Igångsättning ett alternativ till snitt?
Jag har en bekant som blev akutsnittad med första barnet. Inför andra velade hon om snitt och fick så löfte om att avbryta och bli smittad om hon ville. Även om det rent medicinskt hade gått att fortsätta fick hon löfte att bestämma när det var nog. Då vågade hon prova (sen blev det snitt ändå och det visade sig senare att hon hade för trångt bäcken)
Så det kan ju vara ett alternativ om du vill prova. Att ha en deal om att avbryta om du känner att du inte fixar det.
Risken för förlossningsskador finns såklart. Jag har fött 4 barn utan några som helst men och tackat nej till ett kejsarsnitt (bebis i säte). Jag har ett ärr på knät sen en knäoperation för många år sen och det är inte snyggt men framförallt inte så kul ärrvävnad och känselbortfall. Inget allvarligare men jag kände att kan jag klara mig helt oskadd genom att föda vaginalt så gör jag hellre det än garanterat drar på mig ett ärr. Men det är ju väldigt olika hur man känner inför den biten.
Ta dig en rejäl funderare på vad du verkligen vill och tror att du klarar av. Om du kan tänka dig någon form av mellanting. Men igångsättning skulle jag inte ha valt i din sits. Hört alldeles för många som varit väldigt svårstartade med första barnet och haft onödigt jobbiga resor som ändå relativt ofta slutat i snitt.