycker barn i lågstadiet har så korta dagar i skolan och de flesta barn är ändå på fritids efteråt. Tycker det vore bättre att förlänga skoldagen med en timme per dag och sen skippa läxor. Alternativt erbjuda frivillig läxhjälp till alla som vill en timme efter skolan (finns inget sånt här).

Min 6-åring går 8.30-14.45 varje dag. De har inga läxor men istället frivillig läsning. Så inga korta dagar här iaf.
  • Fru Ve
    Lucius Vorenus skrev 2016-12-06 21:55:30 följande:
    Min 6-åring går 8.30-14.45 varje dag. De har inga läxor men istället frivillig läsning. Så inga korta dagar här iaf.
    På mina barns skola är det 8.30-14. Så lite kortare då. Konstigt att det kan skilja så pass? Ska inte skolor ha lika många undervisningstimmar vart man än bor? Jag trodde det var så. Jag tycker absolut de kunde få gå till kl 15 om vi slapp läxorna.
  • Fru Ve

Eller ha lite kortare sommarlov kanske och slippa läxor i gengäld? Sommarlovet är ju också en svår ekvation för många föräldrar som inte kan ta 10 veckors ledighet. Barnen blir då ändå på fritids flera veckor. Jag tycker de kunde få undervisning då istället.

• Jill 79

Min sjuåring har läsläxa fyra,fem sidor i veckan. Finns en lättare bok och en med mer text till de som läser bra. Det tycker jag är okej för öva på läsningen tycker jag är viktigt även om jag inte är ett ganska av läxor. Matteläxan är på dator från tisdag till fredag. Ca tre till sex uppgifter med tio problem på varje. Vi brukar göra lite matte varje dag, men gör man det i ett svep tar det kanske tjugo till fyrtio minuter. Så inte så farligt mycket. Sen får han även andra saker hem kanske varannan, var tredje vecka men det är enbart för att han jobbar för sakta på lektionerna. Så det kan jag ju inte Heller klaga på.

• Lucius Vorenus
    Fru Ve skrev 2016-12-06 22:02:25 följande:

På mina barns skola är det 8.30-14. Så lite kortare då. Konstigt att det kan skilja så pass? Ska inte skolor ha lika många undervisningstimmar vart man än bor? Jag trodde det var så. Jag tycker absolut de kunde få gå till kl 15 om vi slapp läxorna.

Nja, skolan skall erbjuda ett visst antal undervisningstimmar, om sedan skolan vill erbjuda fler är det positivt om det hela är uttänkt och motiverat.

Problemet som jag ser på min snart 10-åriga dotter är en tidig skoltrötthet som inte brukar visa sig förrän i högstadiet. Deras klasslärare löste det genom att ta bort läxorna. Ett klokt val enligt mig.
  • Noran

I lågstadiet hade sonen ca 1 läxa par vecka som tog ca 5 minuter att göra. Plus läsning, men det känns inte som läxa eftersom det gjorde han ändå. 

Nu i 5an har dom 5 läxor per vecka var av alla tar max 5 minuter (eftersom det bara handlar om att lära sig fakta som dom redan pratat om i skolan) förutom en som tar 1-2h att göra. 

Jag ger andra utmaningar på fritiden i stället. 

• meemelii

Ja det är lite väl många sidor. Personligen är jag faktiskt emot läxor, tycker barnen ska få slappna av på sin fritid precis på samma sätt som vuxna gör på vår. Skulle inte direkt ta med mig jobbet hem över helgen. O tycker man borde planera bättre så att allt som ska göras hinns med på skoltid.

Min son är 6 år men vi bor utomlands o här går man i första klass vid 6 år. Han brukar ha en läsläxa (typ 8 meningar dom ska läsa 3 ggr varje dag) och ett högre med uppgifter där dom ska göra en sida varje dag. Tycker det är helt lagom.

• meemelii
    meemelii skrev 2016-12-16 01:27:25 följande:

Ja det är lite väl många sidor. Personligen är jag faktiskt emot läxor, tycker barnen ska få slappna av på sin fritid precis på samma sätt som vuxna gör på vår. Skulle inte direkt ta med mig jobbet hem över helgen. O tycker man borde planera bättre så att allt som ska göras hinns med på skoltid.

Min son är 6 år men vi bor utomlands o här går man i första klass vid 6 år. Han brukar ha en läsläxa (typ 8 meningar dom ska läsa 3 ggr varje dag) och ett högre med uppgifter där dom ska göra en sida varje dag. Tycker det är helt lagom.

Ett häfte* ska det stå.
  • Linastrumpan

I mina barns skola har de en läsläxa ett kapitel i en bok med tillhörande frågor i en annan som de ska svara på. Sen har de haft något papper med matteuppgifter ibland. Nu går den ena i fyran och där har de ca 10ord att kunna varje vecka samt att de ska läsa minst 30sidor i en bok varje vecka och ibland någon matteläxa. Den andra som går i femman har inga läxor alls. Sen har de båda lite inläsningsgrejer och övningsuppgifter inför större prov.

• modsey

Mina barn i tvåan har bra läxor och då är jag högst kritiskt till traditionella läxor!
    De har en läxa från måndag till måndag, individuellt för varje barn och inte samma för alla! 9 av 10 ggr fixar de läxan själva utan min hjälp men behöver lite stöd i att komma igång.
    Utöver det ska de läsa minst ett kapitel i veckan i en bok de lånar på biblioteket och ansvar för att hålla tiden med lånedatum själva. De uppmuntras att läsa mer.

• AnkiC

Oj va mycket läxor! Mitt barn som går i tredje klass har en läxa i veckan och det är att läsa ett kapitel i läseboken och svara på några från texten. Ibland får han hem lite matteläxa om han inte fixat det i skolan då han varit okoncentrerad.

• Lully

Min nioåring har 10st engelskaglosor och en svenska uppgift där det ska läsa en 10 meningar lång text och svara på 5 frågor

Svar på tråden Läxor i lågstadiet?