• Larssonn

Syster gjorde abort, blöder fortfarande.

Hejsan.
    Min syster ringde mig igen inatt och grät för att hon har panik över den konstanta blödning efter sin abort. Jag kan ingenting om sånt här men som bror så försöker jag hitta svar, så att hon kan lugna ner sig på nätterna.

Hon har nu blött i lite över 3 månader. Hon har varit hos läkaren, men har tydligen bara fått svar som: "Det är ju jättekonstigt, du får vänta och se".

Det är uppenbarligen ovanligt. Men vet någon om hon behöver vara orolig?
    Tack på förhand.

• Svar på tråden Syster gjorde abort, blöder fortfarande.
  • Anonym (Xc)

Gjorde hon medicinsk eller kirurgisk abort?

3 månader låter för länge, främst psykiskt tänker jag, men allt beror på mängd osv. Fick hon piller och att kroppen skulle stöta ut allt själv kan det vara rester som är kvar och behöver tömmas.

Kirurgisk kan det vara nått annat som spökar (minns ej men läste nått för evigheter sedan)

Är din syster mycket ung? Svårare att bli hörd då tråkigt nog!

Kanske kan du hjälpa henne att prata med läkaren och se till att hon får en tid till vul och se så att allt är borta?

• Anonym (Ccc)

Usch vilket dåligt bemötande. Är det till abortmottagningen hon vänder sig? Jag tänker att de har större kunskap där än på vårdcentral eller MVC. Annars hade jag åkt in akut till gynakuten, men det beror ju lite på vart ni bor om ni har det eller inte, tänker jag.

Hon måste i alla fall kollas upp noga så det inte blivit inflammation i livmodern.

• EpicNurse

Det är INTE normalt att blöda i tre månader! Och det är helt sjukt att dom vägrar undersöka. Till att börja med måste hon söka en annan gynekolog/gynakut snarast. Man kan få riktigt tråkiga följder av att ha rester kvar i livmodern för länge. Tex kronisk inflammation i livmodern.

Är det en skrapning hon har gjort så kan det vara ett kärl som står och blöder vilket kan vara svårt att få bukt på om det går för lång tid.

För det andra tycker jag att hon ska anmäla dom för att dom inte tar emot henne.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (Inte ok.)

Omg tycker hon ska anmäla vården som gett henne det usla bemötandet. NEJ det är inte normalt att blöda i 3 månader efter en abort. Hon behöver antagligen sövas och skrapas. Blir förbannad när jag läser hur hon blivit bemött när hon sökt vård.

• Larssonn
    Hon gjorde medicinsk abort och är 21 år. Det är abortmottagningen som hon har varit hos några gånger.
    Säger åt henne att söka upp en annan gynakut direkt, så får vi se om hon får några andra svar.

Tack för alla svar.
  • Larssoon

Tänkte lägga ut en uppdatering om det finns någon annan tjej(eller orolig familjemedlem) som undrar över det här och hittar den här tråden via Google eller något.

Hon hade en p-stav i armen vilket gjorde så hon inte slutade blöda. Så om du har en p-stav i dig, så testa ta ut den och se om det fungerar.

• Anonym (Tack)
    Larssoon skrev 2017-06-02 02:59:31 följande:

Tänkte lägga ut en uppdatering om det finns någon annan tjej(eller orolig familjemedlem) som undrar över det här och hittar den här tråden via Google eller något.

Hon hade en p-stav i armen vilket gjorde så hon inte slutade blöda. Så om du har en p-stav i dig, så testa ta ut den och se om det fungerar.

Tack för uppdateringen!

Mycket bra att hon fick rätt vård till slut. Skrämmande att hon inte fick det med en gång.
Svar på tråden Syster gjorde abort, blöder fortfarande.