• Kalp

Är det bara jag som upplever att tjejkläder är konstiga?

Jag känner mig smått förtvivlad över hur konstiga tjej/damkläderna är just nu.

Tidigare i veckan var jag i stan på jakt efter tröjor och jag har länge tänkt att jag ska sluta använda sportiga munkjackor och huvtröjor i vardagen. Jag är normalviktig och har kvinnliga former som jag vill börja framhäva på ett snyggt sätt och samtidigt känna mig bekväm.

Jag gick igenom flera affärer med olika stilar och tröjorna jag hittar för kvinnor är tunna, syntetiska, korta, breda, djupt uringade, har meningslösa fickor och dragkedjor på konstiga ställen. När jag väl hittade en tröja som jag kunde tänka mig så vände jag på den och upptäckte ett barnsligt tryck. Jag kan verkligen inte se mig själv använda dessa kläder. De syntetiska tygerna ger mig kalla kårar eftersom jag troligtvis skulle frysa i det och det är inte mjukt mot huden.

Är det bara jag som tycker så här om det nutida modet?

• Svar på tråden Är det bara jag som upplever att tjejkläder är konstiga?
  • Frontline

Vem hindrar dig att kolla kläder på den sidan som erbjuder kläder för män?

Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Klickerträna

Tycker många damkläder idag är gjorda i underliga material, ja. Genomskinliga, tunna och ömtåliga tyger, svåra att tvätta/bära utan att förstöra (krympa eller fläcka), och ofta i märklig passform. De är inte så förlåtande eller bekväma.

Det är framför allt många överdelar jag tyckt om rent utseendemässigt, men som jag låtit bli att köpa pga att jag inte vill att min bh ska synas igenom eller att fläckar inte ska gå att få bort pga materialet.

Och ja, det är även ett problem med barnsliga tryck på i övrigt bra plagg. Vad är grejen med det? En massa gulligull på damunderkläder som exempel. Vilken mogen kvinna föredrar det?

• hanni00
    Kalp skrev 2017-04-15 01:12:58 följande:

Jag känner mig smått förtvivlad över hur konstiga tjej/damkläderna är just nu.

Tidigare i veckan var jag i stan på jakt efter tröjor och jag har länge tänkt att jag ska sluta använda sportiga munkjackor och huvtröjor i vardagen. Jag är normalviktig och har kvinnliga former som jag vill börja framhäva på ett snyggt sätt och samtidigt känna mig bekväm.

Jag gick igenom flera affärer med olika stilar och tröjorna jag hittar för kvinnor är tunna, syntetiska, korta, breda, djupt uringade, har meningslösa fickor och dragkedjor på konstiga ställen. När jag väl hittade en tröja som jag kunde tänka mig så vände jag på den och upptäckte ett barnsligt tryck. Jag kan verkligen inte se mig själv använda dessa kläder. De syntetiska tygerna ger mig kalla kårar eftersom jag troligtvis skulle frysa i det och det är inte mjukt mot huden.

Är det bara jag som tycker så här om det nutida modet?

Alltså det beror ju på vilka affärer du går till , vissa affärer hade jag aldrig kunnat handla hos t.ex , man får gå runt lite i olika och hitta sin favoritbutik helt enkelt och plocka på sig kläder och testa.

Du behöver ju inte följa modet? om du inte tycker om syntetiska tyger så köp inte det , det finns massvis med bomullskläder.
    Jag tycker att det finns mycket kläder att välja på , både kläder som är tunna och tjockare, uringat och inte uringat , det är mycket mer varierande än herrmodet.

Nej jag tycker inte det är konstiga tjej/damkläder just nu , jag tycker att det finns så mycket mer att välja på.
  • MadHatter

Jag tycker att det ör svårt at hitta kläder som sitter bra. Jag tänler att det är för att kläderna designas för en helt annan kroppstyp än min och sen bara sys upp i olika storlekar.

Skulle vara intressant att se hur kläder skulle se ut om de designades för andra typer av kroppar ön som nu, långa, slanka med inte så mycket kurvor. Som det är nu blir liksom proportionerna fel och skärningar och liknande hamnar på fel ställen. Nu är jag lite rund men det var samma när jag var ung ocj smal eftersom jag var kortare och bystigare än förlagorna gissar jag.

• Habblahebbla

Har också reagerat på alla dessa framför allt korta tröjor. Korta redan från början, efter en tvätt är de magtröjor. Hopplöst! Och precis alla vita eller ljusa plagg är genomskinliga. Det är inte alltid så snyggt att ha ett linne under heller, eftersom även det syns och ger ett osnyggt intryck.

Går man upp rejält i pris har t ex Karen Millen och liknande märken bra kvalitet och passform för en kvinnlig figur, men iaf för mig är det inte görbart att köpa basplagg där. Enstaka snygg kavaj eller klänning kanske men inte byxor och skjortor för 2k styck.

Svar på tråden Är det bara jag som upplever att tjejkläder är konstiga?