• shivas

Förvirrad angående veckorna.

Hej!

Enligt min kalender hade jag ägglossning den 4:de maj. Vi hade sex dagen innan det samt två dagar efter. Jag plussade imorse och testet visade på 1-2 veckor, så det borde ha tagit en av de två gångerna runt ägglossningen. Jag blir dock inte klok på hur jag ska räkna. När jag läser lite på nätet så är jag tydligen i vecka 4 eftersom man räknar från förra mensen? Men testet sa som sagt 1-2 veckor. Hur räknar ni här? När ni säger vecka 4, menar ni då från förra mensen (som man tydligen gör medicinskt?) eller menar ni från befruktningstillfället?

Mvh

• Svar på tråden Förvirrad angående veckorna.
  • shivas
    emphz skrev 2017-05-18 19:59:15 följande:

Testet svarar sen befruktningstillfället, därav 1-2 veckor, sen får man lägga till 2 veckor på det för att hamna rätt. Man säger att en graviditet är 40 veckor men de 2 första veckorna är man egentligen inte gravid.

Tack för det snabba svaret. Då ska jag med andra ord alltid utgå ifrån +2 veckor? Försöker bara hänga med lite bättre i trådarna här. Som att, borde jag också ha "växtvärk" just nu? Har inte känt något alls, förutom ruskigt grinig. Trodde heller inte man skulle känna något så tidigt som två veckor, men tänker man fyra veckor så verkar det som att folk känner en del. Förvirrat detta.
  • shivas
    Pimpinellan skrev 2017-05-18 20:56:30 följande:

Äl är 2+0 fast man blir gravid först då.

Så räknat från första dagen då jag hade min förra mens, som var den 20:de april, så är jag nu i 5+0? Är jag i så fall inne i femte veckan? Eller är det först imorgon i så fall som då skulle vara 5+1? Försöker mest bli klok på hur man räknar.

Det är möjligt att ni fått dessa frågor tusen gånger innan, så jag uppskattar att ni tar er tid.
  • shivas
    Pimpinellan skrev 2017-05-18 22:22:19 följande:
    4+0 d.v.s vecka 5. Skriv in datum på graviduträknaren här så får du rätt vecka och b.f. Glad
    Fiansess skrev 2017-05-18 22:23:22 följande:

Är du i vecka 5+0 har du nu gått 5 fulla veckor och precis gått in i vecka 6 :).

Tack så mycket båda två! Nu känner jag att jag har lite bättre koll.

Svar på tråden Förvirrad angående veckorna.