• Tom Araya

    Skolan - vad händer?

    Alltså, vad händer med dagens svenska skola och förskola? Vilka psykologiska teorier, etik, moral och värderingar jobbar man efter för att utveckla och utbilda morgondagens vuxengeneration? Hur motiverar man dem?

    Jag hör så mycket sjuka saker från bekanta som jobbar inom förskola och skola att man bli mörkrädd.

    Exempel:
    Att man ska sluta benämna personer, både barn och personal med könsbestämda pronomen. Syftet är antagligen att komma ifrån stereotypa könsroller. Men hur är det tänkt att resultatet ska se ut? Detta med att det finns två kön och de ser olika ut, det kommer barnen oundvikligen att lära sig förr eller senare. Är det då inte enklare att köra på det från början och istället fokusera på att det är de gamla, stereotypa och förlegade könsrollerna man ska komma ifrån, inte att pojkar och flickor faktiskt är två olika kön som existerar i verkligheten?!
    Blir det inte svårare att referera till könsroller om man undviker könsbestämning?
    Hur lär man barn att pojkar och flickor har samma värde om man låtsas som att de två olika könen inte finns?

    Ett annat exempel är att barnpsykologer nu för in tanken om att allt som handlar om tävling och tävlande är dåligt. Jag kan förstå tanken om att dämpa hetsen och att förstärka känslan av lika värde. Men man får ju inte glömma att skola och hela barndomen är att lära inför livet man ska leva, varav en stor del som vuxna och hur ser verklighetens liv ut? Jo, mängder av tillfällen och situationer som består av kamp och tävling.
    Ett prov eller läxförhör i skolan
    Att idrotta
    Att söka och få ett jobb
    Att spela dataspel
    Att lära sig nya saker och utvecklas
    Att bilda familj
    Att skaffa barn
    Att prestera i tester, prov, träning, på jobbet e.t.c.
    ...
    allt är en slags kamp och/eller tävling, att man måste prestera för att lyckas och uppnå ett resultat.
    Det handlar inte nödvändigtvis om att vara bäst, ibland duger bra nog eller att man gjort sitt bästa, ibland är kampen mot sig själv, att prestera bättre än förra gången, att kunna konkurrera med andra om något man vill nå, eller bara att uppnå en nivå som är fastställd som ett godkänt resultat e.t.c.
    Ska vi lära barn att de får vad de vill livet igenom utan egen kamp och prestation eller oavsett grad av prestation? Vilket samhälle leder det till?
    Om man nu anser att exempelvis fyraåringar inte ska tävla, men äldre barn kan tävla, från vilken ålder eller mognadsnivå är det då lämpligt och varför kan ingen svara på det som nu blivit lärda att bannlysa tävlande på förskolan? Borde inte den kunskapen ingå i den utbildning man ger barnpedagoger och lärare?
    Kan man inte istället utveckla sättet man genomför aktiviteter och lekar med tävlingsinslag, om det är så att just den formen som vi ser i seriös idrott anses olämplig för gemene barn i låg ålder.

    Experter har redan varnat för att vi idag överbeskyddar våra barn i vår del av världen, att de inte tidigare får uppleva och erfara hur livet och verkligheten ser ut och bättre förbereds för vuxenlivet där de inte kan undvika allt.

    Det finns säkert många fler exempel på märkliga teorier som införts eller är på väg att införas i skolan, du är välkommen att ta upp fler eller kommentera dessa.

  • Svar på tråden Skolan - vad händer?
  • Tom Araya
    Höjdhopparen och OS-medaljören Stefan Holm beslutade sig nyligen för att göra en insats för samhället och ta jobb som lärarvikarie. Nu är han anmäld för misshandel på en elev och kommer inte jobba kvar på skolan. Doktor David och Farbror Erik tar upp fallet i podden och pratar om auktoritet, gränsdragning och samhällsandan. Hur tar vi oss an ett samhälle där vuxna tappat sin auktoritet?



  • Tom Araya

    Jag håller med skribenten om att små barn lär sig mycket/kan lära sig mycket genom lek/pedagogisk lek. Ska man lära barn grundläggande kunskaper från tidig ålder måste pedagogiken vara anpassad efter mognadsnivån. Det händer ju mycket med både fysisk och intellektuell mognad och utveckling under hela barndomen och även en bit upp i vad som betecknas som vuxen ålder.

    Forskare: Pehrson förändrar skolan på tvärs mot forskningen (aftonbladet.se)

  • ClumsySmurf
    Tom Araya skrev 2024-09-27 12:07:49 följande:

    Jag håller med skribenten om att små barn lär sig mycket/kan lära sig mycket genom lek/pedagogisk lek. Ska man lära barn grundläggande kunskaper från tidig ålder måste pedagogiken vara anpassad efter mognadsnivån. Det händer ju mycket med både fysisk och intellektuell mognad och utveckling under hela barndomen och även en bit upp i vad som betecknas som vuxen ålder.

    Forskare: Pehrson förändrar skolan på tvärs mot forskningen (aftonbladet.se)


    Beslutsfattare som bestämmer över barns utbildning är inkompetenta nötter som hellre experimenterar än att gå efter forskning. Det verkar vara låga krav på beslutsfattares intellektuella mognad.


  • ClumsySmurf
    annabellelee skrev 2024-05-18 13:47:13 följande:

    Den här myten här man om och om igen. Alla som har barn i skolåldern vet att det är precis som vanligt: han och hon används visst, tjejer är klädda i rosa glitter och pojkarna gillar dinosaurier. Om det har lättast lite och pojkar kan ha röda tröjor utan att mobbas är det väl bara bra.

    Och ja, det finns gott om tävlingar och tillfällen att jämföra sig.


    Möjligt men när normkritik och querteori ska ingå är man ju helt ute och cyklar med "kön är en social konstuktion", transflum och marxistisk pseudovetenskap.

    När ideologerna på nationella sekretariatet för genusforskning med felgängat huvud har lyckats vända röven ut och in så genus har blivit det nya könet, typ på ett ungefär så kan ju flickor som leker med bilar bli misstänkt för att vara transexuell av 'öppensinnad' pedagog.
  • ClumsySmurf
    En dag efter jag gnäller om marxistisk pseudovetenskap i skolan länkar du till...
    😅

    Den konstruktivistiska pedagogiska ideologin som dominerade från 1970-talet fram till en bit in på 90-talet har satt sin prägel på läroplanerna, vilket har gått ut över lärandet.


    förhandsvisning av bok
    Chapter 17 Freire, Paulo (1921?1997) as a Marxist Revolutionary for Education

    Juha Suoranta

    Undoubtedly, Paulo Freire belongs to the great educational thinkers of the 20th century. He has been compared to such intellectual giants as Mahatma Gandhi, Antonio Gramsci, and John Dewey (Peters & Besley, 2015). Because of his fame and global influence, there are many interpretations of his work. At least the following types can be constructed from the research literature (see Au, 2018; Gadotti, 1994; Darder, 2002, 2018; King, 2017; Kirylo, 2013, 2020; Lake & Kress,
    2013; Malott & Ford, 2015; Mayo, 2004; McLaren, 2000; McLaren, 2015; Torres, 2014, 2019). First, there is ahistoricalversusahistoricalinterpretation of Freire.
    In the historical interpretation, researchers and practitioners take into account social and political contexts in which Freire developed his ideas, whereas, in the ahistorical account, they detach Freire from these circumstances. Another recurrent account of Freire?s thought has been apractical-domesticatedversus anacademic-theoreticalFreire. Other scholars and educators have read Freire?s works as a pedagogical cookbook, looking for the proper teaching methods. In contrast, others have been interested in his ideas and praxis?s philosophical, intellectual, and theoretical roots.

    A practical and domesticated account has forgotten Freire?s fundamental belief that education is a political, even a revolutionary tool in the hands of the people who aim to overthrow capitalism and pursue genuine socialist democracy. Political Freire has been transformed into a dialog-loving, friendly, gray-bearded man (McLaren, 2015, p. 146), with not much to say about the world?s ills and how to defeat them. The practical approach has supplanted Freire?s politics of revolution.


    brill.com/display/book/9789004505612/BP000027.xml
    Juha Suoranta

    Recruiting students from the university and popular education practices were necessary to have a heterogeneous populace for successful peer-to-peer learning. Finally, nine university students (two from the social sciences and seven from the educational sciences) and 15 work-life participants enrolled in the course. The study's guiding principle was to avoid the distinction between the students and the teachers. Although there would also be lecturing during the studies, the group took Freire?s (2005) words into the heart: ?education must begin with the solution of the teacher-student contradiction, by reconciling the poles of the contradiction so that both are simultaneously teachers and students? (p. 72).

    [...]

    This study program would be a place for popular adult education because it is flexible enough to identify societal changes and invent the needed responses, perhaps better than the formal education system. Besides, popular adult education unites the university and the students to global civil society and the life worlds of everyday learning outside the capitalist knowledge economy and paid labour. It brings forth ?the realm of freedom? which, according to Marx (1894, p. 593), ?actually begins only where labour which is determined by necessity and mundane considerations ceases; thus, in the very nature of things it lies beyond the sphere of actual material production.? It is hard to imagine that popular adult education would serve capitalism?s ?new growth economy? (Jesson & Newman, 2004). It is easier to think it stands on the side of humanistic ideals and can reclaim its radical roots.

    rela.ep.liu.se/article/download/4199/3802/16131

  • KillBill
    Borgarna framförallt Liberalerna har styrt den svenska skolpolitiken sedan 1980 (dvs de senaste 40 åren) . Detta eftersom det är borgerliga regeringar som har genomfört alla huvudsakliga förändringar i Läroplanen (skolans styrdokument) sedan dess. När partier som M, KD och L klagar på skolan ska vi vara medvetna om att det är deras skolpolitik som i hög grad lett oss hit. 
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Anonym (H2O)

    Det är typiskt sossarna att försämra kvalitén. Ju dummare vi blir desto mer kan S styra. Socialdemokraterna vill göra gymnasieskolan obligatorisk, det är deras recept för att få till en jämlikare skola. Huvudsaken att skolan är jämlik det är  strunt samma om vi blir dumma. Miljöpartiet tordes vara nöjd över att eleverna har fått lära sig att det finns ett begrepp som heter hälsoångest. Att läsningen gör att vi medborgare får en bättre levnadsstandard verkar MP, S och V ha glömt bort.

    Nuförtiden är det ideologier som får styra skolorna och kunskap är inte längre grundläggande. År 2018 räckte det med 0,05 för att bli antagen till lärarutbildningen och det blir inte bättre att den generationen inte är införstådda med att direktiven från staten är flummiga. Värre blir det när Universiteten anpassar sig efter studenternas kunskapsnivå och släpper igenom sämre studenter som ska fylla samhällsviktiga funktioner. Det här är vad våra barn får om Socialdemokraterna ska sitta vid rodret.

  • KillBill
    Anonym (H2O) skrev 2024-09-29 20:26:07 följande:

    Det är typiskt sossarna att försämra kvalitén. Ju dummare vi blir desto mer kan S styra. Socialdemokraterna vill göra gymnasieskolan obligatorisk, det är deras recept för att få till en jämlikare skola. Huvudsaken att skolan är jämlik det är  strunt samma om vi blir dumma. Miljöpartiet tordes vara nöjd över att eleverna har fått lära sig att det finns ett begrepp som heter hälsoångest. Att läsningen gör att vi medborgare får en bättre levnadsstandard verkar MP, S och V ha glömt bort.

    Nuförtiden är det ideologier som får styra skolorna och kunskap är inte längre grundläggande. År 2018 räckte det med 0,05 för att bli antagen till lärarutbildningen och det blir inte bättre att den generationen inte är införstådda med att direktiven från staten är flummiga. Värre blir det när Universiteten anpassar sig efter studenternas kunskapsnivå och släpper igenom sämre studenter som ska fylla samhällsviktiga funktioner. Det här är vad våra barn får om Socialdemokraterna ska sitta vid rodret.


    Haha, M, C, L och KD har styrt och format skolpolitiken i mer än 40 år och du skyller på socialdemokraterna. Snacka om att hamna fel i analysen.
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Anonym (H2O)
    KillBill skrev 2024-09-29 20:56:35 följande:
    Haha, M, C, L och KD har styrt och format skolpolitiken i mer än 40 år och du skyller på socialdemokraterna. Snacka om att hamna fel i analysen.
    Okej då, högern och vänstern förstörde skolan gemensamt. Lite rätt får du.
  • Tom Araya
    DEN SVENSKA UTBILDNINGEN

    Så fick Sverige en flumskola ? ?Vi har gått för långt?

    En lång rad reformer har reducerat lärarens auktoritet i skolan. TN har talat med skolexperter om vad som hände när vuxenvärlden gick på reträtt, om vikten av ordning och reda och varför en nykter kunskapssyn måste återvända. ?Det är synnerligen obehagligt att vara lärare och känna att eleverna försöker att påverka ditt omdöme?, säger professor Inger Enkvist.


    Så fick Sverige en flumskola ? ?Vi har gått för långt? | Tidningen Näringslivet
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2024-11-17 13:59:48 följande:
    DEN SVENSKA UTBILDNINGEN

    Så fick Sverige en flumskola ? ?Vi har gått för långt?

    En lång rad reformer har reducerat lärarens auktoritet i skolan. TN har talat med skolexperter om vad som hände när vuxenvärlden gick på reträtt, om vikten av ordning och reda och varför en nykter kunskapssyn måste återvända. ?Det är synnerligen obehagligt att vara lärare och känna att eleverna försöker att påverka ditt omdöme?, säger professor Inger Enkvist.


    Så fick Sverige en flumskola ? ?Vi har gått för långt? | Tidningen Näringslivet
    Samtidigt ska man vet att Svenskt Näringsliv är för Friskolesystemet trots att detta gång på gång erbjuda undermålig undervisning men trots detta gödsla med högsta betyg. detta är något som är djupt orättvist mot elever som fått korrekta betyg. 

    www.vilarare.se/nyheter/friskolor/elever-fran-friskolor-far-samre-resultat-pa-hogskolan/

    www.svd.se/a/3EWWPe/annu-ett-underbetyg-till-friskolorna
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2024-11-23 13:01:01 följande:
    Samtidigt ska man vet att Svenskt Näringsliv är för Friskolesystemet trots att detta gång på gång erbjuda undermålig undervisning men trots detta gödsla med högsta betyg. detta är något som är djupt orättvist mot elever som fått korrekta betyg. 

    www.vilarare.se/nyheter/friskolor/elever-fran-friskolor-far-samre-resultat-pa-hogskolan/

    www.svd.se/a/3EWWPe/annu-ett-underbetyg-till-friskolorna
    Inte ens Socialdemokraterna verkar väldigt villiga att avskaffa friskolesystemet.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2024-11-23 14:08:48 följande:
    Inte ens Socialdemokraterna verkar väldigt villiga att avskaffa friskolesystemet.
    Nej Socialdemokraterna vill inte avskaffa friskolorna bara avskaffa systemfelen i friskolesystemet som gör att det finns så många friskolor som fungerar dåligt. Det sker genom att inte tillåta aktiebolag att driva friskolor, reglera vinstuttag i friskolor samt att låta friskolor omfattas av offentlighetsprincipen. 
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill

    Sverigedemokraternas skolpolitik är inte seriös.  Med SD vid makten kan snart Vladimir Putin eller Xi Jinping driva friskolor i Sverige. Det är inget som bekymrar Jimmie Åkesson..

    www.expressen.se/ledare/linnea-lindquist/ar-putins-gymnasium--nagot-for-dig-jimmie/

    Citat:

    "Hittills har SD bara varit kappvändarpartiet. De var emot vinster i skolan tills näringslivets lobbyister fick dem att tvärvända. Då blev plötsligt all kritik mot skolmarknaden kommunism. 

    Samma sak med offentlighetsprincipen. Friskolor är i dag stängda för insyn; de har ingen skyldighet att lämna ut handlingar, till skillnad från kommunens skolor. Det kritiserade Richard Jomshof som ?oacceptabelt? i en riksdagsmotion 2015. Samma principer ska naturligtvis gälla oavsett huvudman! Sedan vände man 180 grader och blev hårdnackade motståndare till offentlighetsprincip för friskolor. Det går fort i hockey ? och i Sverigedemokraternas principlösa skolpolitik.  

    Ett annat skifte gäller utländskt ägande av friskolor. Där fanns tidigare en skepsis inom SD-sfären. Sådana tongångar hör man inte längre"







    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
Svar på tråden Skolan - vad händer?