• Emerencia

Hemmaman

Min föräldrar är bland dom härligaste människorna jag vet. Min mamma har en master med väldigt bra jobb. Hon kryper liksom upp i karriärsstegen. Min pappa har tragglat med samma jobb sedan ungdomens dagar och börjar bli ganska less. Är sådär kanske 8 år kvar till pesion men min mamma är lite yngre. Finns inga barn kvar i huset, jag är yngst och bor eget.

Hörde att pappa ville bli hemmaman om mammas lön fortsätter att öka lite till. De är en stor gård med hästar så det finns mycket att göra. Han vill städa, renovera, laga mat och hjälpa till med hästarna osv. Han har alltid varit en riktig hustomte på gården och trivs.

Själv tycker jag det är hur gulligt som helst. Älskar mina föräldrar. Kan verkligen inte se något fel alls i de. Det härlig är att min mamma tycker också om idén.

Så finns det några hemmavarande män där ute? :) Själv vet jag ingen.

• Svar på tråden Hemmaman
  • Carambolan

Jag vet inga som kallar sig för "hemmamän", däremot flera släktingar och bekanta som genom olika förmånliga pensions- och omställningsavtal har kunnat gå i pension runt 60 och gör precis som din pappa vill... Tar hand om djur, hus och trädgård, reser mycket, ägnar sig åt hobbies, etc.

• fluu

Känner två hemmamän som är det på heltid och sedan flera långlediga småbarnspappor.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Tora)

Min man skulle aldrig kalla sig själv hemmaman. Och det är han inte heller i den  bemärkelsen att han faktiskt har ett heltidsjobb. Men han har skiftjobb där man sover om det inte händer något så de flesta mornarna kommer han hem pigg och utvilad.

Detta har gjort att jag tidigt börjat jobba efter att våra barn fötts. Det har känts "onödigt" att gå hemma två pers. Så räknar man timmar med barnen och i hemmet så ligger han extremt mycket på plus jämfört med mig, säg 80/20 fördelning kanske.

Barnen har aldrig behövt gå på dagis mer än kanske 2 dagar per vecka då våra scheman krockat. Han är i princip alltid hemma när de kommer hem. Och numera då de är skolbarn och borta stor del av dagen så går han hemma och städar och fixar, handlar mat och sånt.

Det är den uppdelningen vi valt och den funkar för oss. Släkt och vänner tycker inte det är konstigt alls utan mer att jag ska vara glad att jag har en man som är så engagerad i barnen vilket jag givetvis är!
    Det låter mysigt hos dina föräldrar att din pappa ser fram emot att få vara hemma på deras gård mer!!

Svar på tråden Hemmaman