• Chianti

Välja bredd på lakan

Hej, jag ska köpa lakan till en 120-säng, och tänker att 150 breda lakan borde passa, men till min förvåning hävdar butiken att de passar till 90-sängar och att 120-sängar borde ha 200 lakan? Jag har bara en några centimeter tjock bäddmadrass  så lakanet behöver inte bäddas runt bäddmadrass och resårbotten. Men 15 centimeter på varje sida kanske inte räcker?

• Svar på tråden Välja bredd på lakan
  • Fggghf

Tunna bäddmadrasser behöver längre invikt kant är min erfarenhet. En tjockare bäddmadrass tynger ner lakanet och håller det bättre på plats. Jag hade mao valt det större lakanet. Skulle du tycka att det är för brett kan du bara klippa och fålla. Tristare att ha köpt ett för smalt. Det blir ju oanvändbart.

• Bergis

Ju bredare desto bättre. Köper bara redårlskan nu för tiden.

• kaleidoskop88

Hej! Har arbetat i butik med lakan i flera år och det är som butiken tipsat dig om. 150 cm lakan är till 90 cm säng, 180-200cm lakan passar en 105-120 säng och 220-240cm lakan är till dubbelsäng. Jag vet att det kan låta överdrivet, men tro mig! Måtta upp 15 cm och tänk dig att det både ska ned på kanten av madrassen och sedan ligga kvar under. Du kommer få bädda om varje morgon! Alternativt köp ett billigt lakan och testa med... Jag skulle aldrig rekommendera en kund att köpa den storleken iaf och skulle aldrig göra det själv.

• Cecese

Köp bredare. Jag köpte 180 cm för några år sen och visst, det funkar i min 120 cm men det är bara precis.

• Rymdmoln

Jag har en 160 säng och köper alltid lakan i storlek 160 :p ett sånt där dra-på lakan då.

• CinnamonGirl
    Rymdmoln skrev 2016-12-21 13:57:13 följande:
    Jag har en 160 säng och köper alltid lakan i storlek 160 :p ett sånt där dra-på lakan då.
    Det går ju inte att jämföra måtten med vanliga lakan och dra-på-lakan... :-P
    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Rymdmoln
    CinnamonGirl skrev 2016-12-23 08:03:07 följande:

Det går ju inte att jämföra måtten med vanliga lakan och dra-på-lakan... :-P

Varför inte..? :p har vanliga lakan i den storleken också och det funkar fint. Hehe har tydligen missat en väldigt självklar sak :p
  • CinnamonGirl
    Rymdmoln skrev 2016-12-23 08:08:47 följande:
    Varför inte..? :p har vanliga lakan i den storleken också och det funkar fint. Hehe har tydligen missat en väldigt självklar sak :p
    Med en sängbredd på 160 cm och en lakansbredd på 160 cm finns det ju inget kvar för att föra ner under madrassen...?
  • Rymdmoln
    CinnamonGirl skrev 2016-12-23 08:10:49 följande:

Med en sängbredd på 160 cm och en lakansbredd på 160 cm finns det ju inget kvar för att föra ner under madrassen...?

Mina kan man dra ner under madrassen. Och de är köpta i storlek 160. Minns inte var jag köpte dem men de är inte 160 cm breda trots att de var i storlek 160. Jag har antagit att det var så på de flesta ställen. Att man alltså köper lakan för den storleken på sängen man har och så har de anpassat bredden efter det :p haha Gud vad jag förklarar dåligt men förstår du hur jag menar?
  • CinnamonGirl
    Rymdmoln skrev 2016-12-23 08:24:59 följande:
    Mina kan man dra ner under madrassen. Och de är köpta i storlek 160. Minns inte var jag köpte dem men de är inte 160 cm breda trots att de var i storlek 160. Jag har antagit att det var så på de flesta ställen. Att man alltså köper lakan för den storleken på sängen man har och så har de anpassat bredden efter det :p haha Gud vad jag förklarar dåligt men förstår du hur jag menar?
    Okej, producenten har angett på förpackningen att det passar en 160-säng. Men de flesta bruka ange det faktiska måttet på lakanet.
  • Rymdmoln
    CinnamonGirl skrev 2016-12-23 08:46:43 följande:

Okej, producenten har angett på förpackningen att det passar en 160-säng. Men de flesta bruka ange det faktiska måttet på lakanet.

Ja exakt, och det visste inte jag :) man lär sig så länge man lever hehe
  • nattuw
    Chianti skrev 2016-12-20 21:25:44 följande:

Hej, jag ska köpa lakan till en 120-säng, och tänker att 150 breda lakan borde passa, men till min förvåning hävdar butiken att de passar till 90-sängar och att 120-sängar borde ha 200 lakan? Jag har bara en några centimeter tjock bäddmadrass  så lakanet behöver inte bäddas runt bäddmadrass och resårbotten. Men 15 centimeter på varje sida kanske inte räcker?

Det bör räcka om du använder lakanshållare/lakanssträckare. De finns bland annat på Jysk.
Svar på tråden Välja bredd på lakan