• Natta93

Fri tillgång? Höbal?

Hej!
    Har en fråga som jag funderar på och vore jätte tacksam för svar.
    Bor uppe i norrbotten / fyrkanten trakterna och har min islandshäst på 23 år som går med en 3 årig arab som har mycket energi. Här uppe är det nu sol på dagarna för det mesta och kalt på natten, även snö/ regn kan förekomma. Vi har haft bal till dom, fri tillgång och höet är väldigt näringsrikt. Jag vill nu byta till att vi ger dom hö morgon lunch, middag / kväll då man kan ha lite bättre koll på hur mycket dom får i sig.

Min häst har varit lite väl rund nu då dom gått på bal men nu efter 4 veckors bra ridning har det blivit bättre och de ska fortsättas ridas på bra. Den andra hästens ägare kan nu inte rida på ca 2 månader pga av en viss orsak och den hästen har också lite mage kan ja tillägga. Då kommer hästen på 3 år inte ridas på ja ca 2 månader, då hon inte hittat nån som kan hjälpa henne denna tid. Är det så klokt att ha fri tillgång eller är de bättre med att man fodrar ut mål så man har lite koll på vad dom äter? Funderar även på om balen kan bli dålig då de blir kallt/ varmt och nederbörd osv. Kan hästar få kolik om dom äter så pass näringsrikt hö och inte motionernas. Tacksam för alla råd och tips.
  • Svar på tråden Fri tillgång? Höbal?
  • Tecum

Du har rätt, hästar mår inte bra av fri tillgång till mat och för lite motion, i synnerhet inte om det är näringsrikt hö. De är också känsliga för dåligt foder och om de fodras utomhus ska det bara var med små mängder som räcker max en dag.

• Jw83

Jag har mina hästar på fri tillgång och lösdrift. Två hästar är 24 år och en 10 år. Dom rids regelbundet men har också stått i månader pga graviditeter. Dom är alla barfota med mycket bra hovar, har fina tänder, får aldrig mask och blir aldrig någonsin sjuka. Jag får ofta beröm för hur pigga och fina dom är. Enligt den forskning som gjort på hästars matvanor så bör hästar ha fri tillgång på hö. Den forskningen är gjord på tävlingshästar, avelshästar, unghästar och äldre hästar. Om en häst inte får äta länge så blir det ofta magsår, dåliga tänder, stressbeteende osv. En bal klarar sig ca 10 dagar ute. Den klarar sig sämre vid varmt och fuktigt väder och bättre när det är minusgrader.

Är dina hästar på lösdrift så är det extra viktigt att dom får fri tillgång. En häst håller värmen genom att äta. Om det är en kall natt så äter hästarna hela natten för att hålla sig varma. Då blir det en lååång kall väntan på frukosten om dom ska gå hela natten utan.

Mina hästar har självklart ett lösdriftsstall att gå in i men det använder dom enbart på sommaren ;) Vad jag förstår så är det väldigt vanligt att lösdriftshästar gärna är ute i regnet men vill gå in på sommaren.

Nu har vi redan börjat få lite bete här i Skåne så nu så utfodrar jag 4-5 gånger om dagen eftersom att en bal inte skulle bli uppäten. Dom har ju nytt saftigt gräs som håller magen och munnen igång :) och ofta väljer dom att beta istället

Jag skulle nog välja ett mindre näringsrikt hö alt. utfodra med hö men ge halm också. Hästarna är ju vana vid fri tillgång pch risken är stor att dom hetsäter, börjar bråk om maten osv när det plötsligt blir begränsat. Dessutom så är hästen gjord för att pendla lite i vikt. Det är en förutsättning för att vildhästarna ska kunna överleva. Att väga lika mycket hela året är onaturligt för dom. Så om en häst blir lite mullig under 2-3 månader så lider den inte. Då lider den mer av att ev utveckla resursförsvarande beteende, magsår och stress. Det är större risk att dom får kolik om du så drastiskt ändrar deras matvanor.

• Pirpana

Min har fri tillgång dock begränsad av nät under vintern. På våren portionerar jag en hel dagsgiva i ett hängande nät med små maskor för att begränsa mängden mat mer, ha kontroll över hur mycket som går åt/dygn och dessutom undvika att höet blir dåligt. Hon lägger på sig lätt och motioneras inte mycket, har fungerat någorlunda bra. Vill inte ge portioner som gör att det blir timmar utan mat då hon börjar hetsäta.

• Jw83
    Pirpana skrev 2017-04-24 07:48:45 följande:

Min har fri tillgång dock begränsad av nät under vintern. På våren portionerar jag en hel dagsgiva i ett hängande nät med små maskor för att begränsa mängden mat mer, ha kontroll över hur mycket som går åt/dygn och dessutom undvika att höet blir dåligt. Hon lägger på sig lätt och motioneras inte mycket, har fungerat någorlunda bra. Vill inte ge portioner som gör att det blir timmar utan mat då hon börjar hetsäta.

Nät är ju jättebra lösning :) finns ju sk slowfeednät även till helbal. Jag har provat det men med mindre bra resultat. Tyvärr så börjar min shirehäst med att slita sönder nätet helt för att sedan äta. Så för mig hade det gått åt ett nytt nät varje daG. Men jag har hört att det fungerat bra för andra.
Svar på tråden Fri tillgång? Höbal?