• Rebster

Är min dotter högkänslig?

Hej!

Jag börjar fundera på om min dotter på 3,5 år är högkänslig. Tecken på detta är t.ex:
    * Hon vill gärna prova nya saker och kan tjata om att få testa nytt men när vi sedan ska göra det så låser hon sig totalt. Ett exempel är när hon hade hört om kusinen som hade ridit Då blev hon grymt avundsjuk och ville också göra det. Men när vi väl kom dit ville hon inte ens se hästen. Så då sa vi bara att hon inte behövde och så tittade vi på de andra djuren. Det slutade med att hon klappade hästen (på eget bevåg).
    * Hon kan haussa upp saker som hon vill göra, t.ex. i julas ville hon dansa ut julen och pratade mycket om detta. När vi väl skulle göra det smet hon iväg ut i köket och gömde sig under en stol. Sedan kom hon och tittade och var med efter en stund. 
    * Hon gillar inte när det blir för högljutt och stojigt, då kan hon lätt börja gråta. 
    *Har svårt att somna efter en dag med mycket aktivitet. 
    *Tänker på min sambos mormor som dog förra sommaren och kan bli ledsen för detta med jämna mellanrum. 
    *Skeptisk mot främmande men mjuknar efter en stund. 
    *Läser av ansiktsuttryck väldigt lätt och är bekymrad om någon är ledsen.
    *Drömmer väldigt intensivt

Tja, vad tror ni?

• Svar på tråden Är min dotter högkänslig?
  • Alwdlrlf

Ett funktionhinder uppstår först då man hindras i sitt dagliga liv av det så beror ju på hur omfattande det är. Mycket av det som mina ungar med svår adhd o autism gör är också normalt. "Sådär är alla ungar ibland". Förutom att det inte är ibland utan heela tiden. Hela livet handlar om anpassning, energihushållning, olika träffar med vården o att få skolan att förstå sin roll. Högkänslig kan det absolut vara, men så länge vuxenvärlden hittar fungerande strategier så behöver det inte vara ngt hinder. Men man måste ha respekt för att alla är olika. Det tog mig 30 år att utöka från att äta samma tre-fyra saker tex :)

• Rebster

Hej!

Ja, jag tänker inte att det är ett funktionshinder utan har bara en fundering på om hon skulle kunna vara det. Att det kan vara bra att poängtera det för förskolepersonalen (som kan tycka att det är lite jobbigt ibland när min dotter inte vill vara med på noterna och sätter sig på tvären), alltså att hon inte är blyg utan högkänslig. Man kan ju vara högkänslig och extrovert. 

• Rebster
    Tofflans skrev 2017-03-15 17:09:06 följande:

Högkänslig?? Vad är det för nytt trams?

Ditt barn låter som en helt normalt barn i den åldern!

Nytt trams är det inte riktigt, blev etablerat på 90-talet. 
    Men nu är ni två som svarat att det är "normalt" så då borde det betyda att min dotter är som flera andra iallafall. Känns inte så ibland bara när förskolepersonalen anmärker på att hon observerar snarare än kastar sig in i nya saker
  • Anonym (lite salt)

Låter som ett helt vanligt barn. Många barn är känsliga. Jag tycker du verkar bemöta det rätt med att inte göra en stor sak av det utan låta henne prova på saker i sin egen takt.

• linani

HSP/högkänslig är mig veterligen inte en diagnos, det är bara ett samlingsnamn för personer med en viss uppsättning egenskaper. En personlighetstyp.

Jag anser inte att det finns någonting att informera förskolan om, och jag tycker inte heller du ska låsa fast dig vid att dottern skulle vara en HSP. Du kommer bara att börja se och tolka in saker som inte finns.

Se hennes egenskaper var och en för sig, och låt henne vara den hon är. Koppla inte beteenden till en förutbestämd personlighet. Lyft hennes styrkor och ge henne verktyg för att hantera situationer där hon är svagare. Rättfärdiga inget med att hon skulle vara "högkänslig".

Barn som först blir uppspelta inför tanken på något men blyga när det väl gäller känns jättevanligt. Tänk typ, småbarn som träffar tomten på julafton

• Rebster
    linani skrev 2017-03-15 17:31:28 följande:

HSP/högkänslig är mig veterligen inte en diagnos, det är bara ett samlingsnamn för personer med en viss uppsättning egenskaper. En personlighetstyp.

Jag anser inte att det finns någonting att informera förskolan om, och jag tycker inte heller du ska låsa fast dig vid att dottern skulle vara en HSP. Du kommer bara att börja se och tolka in saker som inte finns.

Se hennes egenskaper var och en för sig, och låt henne vara den hon är. Koppla inte beteenden till en förutbestämd personlighet. Lyft hennes styrkor och ge henne verktyg för att hantera situationer där hon är svagare. Rättfärdiga inget med att hon skulle vara "högkänslig".

Barn som först blir uppspelta inför tanken på något men blyga när det väl gäller känns jättevanligt. Tänk typ, småbarn som träffar tomten på julafton

Många kloka ord! Nej, jag vet att man inte ska stirra sig blind på personlighet. Men jag tänkte att jag ska använda andra verktyg än de jag redan ger henne såsom att prova saker i egen takt, påvisa att det hon först inte ville göra vågade hon sedan göra etc. Vill inte att hon ska få låg självkänsla bara för att jag är okunnig.
  • Anonym (Allt är inte en diagnos)

Tycker det låter helt normalt.

Allt behöver inte ha en diagnos, och jag tror man som förälder ska akta sig för att leta efter diagnoser och fundera så mycket runt sådant. Om ett barn verkligen har problem och det behövs en diagnos, då lär man nog märka det och även andra runt omkring en. Det liksom blir mer än bara några få saker som gör att man funderar.

Tycker inte det finns något att diskutera med förskolan om baserat på det du beskriver. Och verkligen inte någon anledning att dom ska börja ta någon sak i beaktande (alltså genom att göra henne "speciell", eller ta mer hänsyn och hålla hennes "känslighet i baktanken), det kan skada mer än det gör nytta. Och som sagt, hon låter som mina små..

Svar på tråden Är min dotter högkänslig?