Flytta utomlands - delad vårdnad
Hej,
Vet inte riktigt hur jag ska börja förklara men jag och min sambo separerade för 6 månader sedan.
Det var mitt beslut då han under en längre period tryckt ner mig, misstrott mig, skapat falska FB konton och låtsas vara någon annan för att se om jag flötar med andra killar. Mycket annat konstigt under våra år också men det är en långt historia.
Vi har en dotter tillsammans som blir 3 i år, delad vårdnad och kör varannan vecka. Det har inte varit några större problem förutom att han vägrade träffa mig i början då han var väldigt sårad för att jag valde att lämna. Idag är det dock bättre och vi kan i all fall prata med varandra och umgås normalt när dottern är med.
Vad som däremot blivit ett problem nu är att jag blivit erbjuden mitt dröm jobb utomlands. Jag har även träffat någon som bor i det landet vilket komplicerar saker ännu mer.
Problem som jag står inför är att jag har min dotter här och han vägrar släppa henne med mig. Jag har full förståelse för detta och vet inte hur jag ska lösa denna situationen. Jag kommer flytta till ett annat land inom EU och det tar 2H med flyg att komma hem till Sverige. Så mina tankar går att jag låter honom vinna hon får stanna här med honom då jag inte har någon lust att dra honom eller henne genom domstol och slåss om ensam vårdnad.
Jag känner mig bara så oerhört kluven och är orolig för hur det kommer påverka henne om jag väljer att flytta och lämna henne här. Kommer hon hata mig, känna att jag övergav henne och inte vilja komma och hälsa på?
Eller ska jag stanna här och ge upp min dröm, jag vet att skaffa barn innebär ett ansvar men detta är vad jag verkligen vill göra och det är något jag kämpat för i flera år.
Vill gärna höra era synpunkter och erfarenheter för detta äter upp mig och jag kan inte tänka klart.