• smulan81

IVF någon som satt in två??

Hej
    Jag funderar på att be om att få sätta in två befruktade ägg nästa gång.
    Då blir det vårat tredje försök,vi är 36 och 37 år gamla, jag har inte så jätte mycket ägg, sist fick jag 6 st och ett till frysen och min sambo har lite dåligt med spermier.
    Vi går i Falun.
    Är det någon som har satt in två stycken? Va det svårt att få dem att gå med på att sätta in två?

• Svar på tråden IVF någon som satt in två??
  • KajsaStina123
    smulan81 skrev 2017-04-10 14:21:39 följande:

Hej

Jag funderar på att be om att få sätta in två befruktade ägg nästa gång.

Då blir det vårat tredje försök,vi är 36 och 37 år gamla, jag har inte så jätte mycket ägg, sist fick jag 6 st och ett till frysen och min sambo har lite dåligt med spermier.

Vi går i Falun.

Är det någon som har satt in två stycken? Va det svårt att få dem att gå med på att sätta in två?

Hej,

Vi har denna ggn satt in 2 st 5 dagars. Förra ggn satte vi in 1, men det gick inte. Det var läkaren som gav som förslag att sätta in 2 st i förhoppning att 1 skulle klara sig. Risken för tvillingar var ca 10% sa han. Och vi har inte så många fler försök på oss då hans sperma är nedfryst efter sjukdom, och det finns inte så mkt kvar. Och idag plussade jag....och hoppas det fortsätter så.

Lycka till nu!, och ta upp det alternativet med era läkare.
  • smulan81
    KajsaStina123 skrev 2017-04-10 14:55:24 följande:
    Hej,

Vi har denna ggn satt in 2 st 5 dagars. Förra ggn satte vi in 1, men det gick inte. Det var läkaren som gav som förslag att sätta in 2 st i förhoppning att 1 skulle klara sig. Risken för tvillingar var ca 10% sa han. Och vi har inte så många fler försök på oss då hans sperma är nedfryst efter sjukdom, och det finns inte så mkt kvar. Och idag plussade jag....och hoppas det fortsätter så.

Lycka till nu!, och ta upp det alternativet med era läkare.
    Å grattis, hoppas att det går hela vägen :)
    Ska ta upp det med min läkare.
  • Snuttis2

Oftast brukar de bevilja två vid sista försöket, fast kvalitén på embryot är alltid avgörande ! Vi tjatade vid alla våra försök men fick aldrig två. Sista försöket fick vi ett 2 dagars med 8 celler som ansågs för "fint" så vi blev nekade två även då!

Men den bönan sparkar just nu i magen så de kanske hade rätt : )

• smulan81
    Snuttis2 skrev 2017-04-10 20:16:29 följande:

Oftast brukar de bevilja två vid sista försöket, fast kvalitén på embryot är alltid avgörande ! Vi tjatade vid alla våra försök men fick aldrig två. Sista försöket fick vi ett 2 dagars med 8 celler som ansågs för "fint" så vi blev nekade två även då!

Men den bönan sparkar just nu i magen så de kanske hade rätt : )

ok, jag ska försöka och tjata få se om dem går med på det.
    Va kul att det lyckades för er :)
    Lycka till
  • skogstrolli

Vi går också i Falun och de valde att sätta in två. Så jag tror inte de är omöjliga. Men det är försök nr 2 så då är de mer medgörliga kändes det som.

• smulan81
    skogstrolli skrev 2017-04-11 20:48:27 följande:

Vi går också i Falun och de valde att sätta in två. Så jag tror inte de är omöjliga. Men det är försök nr 2 så då är de mer medgörliga kändes det som.

Ok det låter bra det. Det är vårat tredje försök så då borde dem gå med på det.

Är det någon speciell anledning till att ni väljer två?
  • MansonDust

Min mamma gjorde IVF (pga steriliserad) med ny man & då sattes 2 ägg in. Hon fick tvillingar.

• smulan81
    MansonDust skrev 2017-04-12 09:28:08 följande:

Min mamma gjorde IVF (pga steriliserad) med ny man & då sattes 2 ägg in. Hon fick tvillingar.

ok va roligt :)
  • skogstrolli

De frågade vid insättningen om vi ville sätta in två som sagt. Det var för att ett ägg delade sig bättre än det andra och på något vis skulle det sämre ägget stötta det bättre så att åtminstone ett skulle bli kvar. Jag har ett ilsket immunförsvar så det påverkade säkert. Kanske immunförsvaret har fullt upp med att spöa ett fiendeägg och inte rår på det andra samtidigt.

• smulan81
    skogstrolli skrev 2017-04-13 20:19:15 följande:

De frågade vid insättningen om vi ville sätta in två som sagt. Det var för att ett ägg delade sig bättre än det andra och på något vis skulle det sämre ägget stötta det bättre så att åtminstone ett skulle bli kvar. Jag har ett ilsket immunförsvar så det påverkade säkert. Kanske immunförsvaret har fullt upp med att spöa ett fiendeägg och inte rår på det andra samtidigt.

Ok ja det har du nog rätt i. Jag tror att jag kommer att ha större chans om dem går med på att sätta in två.

Läkaren ska ringa mig nästa vecka och vi ska diskutera det.

Sen i början på maj blir det försök nummer 3.
  • smulan81
    skogstrolli skrev 2017-04-11 20:48:27 följande:

Låter bra det. Vi har ju försök nr 3 så jag hoppas att dem går med på att sätta in 2 :)
    Ruvar du nu?
  • skogstrolli

Ja,än går ruvandet som det är tänkt. Har testdag på måndag. Jag törs knappt tro att det ska gå bra med risk att bli besviken.

• smulan81
    skogstrolli skrev 2017-04-15 19:52:45 följande:

Ja,än går ruvandet som det är tänkt. Har testdag på måndag. Jag törs knappt tro att det ska gå bra med risk att bli besviken.

ok då är det spännande. Håller tummarna. Snart måndag :)
Svar på tråden IVF någon som satt in två??