• sthlmsbarn

Waldorfskola Stockholm -vad tycker ni?

Vi tittar just nu runt på lite olika skolalternativ för årskurs 1. Jag har av vissa bekanta fått tips om att Waldorfpedagogiken är bra och att det kan vara en bra och lite lugnare miljö för barnen. Håller ni med? Vilken skola i Stockholmsområdet kan ni rekommendera i så fall? Och finns det någon som man skall passa sig för? Christopherskolan har jag hört om (mest bra), finns det fler? Alla tips mottages tacksamt.  

• Svar på tråden Waldorfskola Stockholm -vad tycker ni?
  • sthlmsbarn

googlar runt lite mer och hittar bland annat-

Martinskolan
    Djurgårdens Waldorfskola
    Waldorfskolan Gyllenstiernan 
    Drottningholmsskolan
    Kristofferskolan

Kan ni säga något specifikt om dem och pedagogiken?
  • MorRar

Hej! Jag vill varna för Djurgårdens Waldorfskola. Det är av vad jag har förstått från många samtal med våra nära vänner en total katastrof. Skolan är misskött och ledningen har bristande kompetens. En hel årskurs två slutade det här läsåret. Alltså från ca 20 elever var det till slut 3 kvar som slogs ihop med 1an. Det var endast på grund av missnöje med pedagoger/ledning. Det har varit ett flertal incidenter på skolan med fasthållna barn och inlåsningar. Se deras statistik hos skolinspektionen med anmälningar. Det är dessutom många fler som har eller vill lämna. Skolan är under rekonstruktion, dvs så gott som konkursmässig. De har låtit personal gå för att de inte har råd och de har inte i tid kunnat utbetala löner i tid exv. Jag råder dig verkligen att fundera två eller flera gånger innan du väljer den här skolan. Tala med de som har gått eller går där om du har möjlighet.

• Primrose

Jag instämmer med föregående. Jag har också liknande information. Omdömeslös och okunnig ledning och styrelse där personliga och yrkesmässiga konflikter har lett till mycket obehagliga följder för barn, föräldrar och en del av personalen. Jag vet flera föräldrar, som hade sina barn där 2014-2016 (förskoleklass och 1:an) som var mycket besvikna på vad deras barn fick stå ut med och 80% av dessa barn slutade innan 2:an började.

Det fakum att skolan har vuxit mycket snabbt verkar vara en anledning till problemen. Att något som startade i mycket liten skala med den Waldorfska pedagogiken i fokus, blev till en förvirrad innerstadsskola dit många föräldrar lockades av läget och inte pedagogiken och där ledning och styrelse (med de ursprungliga grundarna, bland andra) verkar ha tappat greppet om hur en säker, trygg och bra skolmiljö ska se ut.

I övrigt kan jag varmt rekommendera Waldorfpedagogiken.

Svar på tråden Waldorfskola Stockholm -vad tycker ni?