• Tom Araya

    Skolan - vad händer?

    Alltså, vad händer med dagens svenska skola och förskola? Vilka psykologiska teorier, etik, moral och värderingar jobbar man efter för att utveckla och utbilda morgondagens vuxengeneration? Hur motiverar man dem?

    Jag hör så mycket sjuka saker från bekanta som jobbar inom förskola och skola att man bli mörkrädd.

    Exempel:
    Att man ska sluta benämna personer, både barn och personal med könsbestämda pronomen. Syftet är antagligen att komma ifrån stereotypa könsroller. Men hur är det tänkt att resultatet ska se ut? Detta med att det finns två kön och de ser olika ut, det kommer barnen oundvikligen att lära sig förr eller senare. Är det då inte enklare att köra på det från början och istället fokusera på att det är de gamla, stereotypa och förlegade könsrollerna man ska komma ifrån, inte att pojkar och flickor faktiskt är två olika kön som existerar i verkligheten?!
    Blir det inte svårare att referera till könsroller om man undviker könsbestämning?
    Hur lär man barn att pojkar och flickor har samma värde om man låtsas som att de två olika könen inte finns?

    Ett annat exempel är att barnpsykologer nu för in tanken om att allt som handlar om tävling och tävlande är dåligt. Jag kan förstå tanken om att dämpa hetsen och att förstärka känslan av lika värde. Men man får ju inte glömma att skola och hela barndomen är att lära inför livet man ska leva, varav en stor del som vuxna och hur ser verklighetens liv ut? Jo, mängder av tillfällen och situationer som består av kamp och tävling.
    Ett prov eller läxförhör i skolan
    Att idrotta
    Att söka och få ett jobb
    Att spela dataspel
    Att lära sig nya saker och utvecklas
    Att bilda familj
    Att skaffa barn
    Att prestera i tester, prov, träning, på jobbet e.t.c.
    ...
    allt är en slags kamp och/eller tävling, att man måste prestera för att lyckas och uppnå ett resultat.
    Det handlar inte nödvändigtvis om att vara bäst, ibland duger bra nog eller att man gjort sitt bästa, ibland är kampen mot sig själv, att prestera bättre än förra gången, att kunna konkurrera med andra om något man vill nå, eller bara att uppnå en nivå som är fastställd som ett godkänt resultat e.t.c.
    Ska vi lära barn att de får vad de vill livet igenom utan egen kamp och prestation eller oavsett grad av prestation? Vilket samhälle leder det till?
    Om man nu anser att exempelvis fyraåringar inte ska tävla, men äldre barn kan tävla, från vilken ålder eller mognadsnivå är det då lämpligt och varför kan ingen svara på det som nu blivit lärda att bannlysa tävlande på förskolan? Borde inte den kunskapen ingå i den utbildning man ger barnpedagoger och lärare?
    Kan man inte istället utveckla sättet man genomför aktiviteter och lekar med tävlingsinslag, om det är så att just den formen som vi ser i seriös idrott anses olämplig för gemene barn i låg ålder.

    Experter har redan varnat för att vi idag överbeskyddar våra barn i vår del av världen, att de inte tidigare får uppleva och erfara hur livet och verkligheten ser ut och bättre förbereds för vuxenlivet där de inte kan undvika allt.

    Det finns säkert många fler exempel på märkliga teorier som införts eller är på väg att införas i skolan, du är välkommen att ta upp fler eller kommentera dessa.

  • Svar på tråden Skolan - vad händer?
  • Tom Araya
    sextiotalist skrev 2021-12-06 16:20:17 följande:
    Nja, min bror är väldigt högt betald och är det någon som inte är tävlingsmänniska så är det han. Nej, tävling fungerar inte de projekt jag arbetar inom, vet inte ens hur man ska kunna tävla, vet inte ens vilka tävlingsmoment som finns
    Jag tror inte att han fått det jobbet och tjänar så bra genom låga ambitioner, genom att inte anstränga sig eller genom att vara en medelmåtta.
  • Tom Araya
    AndreaBD skrev 2021-12-06 15:51:05 följande:
    Okej, det kanske är mer ambition som du tänker på? Att man inte ska nöja sig med att precis bli godkänd utan ska försöka göra sitt bästa? Det skulle jag hålla med om. 
    Precis! Att ha ambitioner innebär drivkrafter som på vissa sätt kan liknas vid tävling. Det är som om det är just själva ordet tävling man vill undvika.
  • sextiotalist
    Tom Araya skrev 2021-12-10 01:16:14 följande:

    Precis! Att ha ambitioner innebär drivkrafter som på vissa sätt kan liknas vid tävling. Det är som om det är just själva ordet tävling man vill undvika.


    Nej, jag håller inte med om detta. Jag är ambitiös men avskyr att tävla.

    Kommer jag sist i ett lopp, så är det ointressant.

    Jag behöver inte vara bättre än andra. Jag har aldrig tävlat för mina betyg i skolan. Eller för mina tentor.

    Ambition är för mig allt annat än tävling.
  • Anonym (Väldigt olika beroende på skola)

    Det är tydligen väldigt olika beroende på vilken skola baserat på vad en tjejkompis som är lärare berättat. Nu menar jag inte friskola mot kommunal, eller ens kommunal i rikemansområde mot kommunal skola på annan ort, utan väldigt olika beroende på skola även om de ligger bara 500 meter från varandra och har samma demografi.

    Olika pedagogik. Samma skall tydligen gälla förskolor med. Dina kollegor kan tydligen gå i taket om du agerar och pratar på ett sätt (tex. som TS nämnde med genus) men det anses korrekt och normalt av dina andra kollegor 500 meter bort.

    Ingen vet riktigt vart olika regler gäller så man måste vara väldigt försiktig när man vikarierar. Hon är ändå lite av en social kameleont och väldigt socialt kompetent men detta med olika regler på olika skolor är svårt tom. för henne.

  • Anonym (Skål)

    Vilken nojig trådstart.

  • AndreaBD
    Tom Araya skrev 2021-12-10 01:16:14 följande:
    Precis! Att ha ambitioner innebär drivkrafter som på vissa sätt kan liknas vid tävling. Det är som om det är just själva ordet tävling man vill undvika.
    Ambition är helt okej och det är för lite av det i dagens skola. Hos en del elever. Det finns också de som stressar jättemycket, det ska man också nämna. Viktigt är att man tänker på hur man kan utvecklas, vad man behöver veta, vad som är bra för en själv. INTE vad andra gör. Visserligen passar många saker många personer, men det finns risker i att tävla med andra. 
  • Tom Araya
    sextiotalist skrev 2021-12-10 06:27:52 följande:
    Nej, jag håller inte med om detta. Jag är ambitiös men avskyr att tävla.

    Kommer jag sist i ett lopp, så är det ointressant.

    Jag behöver inte vara bättre än andra. Jag har aldrig tävlat för mina betyg i skolan. Eller för mina tentor.

    Ambition är för mig allt annat än tävling.
    Tävla för mig är att kämpa för att vinna.
    Exakt vad som kan betraktas som vinst är olika beroende på situation.
    Men ambitionen att bli bättre, att prestera bättre och att utvecklas kan ses som en vinst och kampen för att nå de resultaten kan därmed liknas vid tävling. 
  • Tom Araya
    Anonym (Skål) skrev 2021-12-10 06:45:42 följande:

    Vilken nojig trådstart.


    Utveckla dig gärna.
  • sextiotalist
    Tom Araya skrev 2021-12-10 12:29:44 följande:
    Tävla för mig är att kämpa för att vinna.
    Exakt vad som kan betraktas som vinst är olika beroende på situation.
    Men ambitionen att bli bättre, att prestera bättre och att utvecklas kan ses som en vinst och kampen för att nå de resultaten kan därmed liknas vid tävling. 
    Just det, kämpa för att vinna. Där har vi olika inställningar
    Jag är noll intresserad av att vinna, jag gör ett tillräckligt bra jobb (och lite därtill). Men inte för att vinna, utan för att göra beställaren nöjd. Jag kan inte se likheter mellan tävling och ha en ambition.
    Som jag skrev innan, de projekt jag medverkar i är inte tävlingar på något sätt. Utan ett samarbete rakt igenom. Mitt arbete är väldigt styrt av regelverk, så det finns inte så mycket utrymme för att "göra på sitt sätt".
  • sextiotalist
    Tom Araya skrev 2021-12-10 12:29:44 följande:
    Tävla för mig är att kämpa för att vinna.
    Exakt vad som kan betraktas som vinst är olika beroende på situation.
    Men ambitionen att bli bättre, att prestera bättre och att utvecklas kan ses som en vinst och kampen för att nå de resultaten kan därmed liknas vid tävling. 
    Och hade jag varit en tävlingsmänniska, då hade jag nog inte heller varit så länge på samma arbetsplats, utan hoppat runt för att få bättre lön och villkor (vilket jag kan, då jag faktiskt får seriösa erbjudande några gånger i månaden, mindre seriösa desto oftare). Min bror har varit på samma arbetsplats i över 10 år. Både han och jag har blivit duktiga på det vi gör, eftersom vi arbetar med det dagligen.  
Svar på tråden Skolan - vad händer?