• Roseaf

två missfall på 6 månader

Hej, jag är ganska ny här och detta är min första tråd..
    är det någon som har vart med om liknande?
    Jag fyller 23 detta året och jag har en ENORM barnlängtan. Jag och sambon bestämde oss för att börja försöka i slutet på sommaren 16.
    I oktober fick jag reda på att jag va gravid, men fick missfall i vecka 5+4.
    SAMMA dag som missfallet så visar gravtestet negativt.

Jag blev gravid igen i mars och fick sedan missfall i v 5+6.
    Även där så visade gravidtestet negativa samma dag som de började blöda.

Är det någon som kan veta vad de beror på? Hur kan alla hcg nivåer försvinna så snabbt? Och måste en graviditet vara bekräftad inom vården alla 3 gånger innan man får en utredning? Jag hann ju aldrig komma så långt då jag fick tidiga missfall..

Jag hade ägglossning nu den 12 för några dagar sedan.. så nu är det bara att hålla tummarna för att de går vägen..

• Svar på tråden två missfall på 6 månader
  • Snuttis2

Anledningen till missfallen är omöjlig att veta. Den vanligaste orsaken till tidiga missfall är kromosomfel, att kroppen sållar bort de embryon som inte kommer klara en graviditet o bli ett frisk barn!(vilket i sig är bra även om det hugger i hjärtat) . Sena missfall beror vanligtvis på svaghet i livmoderhals-tapp!

Har själv haft flera missfall varav ett i v 5-6 och då tappade jag också hcg nivån snabbt. Tänker att det är en kombination av att graviditeten slutat tidigt och att mina individuella hcg nivåer säkert påverkar ! Alltså om jag är hög -låg hormonare) . Sen får man ju ta i bekantande att Även om missfallet kommer i v 5 så kan ju embryot ha slutat växa i v 4 , omöjligt att veta men det kan så klart också påverka hcg.

Gällande missfallen och en ev utredning så är jag osäker om de måste registreras. Tror inte det?

När jag fick mitt första ringde jag 1177 mest för att bekräfta att jag tänkte rätt i att det bästa var att vara hemma o ta det lugnt o vänta ut kroppen( finns ju inget annat att göra) !

Sjukvården kan ju inte hjälpa till i tidiga graviditeter så jag sökte aldrig vård, har kännt att det är viktigare att resurserna går till de där läkarna kan göra nytta!

Mitt andra missfall var ett MA som upptäcktes vid kontroll och kroppen vägrade hantera det så där fick vi tvinga fram en abort !

Om jag drabbas av fler missfall i en framtid skulle jag absolut kräva en utredning även utan att bevis på mitt första tidiga missfall.

Se inte missfallen som fertilitetsproblem, du verkar ha lätt att bli gravid så egentligen kan du se det som att du har kraftig fertilitet o att din kropp tillåtit graviditeter som egentligen kanske inte skulle fäst från början ! Upp till tre missfall räknas som fullt normalt.

Förstår att du/ni längtar , ni är unga o har sannolikt de bästa förutsättningarna för att lyckas framöver : ) !

• Estrella81

Hej!

Du har fått ett bra svar redan! Jag kan komplettera med att berätta om hur det var för mig.

När jag väntade mitt andra barn fick jag också två avbrutna graviditeter inom 6 månader.

Jag började blöda båda gångerna på 5+2 och då visade testen 0.

Dock visste jag att graviditeten aldrig tagit fart då jag fortsatte att testa varje dag efter mitt plus (på BIM) och såg att testerna aldrig blev starkare utan istället svagare.

Båda gångerna fick jag också "Gravid" på digitalt test, så ingen tveksamhet om att ett ägg försökt fästa.

Tredje gången jag fick plus blev testerna starkare ungefär varannan dag och idag är lilla killen två år.

Det kan alltså vara så när ett ägg gör ett försök att fästa men av någon anledning inte blir kvar.

Stort lycka till!

• Påsklilja

Hej! Jag kan bara prata om min egna erfarenhet. Vi har haft många missfall i V5-6 samt MA i v13 o v14. För att få en utredning behövs oftast 3 MF som kan konstateras på vul. Det kan bli svårt med tidiga innan v7. För att få hjälp kontaktade vi en privat Gynmottagning som hjälpte oss med en utredning. Visade sig att mannen har en balanserad translokation som ger oss oddsen mindre än 1 av 32 för att få ett levande barn.
    Jag hade tagit kontakt med en privat mottagning. Oftast blir man bättre bemött där. Är min erfarenhet iaf. Be om en utredning efter att du berättat om dina MF. Lycka till!
    Vill tillägga att vi mot alla odds fått ett helt friskt barn så man ska aldrig ge upp.

• Roseaf

Tack så hemskt mycket för svar!
    Super tråkigt att du också har haft en del missfall och MA!
    Jag brukar ha ganska oregelbunden mens (allt mellan 28-45 dagars cykel) och har därför haft svårt att veta när min ägglossning har varit. Även ägglossningtest har ALLTID visat negativt även de dagar som har visat sig att jag har haft ägglossning. Nu har jag dock köpt CBs fertilitetsmonitor för att kunna veta, och den har kunnat berätta för mig när jag har ägglossning. Rekommenderas verkligen för de som kanske har samma "besvär" som jag hade..

Ja precis jag har fått höra nästan för mycket att tidiga MF oftast beror på att de är något fel, och att kroppen oftast tar hand om de själv om man kan säga så.

Håller med om att man borde kunna kräva utredning, för även om inte vården har bekräftat en graviditet så betyder det ju inte att man inte har varit gravid samt fått missfall.. de räknas ju lika mycket för de, hur tidiga dom än är.. enligt mig då.. lever lite på hoppet att om de skulle bli ett till missfall så kan vi nog iallafall få en utredning för att verkligen se så att allt är okej eller få hjälp om det inte är det.

Ja vi är unga och jag får höra väldigt ofta tex "ni är så unga, stressa inte, ni har all tid i världen, res runt innan ni skaffar barn, ni har många år på er," osv osv..
    jag har haft en otroligt stark barnlängtan ända sedan jag var 16 år gammal, alltså i snart 7 år, men då visste jag bättre och ville självklart gå ut skolan, skaffa jobb, körkort, bil, eget boende och såna saker som känns tryggt att ha när man vill starta en familj.
    Nu har jag och sambon precis köpt ett hus!
    Vart utomlands 7 gånger på ett år, fast anställning med extremt bra lön båda två.. ja du förstår, vi har lixom allt och när vi väl bestämmer oss för att börja försöka så går allt lite åt helvete...

Så ja, vi är unga, men varje månad växer längtan allt mer.. :)

Förlåt för en väldigt lång text..!

• Roseaf

Tack så jätte mycket för alla svar.. ni är fantastiskt starka och de glädjer mig så otroligt mycket att de ändå har slutat bra för er! Tusen kramar!!

Svar på tråden två missfall på 6 månader