• Veggiesan

Är Marabou mjölkchoklad inte vegetarisk?!

Jag har lite svårt att få en entydig bild av det här, men det verkar alltså som att marabou mjölkchoklad innehåller vassle som är ett enzym från komagar. 

Min värld rämnar Förvånad

Kan någon som vet bättre bekräfta om jag förstått saken rätt?

• Svar på tråden Är Marabou mjölkchoklad inte vegetarisk?!
  • Monchichier
    glutten skrev 2017-05-02 19:25:27 följande:

Då menar du att tex ost inte heller är vegetariskt. Och så kan man verkligen resonera! Jag är bara mer van vid att "vegetarisk" oftast innebär lakto-ovo-varianten, och då är produkter där löpe använts vid framställningen uppenbarligen helt okej. Det du pratar om brukar i min omgivning anses ligga på vegannivå.

Nej, jag är övertygad om att om alla vegetarianer visste att de åt saker som är gjorda på döda kalvar så skulle de välja bort detta.
  • glutten
    Monchichier skrev 2017-05-02 19:44:06 följande:
    Nej, jag är övertygad om att om alla vegetarianer visste att de åt saker som är gjorda på döda kalvar så skulle de välja bort detta.
    Det beror såklart på vad de har för anledning till att inte äta kött :)
  • nnnnnnnn
    Monchichier skrev 2017-05-02 19:36:13 följande:
    Nu blandar du ihop vassle med löpe.
    Tack!

Tänkte på att den som skrev att vassle innehöll komage måste mena att vassle bildas då löpe tillsätts, löpe innehåller inte komage - det är komagen som innehåller löpe...
  • Aniiee

Alltså, HALLÅ!

NEJ, mjölk innehåller inte löpe!

Vassle/a KAN innehålla löpe OM det är tillsatt vid osttillverkning.

Ost BEHÖVER INTE inenhålla löpe. Om det står "löpe" på ostförpakningen så är det just det, står det däremot "ystenzym" (som på nästan samtilga Arlas "smörgåsostar") så är det vegetariskt ystenzym och inte löpe.

Om Marabous mjölkchoklad innehåller löpe beror på varifrån vasslan kommer. Det får man nog vända sig till Marabou och fråga.

Suck på er......

Ordningen återställd
  • Glinda från Oz
    EJennie skrev 2017-05-02 19:41:48 följande:

Nej, det är lakto-ovo-vegetariskt men inte vegetariskt.

Då man pratar om vegetarianer eller vegetariskt är det alltid lakto ovo som menas pm inget annat sagts. Det du tänker på är veganer eller veganskt.
  • EJennie
    Glinda från Oz skrev 2017-05-02 20:16:14 följande:

Då man pratar om vegetarianer eller vegetariskt är det alltid lakto ovo som menas pm inget annat sagts. Det du tänker på är veganer eller veganskt.

Att många antar att man menar lakto-ovo-vegetarian när man säger vegetarian gör det inte mer korrekt.

Lakto-vegetarianen äter mjölkprodukter men inte ägg.

Ovo-vegetarianen äter ägg men inte mjölkprodukter.

Lakto-ovo-vegetarianen äter mjölkprodukter och även ägg.

Vegetarianen äter inga animaliska livsmedel.

Veganen har samma kosthållning som en vegetarian men använder heller inga produkter framställda på djur som exempelvis skinn, läder, svinborst, ull, bivax etc etc.

Har själv varit och är fortfarande vegetarian sen 23 år och arbetar med mat, näringslära och specialkost sen 13 år tillbaka.
  • Veggiesan

Sad sad news my friends:

Tack för din fråga. Vi har vasslepulver i en del produkter eftersom det är ett bra livsmedel och dessutom fungerar bra i vissa av våra produkter såsom t.ex. pralinfyllningar. Vår ambition är att använda endast löpefri vassle, vilket majoriteten av den är - men vår leverantör kan tyvärr inte garantera 100% löpefritt vassle. Så vid något tillfälle kan vasslepulvret vara tillverkat med löpe. Ha en fortsatt fin dag! /Marabouteamet

• No Logo
    Glinda från Oz skrev 2017-05-02 19:36:54 följande:

Mjölk och ägg är vegetariskt. :)

Var växer mjölk och ägg? : )
  • Jennie med ie
    No Logo skrev 2017-05-08 17:44:53 följande:

Var växer mjölk och ägg? : )

Äggplanta har du väl hört talas om?

Mjölk utvinns ju av de gula fina blommorna på åkrarna, de som lyser så fint om sommaren,
Svar på tråden Är Marabou mjölkchoklad inte vegetarisk?!