• ellaslullaby

Vecka 7 och totalt orkeslös

Hej,

Jag är gravid i vecka 7 med mitt första barn och har varit totalt orkeslös de senaste tre veckorna. Jag orkar bara sysselsätta mig en kort stund innan jag måste vila igen. Sover i princip bort dagarna. Vid jul var jag ledig från jobbet så då hade jag tiden för att vila. Jag arbetade förra veckan men då var det ju kortvecka tack och lov. Inatt sov jag en timme och gick till jobbet och vände kan man säga då det verkligen inte gick. Hela min kropp är så slut. :( Orkeslösheten medför även deppighet.

Orolig för hur jag ska klara av arbetet. Idag fungerade det uppenbarligen inte. Imorgon kanske det går bra att arbeta, men dagen efter det kanske det är likadant igen? :/ Jag funderar på att berätta för min chef de närmaste dagarna så att chefen vet om läget. Tycker det är otroligt jobbigt också att inte kunna berätta för kollegor och vänner än varför man mår så dåligt.

Någon som är eller har varit i samma situation? Erfarenheter? Tips?

• Svar på tråden Vecka 7 och totalt orkeslös
  • milli79

Min 1a graviditet var så. Fick vara hemma från jobbet några dagar för jag blev så yr när jag stod upp och var extremt trött. Mådde även illa dygnet runt. Som tur var blev det bättre efter v 10 eller 11. Det var några riktigt hemska veckor. 

Med de andra barnen var jag också riktigt trött men mådde ändå bättre än 1a. 

• Anonym (Japp)

Tvärsomnade alltid direkt när jag kom från jobbet... går över en bit in i graviditeten. Men du kan ju gå tillsyn bm och ta lite prover så att du ligger ok vad gäller järn osv?

• milli79

Kan tillägga att jag provade allt. Köpte t.om blutsaft för att bli piggare men blev ännu tröttare. Hade toppen järnvärde hela graviditeten och man ska inte ta järn om man inte behöver. Lycka till

• ellaslullaby

Tack för era svar!

Ska till barnmorskan om två veckor ca. Längtar dit så att de kan ta prover och se så att allt är OK. Hoppas det går över snart, vore underbart :)

• Skenet

Kolla upp sköldkörteln med prover på vårdcentralen eller på MVC.

Många gravida får tillfälligt eller permanent problem med den. Skulle du redan ligga lite på gränsen till hypotyreos så tar bebisen med största sannolikhet det T4 du har i kroppen och du själv kraschar.

• 2009

Samma för mig de tre första månaderna, jobba-somna i soffan hemma-äta middag-somna i soffan-förflytta mig till sängen :) Om det inte är några fel på dina värden så går det säkert över, nu är jag i v 25 och mår prima! :)

• ellaslullaby
    Skenet skrev 2017-01-10 11:46:02 följande:

Kolla upp sköldkörteln med prover på vårdcentralen eller på MVC.

Många gravida får tillfälligt eller permanent problem med den. Skulle du redan ligga lite på gränsen till hypotyreos så tar bebisen med största sannolikhet det T4 du har i kroppen och du själv kraschar.

Kan man få problem med den även om man inte hade det innan? Får höra med barnmorskan då om sånt prov :)
  • ellaslullaby
    2009 skrev 2017-01-10 13:33:11 följande:

Samma för mig de tre första månaderna, jobba-somna i soffan hemma-äta middag-somna i soffan-förflytta mig till sängen :) Om det inte är några fel på dina värden så går det säkert över, nu är jag i v 25 och mår prima! :)

Känner igen det där så väl! Skönt att höra att det gick över för dig. Vilken vecka blev det bättre? :)
  • 2009
    ellaslullaby skrev 2017-01-10 18:08:34 följande:
    Känner igen det där så väl! Skönt att höra att det gick över för dig. Vilken vecka blev det bättre? :)
    Ganska snart efter v 12 blev det bättre :) Sköldkörtelprov är rutin vid inskrivningssamtalet på mvc då även andra blodprov tas så det får du säkert ta när det är dags. Har du fått tid för inskrivning?
  • Skenet
    ellaslullaby skrev 2017-01-10 18:06:56 följande:

Kan man få problem med den även om man inte hade det innan? Får höra med barnmorskan då om sånt prov :)

Ja, det är inte ovanligt att få hypotyreos under graviditeten och behöver iallafall lite levaxin.

Har man inte haft det innan så går det tillbaka för många efter graviditeten.

Fostret producerar inget eget hormon förrän runt vecka 18, har mamman inte allt för mycket själv så är det hon som blir utan ????
  • Anonym (Lill)

Hur har det gått? Kollade du sköldkörteln?

Svar på tråden Vecka 7 och totalt orkeslös