• Mariro

Årets rs-virus säsong

Hej alla föräldrar!

Denna tråd har säkert varit uppe 100 ggr, men jag kan inte läsa mig nöjd någonstans.

Hur förhåller ni er till rs-viruset som går nu, speciellt ni med 3 veckors eller ännu yngre? Era tankar, förhållningssätt till vänner med månadsgamla barn - ska man träffa dem? Hur göra med släktningar osv osv?

Jag läser väldigt gärna allt allt allt, jag håller på att bli tokig, jag vet inte alls vad/hur jag ska gå tillväga och göra med detta.

• Svar på tråden Årets rs-virus säsong
  • Dementoria

Jag tycker jag läser dagligen i DN och liknande att RS är extra elakt i år och att barnläkare mm råder föräldrar att vara extra försiktiga.

Inga (onödiga?) turer i kollektivtrafiken, inget IKEA, folkfyllda köpcentrum eller Ica Maxi när det är som mest folk osv

Jag kanske är lite extra bestämd gällande RS och spädbarn men jag har sett hur det kan se ut när det går riktigt, riktigt illa.

Sedan kan man ju inte isolera sig helt (eller, det kan man ju men..) men det rör sig kanske inte om helt livsviktiga saker (IKEA kanske kan vänta? Maten kanske kan handlas mitt på dagen, rusningen i kollektivtrafiken kan undvikas) och det som kan vänta kanske kan få vänta lite?

• Jag är bara jag

Vistas ytterst sällan bland folk och då bara några få som bvc eller ICA typ. Här varnas mer för kikhosta och det är förbjudet för småbarn att gå in på V.c.

• Mariro
    Aileen Allannah skrev 2017-01-05 19:31:05 följande:

Får man svara fast man har lite äldre barn? :)

Absolut! Allt mottages tacksamt!
  • Mariro
    Dustpuppy skrev 2017-01-05 19:41:52 följande:

Hej!

Du har PM.

/Dustpuppy

Tusen tack för dina PM. Jag är nog ganska bestämd i mina åsikter nu.
  • Aileen Allannah

Dåså. Eftersom det är ett bra år för rs-virus så skulle jag absolut hålla min bebis borta från folksamlingar så mycket det bara går. Inte åka kollektivt om det går att undvika, helst inte handla, och om man gör det, på en tid när det är lite folk i omlopp. Undvika Ikea och andra stora butiker. Ingen med förkylningssymptom får träffa bebisen, absolut inte peta i ansiktet eller hålla i bebisen om det ändå händer att man träffar någon förkyld.

Ett gigantiskt stort NEJ till Ullared! Lämna bebisen utanför om man hämtar äldre barn på förskolan.

Det låter skittråkigt, men har man sett en bebis med rs på sjukhus så är man försiktig. Och apropå det, undvika akutmottagningar och väntrum på vårdcentralen.

• Ca_rr_o87

Min 5 veckors bebis har fått para influensa(är i samma kategori som rs virus) han ligger nersövd i respirator för att han får andningsuppehåll. Nu är eran bebis större än min med jag råder dig till att vara försiktig. Tro mig du vill inte se din bebis/barn så sjukt

En orolig/rädd mamma

• Ca_rr_o87
    Ca_rr_o87 skrev 2017-01-05 21:36:47 följande:

Min 5 veckors bebis har fått para influensa(är i samma kategori som rs virus) han ligger nersövd i respirator för att han får andningsuppehåll. Nu är eran bebis större än min med jag råder dig till att vara försiktig. Tro mig du vill inte se din bebis/barn så sjukt

En orolig/rädd mamma

Läste fel om ålder på din bebis.. men var försiktig hur gammal din bebis än är. Det är hemskt o se sitt barn så sjukt. Är mitt uppe i det nu.
  • Mariro
    Ca_rr_o87 skrev 2017-01-05 21:36:47 följande:

En orolig/rädd mamma

Jag hoppas att din bebis mår bättre snart, tack för att du tog dig tid att skriva. Önskar er allt gott.
  • Treansresa

Om man misstänker rs även en tidig ska man kräva att de tar rs prover! I vårat fall vi hade vi träffat en bebis som åkte in på akuten med rs senare. Vi åkte in tog blodprov och kunde sätta in behandling itid då provet visade rs som ej bröt ut. Dock fick han problem med andningen och förkylningsastma av det. Är så glad att vi åkte in i tid.

Svar på tråden Årets rs-virus säsong