• Tom Araya

    Skolan - vad händer?

    Alltså, vad händer med dagens svenska skola och förskola? Vilka psykologiska teorier, etik, moral och värderingar jobbar man efter för att utveckla och utbilda morgondagens vuxengeneration? Hur motiverar man dem?

    Jag hör så mycket sjuka saker från bekanta som jobbar inom förskola och skola att man bli mörkrädd.

    Exempel:
    Att man ska sluta benämna personer, både barn och personal med könsbestämda pronomen. Syftet är antagligen att komma ifrån stereotypa könsroller. Men hur är det tänkt att resultatet ska se ut? Detta med att det finns två kön och de ser olika ut, det kommer barnen oundvikligen att lära sig förr eller senare. Är det då inte enklare att köra på det från början och istället fokusera på att det är de gamla, stereotypa och förlegade könsrollerna man ska komma ifrån, inte att pojkar och flickor faktiskt är två olika kön som existerar i verkligheten?!
    Blir det inte svårare att referera till könsroller om man undviker könsbestämning?
    Hur lär man barn att pojkar och flickor har samma värde om man låtsas som att de två olika könen inte finns?

    Ett annat exempel är att barnpsykologer nu för in tanken om att allt som handlar om tävling och tävlande är dåligt. Jag kan förstå tanken om att dämpa hetsen och att förstärka känslan av lika värde. Men man får ju inte glömma att skola och hela barndomen är att lära inför livet man ska leva, varav en stor del som vuxna och hur ser verklighetens liv ut? Jo, mängder av tillfällen och situationer som består av kamp och tävling.
    Ett prov eller läxförhör i skolan
    Att idrotta
    Att söka och få ett jobb
    Att spela dataspel
    Att lära sig nya saker och utvecklas
    Att bilda familj
    Att skaffa barn
    Att prestera i tester, prov, träning, på jobbet e.t.c.
    ...
    allt är en slags kamp och/eller tävling, att man måste prestera för att lyckas och uppnå ett resultat.
    Det handlar inte nödvändigtvis om att vara bäst, ibland duger bra nog eller att man gjort sitt bästa, ibland är kampen mot sig själv, att prestera bättre än förra gången, att kunna konkurrera med andra om något man vill nå, eller bara att uppnå en nivå som är fastställd som ett godkänt resultat e.t.c.
    Ska vi lära barn att de får vad de vill livet igenom utan egen kamp och prestation eller oavsett grad av prestation? Vilket samhälle leder det till?
    Om man nu anser att exempelvis fyraåringar inte ska tävla, men äldre barn kan tävla, från vilken ålder eller mognadsnivå är det då lämpligt och varför kan ingen svara på det som nu blivit lärda att bannlysa tävlande på förskolan? Borde inte den kunskapen ingå i den utbildning man ger barnpedagoger och lärare?
    Kan man inte istället utveckla sättet man genomför aktiviteter och lekar med tävlingsinslag, om det är så att just den formen som vi ser i seriös idrott anses olämplig för gemene barn i låg ålder.

    Experter har redan varnat för att vi idag överbeskyddar våra barn i vår del av världen, att de inte tidigare får uppleva och erfara hur livet och verkligheten ser ut och bättre förbereds för vuxenlivet där de inte kan undvika allt.

    Det finns säkert många fler exempel på märkliga teorier som införts eller är på väg att införas i skolan, du är välkommen att ta upp fler eller kommentera dessa.

  • Svar på tråden Skolan - vad händer?
  • Palestrina
    Tom Araya skrev 2017-05-30 10:07:26 följande:
    Sunt förnuft.
    Och om du måste prioritera mellan:
    1) att alla elever ges möjligheter att i en trygg miljö utveckla sina kunskaper, sitt kunnande och förmågor inom skolans olika områden, och
    2) att eleverna utsätts för fler tävlingsinslag i skolan, för att förbereda sig på framtida konkurrens, på bekostnad av de svagare eleverna (som redan vet att de inte kan vinna)...

    ...vad prioriterar du då?


  • Anonym (Lärare)

    Jag är lärare och känner inte igen något av det du skriver. Däremot jobbar jag i en kommun med mycket betygshets och det försöker vi tona ner eftersom vi har sådana problem med ungdomar som blir utmattade.

    Att inte fp benämna med han eller hon stämmer inte heller, däremot ska vi inte behandla någon annorlunda och ska lära eleverna att det är ok med olikheter. Vill någon bli kallad hen eller liknande gör vi det.

  • Tom Araya
    Palestrina skrev 2017-05-30 11:17:40 följande:
    Och om du måste prioritera mellan:
    1) att alla elever ges möjligheter att i en trygg miljö utveckla sina kunskaper, sitt kunnande och förmågor inom skolans olika områden, och
    2) att eleverna utsätts för fler tävlingsinslag i skolan, för att förbereda sig på framtida konkurrens, på bekostnad av de svagare eleverna (som redan vet att de inte kan vinna)...

    ...vad prioriterar du då?
    Jag tror vi måste bort från den utopiska tanken att vi med framgång kan stöpa alla i samma form.
  • Tom Araya
    Här kan du följa vår serie om Skolplattformen i Stockholm stad. Skolplattformen är ett gigantiskt misslyckande för det offentliga. Det är en skandal som avslöjar att regeringens officiella ambition om att Sverige ska ?vara bäst i världen på digitalisering? är tunn, innehållslös och ogenomtänkt. Stockholm stad har kastat ofantliga summor skattepengar på ett misslyckat, dåligt projekt för digitalisering av skolan. När föräldrarna gör uppror och genom egna insatser försöker göra Skolplattformen användbar slår Utbildningsnämnden bakut. De vägrar erkänna att dessa föräldrar är bättre på att erbjuda denna specifika samhällsservice än de själva är.

    Skolplattformen - Piratpartiet
  • Anonym (fast...)
    Tom Araya skrev 2021-11-23 16:45:09 följande:
    Jag tror vi måste bort från den utopiska tanken att vi med framgång kan stöpa alla i samma form.
    Fast att försöka stöpa alla i samma form är ju precis det du eftersträvar genom att lägga fokus på tävling och sånt som du lyfter fram i tråden? Endast det fåtal elever som den formen av "undervisning" passar för kommer att lyckas och komma vidare i livet. Medan känsliga elever, svaga elever, sjuka elever och elever med en svår hemsituation eller svår social situation slås ut.

    Tror inte det är det resultatet du är ute efter egentligen, hoppas jag?

    Som förälder till flera barn känner jag inte igen skolan alls i dina exempel i tråden och jag tror att det betecknar ett av problemen. Skolorna sköts på så olika vis i olika kommuner och beroende på rektor. Dessutom har läraren stor möjlighet att göra som hen själv vill i klassrummet, vilket gör att elever i olika klasser i på samma skola har rätt olika skolgång. 

    Jag har ett barn som blev utmattad av betygshetsen från lärarna på högstadiet, som fick tenta av alla ämnen i grundskolan utan undervisning,  vara ledig ett år efter grundskolan och nu har A i alla ämnen på Naturprogrammet på gymnasiet. Hen är superintelligent och gillar att lära sig, men klarar inte av tävlingsmoment. Tror inte att hen är ensam om det. 
  • LadyJane

    Det beror ju helt på viket perspektiv du har. Du verkar vara 100% tävlingsinriktad och har därför det tänket, att allt är en tävling.
    Jag förstår att det då blir obegripligt att förstå ett annat tänkande som tex att tävla mot sig själv.
    Du ser anställningsförfarande som en tävling där andra ser det som att hitta rätt person till rätt plats. Hur förklarar du tex informella krav som att platsa i en grupp som kanske redan har en viss gruppdynamik?
    Hade det varit en tävling hade du kunnat träna dig till vissa personliga egenskaper men nu är ju inte människan så beskaffad att man kan ändra sig hur som helst.

    Men att skaffa familj som är en sorts kamp eller tävling, den tanken kan jag å andra sidan inte riktigt förstå.

  • Aniiee
    Tom Araya skrev 2021-12-01 11:28:38 följande:
    Här kan du följa vår serie om Skolplattformen i Stockholm stad. Skolplattformen är ett gigantiskt misslyckande för det offentliga. Det är en skandal som avslöjar att regeringens officiella ambition om att Sverige ska ?vara bäst i världen på digitalisering? är tunn, innehållslös och ogenomtänkt. Stockholm stad har kastat ofantliga summor skattepengar på ett misslyckat, dåligt projekt för digitalisering av skolan. När föräldrarna gör uppror och genom egna insatser försöker göra Skolplattformen användbar slår Utbildningsnämnden bakut. De vägrar erkänna att dessa föräldrar är bättre på att erbjuda denna specifika samhällsservice än de själva är.

    Skolplattformen - Piratpartiet
    Förlåt en korkad fråga men regeringens ambitioner påverkar väl inte stockholms stads utgifter mer än att de kanske eventuellt har lust att gå på regeringens linje?
    We need to take the wrong steps sometimes to find the right path.
Svar på tråden Skolan - vad händer?