• gorillanskompis

Bästa Zelda-spelet

15 November 1987 släpptes det första Zelda-spelet till NES i Sverige, dvs. snart 30 år sedan.

Det ska vi fira genom att kora det bästa Zelda-spelet, enligt FL.

Rösta på!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bästa Zelda-spelet
  • Carambolan

Ocarina of Time. Inte bara det bästa Zelda-spelet utan fortfarande också det bästa tv-spelet i alla kategorier.

• Anonym (J)

Egentligen tycker jag att Ocarina of Time, Majora's Mask, Twilight Princess och Breath of the Wild alla är lika bra för sin generation, men tog BotW eftersom det är det jag spelar just nu. =)

• Aniiee

Ocarina of time. Att säga något annat är att ljuga medan man håller för näsan.....

Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Anonym (J)
    Aniiee skrev 2017-05-08 22:03:57 följande:

Ocarina of time. Att säga något annat är att ljuga medan man håller för näsan.....

Det beror också på hur mycket/lite man stör sig på grafiken. Den var fin när spelet släpptes, men inte i dagens mått mätt.
  • klartdeintegör

Wind waker, hade sätt grafiken hade starka fördommar köpte det senare efter att min fru tjatat och tjatat om att vi borde ge det en chans

Har aldrig haft så fel om ett spel insåg det efter några minuter och det blev bara bättre och bättre,världen karaktärerna storyn kännslan musiken allt var perfekt, men framför allt uppgraderingen från n64an till gc 

• Aniiee
    Anonym (J) skrev 2017-05-11 17:40:52 följande:
    Det beror också på hur mycket/lite man stör sig på grafiken. Den var fin när spelet släpptes, men inte i dagens mått mätt.
    fast frågan var ju inte "vilket är det SNYGGASTE zelda-spelet", utan "vilket är det BÄSTA zelda-spelet". om det enda män lägger i "bästa" är "grafik" så missar man målet med några mil.
  • Anonym (J)
    Aniiee skrev 2017-05-11 17:47:40 följande:
    fast frågan var ju inte "vilket är det SNYGGASTE zelda-spelet", utan "vilket är det BÄSTA zelda-spelet". om det enda män lägger i "bästa" är "grafik" så missar man målet med några mil.
    Om du läser om min kommentar igen så ser du att jag skrev att det beror på hur mycket eller lite man stör sig på grafiken. Grafiken är självklart en del av spelet precis som allt annat som bygger upp spelet och vad man tycker om det beror därmed på hur stor vikt man personligen lägger vid de olika komponenterna. Även om du inte bryr dig om grafiken kan det spela stor roll för andras upplevelse av ett spel.
  • Aniiee
    Anonym (J) skrev 2017-05-11 18:10:48 följande:
    Om du läser om min kommentar igen så ser du att jag skrev att det beror på hur mycket eller lite man stör sig på grafiken. Grafiken är självklart en del av spelet precis som allt annat som bygger upp spelet och vad man tycker om det beror därmed på hur stor vikt man personligen lägger vid de olika komponenterna. Även om du inte bryr dig om grafiken kan det spela stor roll för andras upplevelse av ett spel.
    och min poäng var att om man över huud taget anser att grafiken spelar roll för ett spels kvalitet överlag så missar man målet.

jag har en hel drös spel som jag inte spelar pga grafiken, eller spelmekaniken, men som jag ändå anser är bra spel. jag gillar över huvud taget inte hela denna retro-stil-eran som vi är mitt uppe i, för jag hatar grafiken, men både Undertale och Shovel knight är ändå riktigt jäkla bra spel. Medan mirror's edge 2, till exempel,är supervackert, men verkligen inte något slags höjadarspel på en massa andra plan.

Min poäng, i det stora hela, är att man får inte stirra sig blind på en komponent i något så stort som ett större spel. Ska man kora ett "bästa spel" kan verkligen inte såga ett spel bara för att grafiken är utdaterad.
  • John22
    Aniiee skrev 2017-05-11 18:29:18 följande:
    och min poäng var att om man över huud taget anser att grafiken spelar roll för ett spels kvalitet överlag så missar man målet.

jag har en hel drös spel som jag inte spelar pga grafiken, eller spelmekaniken, men som jag ändå anser är bra spel. jag gillar över huvud taget inte hela denna retro-stil-eran som vi är mitt uppe i, för jag hatar grafiken, men både Undertale och Shovel knight är ändå riktigt jäkla bra spel. Medan mirror's edge 2, till exempel,är supervackert, men verkligen inte något slags höjadarspel på en massa andra plan.

Min poäng, i det stora hela, är att man får inte stirra sig blind på en komponent i något så stort som ett större spel. Ska man kora ett "bästa spel" kan verkligen inte såga ett spel bara för att grafiken är utdaterad.
    Men lugn nu, vem är du att slå fast att grafik objektivt inte spelar roll? Alla vill ha ut olika saker ur spel och värderar olika aspekter. För mig är det självklart att grafik spelar en väldigt stor roll i hur mycket jag gillar ett spel, även om spelmekanik och hur roligt det faktiskt är givetvis spelar enormt stor roll också.

GTA V skulle till exempel absolut inte varit ett lika bra spel om det hade haft samma grafik som GTA III fast i övrigt varit exakt samma, och det tror jag du håller med om.

För övrigt är det väl lite motsägande att hävda att man missar målet om man tycker grafik spelar roll, för att sedan slå fast att man avskyr retro-eran på grund av att man inte gillar grafiken.

Tycker du inte att grafik spelar roll så är det fritt fram, men försök inte inbilla dig själv och andra att du har objektivt rätt när du säger att man inte får dissa ett spel på grund av att grafiken är utdaterad. Du har inte ensamrätt på att bestämma vad som gör ett bra spel bra.
Svar på tråden Bästa Zelda-spelet