• tömi

Hur gör ni barnspelen/ lekarna roligare/ mer utmanande för vuxna?

Hej! Jag tänkte vi kunde ha en tråd där vi delger varandra tips på hur man kan göra det roligare eller mer utmanande som förälder att spela och leka med sina barn. Jag kan börja med ett par tips: Vid fysiska aktiviter använd "fel" hand/ fot, alltså om du är högerhänt använder du väster hand istället. Spela "Fia med knuff och försök vinna UTAN att knuffas. Spela memory med barnen(4-7 år), förlora trots att du använder alla hjärncellernas fulla kapacitet.

• Svar på tråden Hur gör ni barnspelen/ lekarna roligare/ mer utmanande för vuxna?
  • scanmia

Jag letar alltid efter kooperativa spel och lekar för mina sötnosar blir så väldigt tävlingsinriktade annars. Hur många gånger kan vi kasta bollen mellan oss? Om vi tar ett steg bakåt varje gång vi lyckas eller träffar målet? Vad kan vi nå tillsammans? Vad kan vi bygga tillsammans? Kan vi gunga samtidigt? Busytown och Pandemic är två bra brädspel som inte är tävlingsinriktade för olika åldrar (om någon har tips om fler så är jag väldigt intresserad!). Ju färre tävlingsmoment vi har i lekarna desto bättre samarbetar de och leker de i övrigt.

Schack brukar jag spela med barnen och ger dem antingen en (eller flera) "byta sida"-kort eller så varnar jag om de håller på att göra misstag eller om att jag har en fälla några drag framåt. Varningar går bra i de flesta strategispel alternativt med tex absoluta nybörjare i Uno så har jag ganska bra koll på vilka kort de har på handen och kan låta dem vinna ofta nog för att hålla intresset uppe.

Springlekar kan man arrangera i två delar: först springer man på tid så långt bort man kan och sedan vänder man och springer tillbaka. Då får de snabbare och större springa längre. Man kan också lägga till mer artistiska bitar, som spring som en uggla eller en elefant. Det brukar vara mer utmanande för vuxna än för barn. 

• Carambolan
    scanmia skrev 2017-03-13 16:20:05 följande:

Busytown och Pandemic är två bra brädspel som inte är tävlingsinriktade för olika åldrar (om någon har tips om fler så är jag väldigt intresserad!).

Hur gamla är dina barn? Ganska stora antar jag om ni kör Pandemic? Zoobaloo eller Leo går till frisören är två samarbetsspel för yngre barn (märkta 5+ men funkar nog från 3 om man har spelvana barn).
  • scanmia
    Carambolan skrev 2017-03-13 18:14:02 följande:
    Hur gamla är dina barn? Ganska stora antar jag om ni kör Pandemic? Zoobaloo eller Leo går till frisören är två samarbetsspel för yngre barn (märkta 5+ men funkar nog från 3 om man har spelvana barn).
    Barnen är mellan 2 och nästan 12 år.
Svar på tråden Hur gör ni barnspelen/ lekarna roligare/ mer utmanande för vuxna?