• Linisss

Vilken vecka kan jag vara i?

Hej!

Jag hoppas nån kanske kan hjälpa mig förklara lite hur det är med gravidveckor?

Jag är lite kass på att förstå hur man beräknar.

Jag fick mens den 13 okt, har ingen aning om när ja fick ägglossning och i helgen nu 3dec plussade jag. Hur stor roll spelar ägglossningen in här? Eller är det alltid mensens första dag man går på? Hur många dagar kan det skilja då hur tidig eller sen ägglossningen är?

:) Lina

• Svar på tråden Vilken vecka kan jag vara i?
  • Anonym (J)

Barnmorskan räknar alltid från senaste mensens första dag. Alltså ca två veckor innan man blev befruktad :)

• Linisss

Men är inte det mer preliminärt tills man verkligen ser på ultraljud? :) hur mycket kan det diffa på dagar då?

Ska man räkna från min mens så är jag i typ v 7+4 . Och på mitt test i helgen med veckoindikator visade 1-2 veckor? Dessutom har jag knappt några symtom förutom lite ömma bröst och svullen och molande mage. Därför jag blir lite fundersam :)

• Anonym (J)

Jo det är preliminärt tills man har varit på rutin ultraljudet, och det händer att man blir fram- eller tillbakaflyttad 1-2 veckor. Har din mens varit regelbunden förut? Haft en cykel på ca 28 dagar? :) har du det så stämmer 7+4, är inte mensen regelbunden hade jag hört av mig till en barnmorska och berättat läger och förhoppningsvis fått ett vaginalt ultraljud så dom kan mäta fostret och uppskatta "ålder" :)

Vet fler som har varit lägre gångna men ändå fått "1-2" på indikatorn, och alla behöver inte få starka symtom :) en vän till mig visste inte om sin graviditet förrän vecka 15, just för hon inte hade några symtom :)

• Linisss

Jag har ju använt preventivmedel ganska många år nu och i september tog jag ut de och vips gick det på första försöket efter första mensen jag fick så jag har verkligen ingen koll på om den är regelbunden eller inte utan preventivmedel :o

Tack! Skönt o veta då att det inte riktigt stämmer för fler hehe! Oj, 15 veckan :) skönt med få symtom! Hoppas det blir milt för mig haha.

• Anonym (J)

Okej, men berätta hur läger ligger till till din bm på inskrivningen så kommer ni komma fram till rätt vecka ska du se :) och lycka till med graviditeten, och att du slipper alla symtom! :)

Svar på tråden Vilken vecka kan jag vara i?