• Linisss

Att räkna gravidveckor?

Ni som blivit gravida, räknar ni från de datumet ni senast hade mens första dag? Även fast ni inte gjort UL, VUL?

Någon som gjort tidigt VUL?

Är nyfiken på hur ni gör då jag är så osäker på vilken vecka jag är i och vill så gärna veta!

• Svar på tråden Att räkna gravidveckor?
  • Linnis92

Första dagen i sista mensen är det som BM går efter tills man gjort något form av UL

• Mallemamma

Det beror ju helt på om man har regelbunden mens och om man vet när man har ägglossning.

Graviditeten räknas från ägglossning + 2 veckor, så när du har ägglossning är du i graviditetsvecka 2+0. Så har du regelbunden mens på ca 28 dagar så kan du räkna från sista mensens första dag. Vet du när su hade ägglossning så är det bättre att räkna från den + 2 veckor.

Jag har gjort tidigt VUL i vecka 6 och det visade vad jag trodde när ja räknat från min mens, men på RUL förflyttades jag 4 dagar bak, och min menscykel är mellan 30-35 dagar så det låter rimligt :)

• Linisss

Hur många dagar är det vanligt att det kan diffa? :) har liksom ingen aning alls när ja har äl, tog precis ut preventivmedel i sep och gick på första försöker i okt :) jag vill också göra tidigt VUL! Men gör barnmorskan det eller måste jag ringa till en privat klinik? Vill så gärna veta exakt! Annars får man ju vänta ganska länge ju? :)

• Mallemamma

Är man så osäker som du är så brukar man få göra ett VUL för att tidsbestämma graviditeten. Har du inte haft någon mens efter uttaget så är det svårt att veta vilken vecka du kan vara i.

Tror du får ett VUL, annars blir det svårt att bedöma när du bör bokas in för RUL.

• Linisss

Ja asså jag fick mens den 13 okt. Så efter det gick det direkt :) men jag har ju ingen aning om när ja hade ägglossning. Ska man räkna från min mens första dag är jag inne i v 8, (7+6) och det skulle ju va helt fantastiskt! Men eftersom jag inte vet när ja fick ägglossning kan det ju diffa flera dagar? Vecka/veckor? :o

Får nog ta o ringa bm imorgon och fråga kanske :)

• Mallemamma

Okej, ja bm kommer nog gå efter mensen då. Men när fick du positivt gravtest? Och hade du testat negativt innan det positiva, i så fall när?

Du kan ju haft ägglossning senare än du tror men bm kommer nog gå på mensen den 13 oktober.

• Linisss

Jo men precis! :) jag plussade precis för en vecka sen med Clearblue med väldigt svagt plus, men i lördags va de starkare, plus att jag tog en Clearblue med veckoindikator då också som visade gravid. Lördagen då innan (snart 2 v sen) fick jag neg med RFSU gravtest :p

• Mallemamma

Vad visade veckoindikatorn då? Jag skulle gissa på att du är i ca vecka 5 eller 6, då det är vanligast att plussa med svagt plus i vecka 4 :)

• Linisss

Den visade då 1-2 veckor! :) så jag antar också att jag är i vecka 5-6!

Svar på tråden Att räkna gravidveckor?