• Summerchild

Rul får alla veta kön?

Om man gör rul får alla veta kön eller kan vissa län neka? Jag bor i Västerås och är nyfiken. Ska man kanske boka privat ul?

• Svar på tråden Rul får alla veta kön?
  • Skenet

Det ingår inte i själva undersökningen. De flesta är ändå schyssta och berättar om de ser och om man vill veta.

Tyvärr är den som gjort rul på mig med flera en sån som av princip inte vill säga, så hon skyllde på att bebisen låg så det inte gick att se, jag tvivlar dock. Precis alla bebisar hon undersöker kan väl inte ligga så galet ;)

• elyse

Nej, man kan ha oturen att få en ogin barnmorska. Men de flesta visar nog, om det går att se, så får man själv gissa/konstatera.

• Summerchild
    elyse skrev 2017-01-11 14:17:01 följande:

Nej, man kan ha oturen att få en ogin barnmorska. Men de flesta visar nog, om det går att se, så får man själv gissa/konstatera.

Men man kan väl be dom ge ett foto nära kön så man kan få gissa själv isf? Dom är väl inte helt omöjliga
  • Wooden

Min förra graviditet så frågade vi på rul och jag fick direkt känslan att bm var en sån som inte ville tala om. Hon svarade flyktigt att det var svårt att se. Var bara i v17 och bebisen kanske låg så man inte såg, men på hennes beteende fick jag verkligen intrycket av att hon inte tyckte man skulle ta reda på det i förväg. 

Denna gång kommer vi nog inte ens fråga på rul utan spara överraskningen till ett privat ul vi kommer göra lite senare i graviditeten. 

• elyse
    Summerchild skrev 2017-01-12 02:19:38 följande:

Men man kan väl be dom ge ett foto nära kön så man kan få gissa själv isf? Dom är väl inte helt omöjliga

Det finns ett fåtal "omöjliga". En släkting till mig grät efter sitt första RUL. De anmälde senare barnmorskan.
  • bohan85

I västerås får du veta om de kan se könet (bebis kan ju ligga tokigt till men ofta får man då röra på sig lite själv och sedan se om bebis lagt sig bättre). Sedan så lovar de väl inte alltid till 100% att det är säkert men det spelar väl ingen roll om man gör ultraljud i Västerås eller någon annanstans.

• Anonym (Gina)

Som någon skrev så ingår det inte i undersökningen, det är inte könsbestämning som RUL är till för.
    Sen finns det barnmorskor som gärna talar om ifall de är säkra medan andra inte tycker att det är relevant alls. Men är det jätteviktigt för en själv så finns det inget som hindrar att man bokar ett privat UL några veckor senare enbart för att kolla könet. Det gjorde vi med vårt första barn.

• mysmammi

Är ingen garanti att det går att se även om BM är tjänstvillig. Med 2 an försökte hon få min lilla att lägga sig så att hon kunde se i säkert 10 min men min tös var en blyg viol. :) fick snällt vänta innan vi fick veta.

• fjanten

Bor också i Västerås och här har de som utfört RUL på mina bebisar inte haft problem med att berätta. Förra graviditeten frågade barnmorskan om vi ville veta, vi sa nej. Denna graviditet hade vi en annan barnmorska, som råkade försäga sig att vi ska få en flicka. Även på mina tillväxtultraljud denna graviditet har förlossningsläkarna frågat om vi vill veta, jag sa då att vi redan fått veta att det var en flicka.

Så om inte bebisen ligger helt tokigt så är det nog inga problem...

• Summerchild
    fjanten skrev 2017-01-12 20:52:09 följande:

Bor också i Västerås och här har de som utfört RUL på mina bebisar inte haft problem med att berätta. Förra graviditeten frågade barnmorskan om vi ville veta, vi sa nej. Denna graviditet hade vi en annan barnmorska, som råkade försäga sig att vi ska få en flicka. Även på mina tillväxtultraljud denna graviditet har förlossningsläkarna frågat om vi vill veta, jag sa då att vi redan fått veta att det var en flicka.

Oki förstår...jag vill helst göra i v 20 då än vad 18-19 så den får växa på sig:) spännande
  • Muffins2017

Om dom ser kön så får som inte undanhålla den informationen. Man har rädd att få veta vad dom ser på undersökningen även om det inte är medicinskt relevant. Däremot kan man inte begära att dom lägger tid på att se efter.

• DevilsDaughter
    Muffins2017 skrev 2017-01-13 15:51:37 följande:

Om dom ser kön så får som inte undanhålla den informationen. Man har rädd att få veta vad dom ser på undersökningen även om det inte är medicinskt relevant. Däremot kan man inte begära att dom lägger tid på att se efter.

Är det en barnmorska som inte vill berätta kön så säger de väl bara att de inte kan se det även om de ser det. ingen kan ju bevisa motsatsen. 
    Jag har gjort fem RUL i min stad i södra Sverige och fick inte reda på kön under något av dem. 
  • fjanten
    Summerchild skrev 2017-01-13 15:49:26 följande:

Oki förstår...jag vill helst göra i v 20 då än vad 18-19 så den får växa på sig:) spännande

Det är bara att logga in på 1177.se och boka själv Jag bokade 18+4 denna graviditet. Västerås vill helst (enligt min MVC-bm) att man bokar mellan 17+4 och 18+4. Antar att det handlar om att tid ska finnas för abort om nu något skulle vara helt fel..
  • Anonym (..)
    fjanten skrev 2017-01-12 20:52:09 följande:

Det hände oss också, två gånger under samma graviditet, att BM råkade försäga sig angående könet och vi ville verkligen helst inte veta i förväg. Det kan verkligen vara åt bägge håll. :'D
  • fjanten
    Anonym (..) skrev 2017-01-13 16:54:38 följande:

Det hände oss också, två gånger under samma graviditet, att BM råkade försäga sig angående könet och vi ville verkligen helst inte veta i förväg. Det kan verkligen vara åt bägge håll. :'D

Eller hur! Det spelar väl ingen roll egentligen att vi vet, men jag tyckte att det kändes lite som att öppna julklapparna på midsommarafton Däremot är det skönt att slippa komma överens om ett till pojknamn! Vi har heeelt olika smak på pojknamn..,
  • Summerchild
    fjanten skrev 2017-01-13 16:50:49 följande:

Det är bara att logga in på 1177.se och boka själv Jag bokade 18+4 denna graviditet. Västerås vill helst (enligt min MVC-bm) att man bokar mellan 17+4 och 18+4. Antar att det handlar om att tid ska finnas för abort om nu något skulle vara helt fel..

Jag tror inte jag ska boka då jag är på smvc å dom har sagt att dom ska boka åt mig. Jag behöver inte bekymra mig.... eller menar du nåt annat än rul? För att få veta kön ?
Svar på tråden Rul får alla veta kön?