Jag vill adoptera ett barn, han vill inte
Är det en bebis han inte vill ha eller ett barn till?
Det är väldigt få spädbarn som adopteras utomlands idag då de flesta länder gör allt de kan för att försöka adoptera inom landet i första hand. De flesta är mellan 1 och 3 år när de kommer, men det krävs mycket mer anpassningar för att adoptera än för att få en bebis, då många av barnen har svårt med anknytningen och man måste vara beredd på att lägga mycket tid på den.
Har du läst på något om adoption? Det borde du göra innan du tar ett beslut.
Om man inte ställer sig på special needs listan är väntetiden oftast 3-5 år beroende på land och förutsättningar. Vissa länder kräver långa äktenskap flera länder tillåter inte att du adopterar som ensamstående.
Maxåldern för att få adoptera är strax över 40, men jag har för mig att det räcker att den ena föräldern är under gränsen, kolla upp vad som gäller i ert landsting!
Ta reda på fakta och presentera dem för honom, sen får han säga ja eller nej.
Säger han nej har du valet att leva utan honom och försöka adoptera själv, eller att leva utan barn. Ni har hans barn sen tidigare vv, ni kan ställa upp som fosterfamilj eller kontaktfamilj och det finns flera andra sätt för dig att få leva med barn även om du inte får några egna.