Fri tillgång? Höbal?
Hej!Har en fråga som jag funderar på och vore jätte tacksam för svar.
Bor uppe i norrbotten / fyrkanten trakterna och har min islandshäst på 23 år som går med en 3 årig arab som har mycket energi. Här uppe är det nu sol på dagarna för det mesta och kalt på natten, även snö/ regn kan förekomma. Vi har haft bal till dom, fri tillgång och höet är väldigt näringsrikt. Jag vill nu byta till att vi ger dom hö morgon lunch, middag / kväll då man kan ha lite bättre koll på hur mycket dom får i sig.
Min häst har varit lite väl rund nu då dom gått på bal men nu efter 4 veckors bra ridning har det blivit bättre och de ska fortsättas ridas på bra. Den andra hästens ägare kan nu inte rida på ca 2 månader pga av en viss orsak och den hästen har också lite mage kan ja tillägga. Då kommer hästen på 3 år inte ridas på ja ca 2 månader, då hon inte hittat nån som kan hjälpa henne denna tid. Är det så klokt att ha fri tillgång eller är de bättre med att man fodrar ut mål så man har lite koll på vad dom äter? Funderar även på om balen kan bli dålig då de blir kallt/ varmt och nederbörd osv. Kan hästar få kolik om dom äter så pass näringsrikt hö och inte motionernas. Tacksam för alla råd och tips.