• Anonym (fundersam)

Testa positivt efter abort

Hej!!

Vet att det finns flera sådana här trådar men vill ha fler svar..
    Gjorde en kirurgisk abort för 6 veckor sedan (var då i v. 7+6). Tog ett gravtest för en vecka sedan, alltså fem veckor efter aborten, och det visade svagt svagt positivt. Blev lite fundersam eftersom jag haft symptom men då vi haft sex EN gång och dessutom när jag ätit p-piller är risken i princip obefintlig men ni vet ju hur hjärnan är :)

Har iallafall beställt Clearbluetest som bör komma imorgon. Borde plusset vara starkare då ifall jag skulle vara gravid? Ni som gjort abort (eller fått missfall), hur länge testade ni positivt och vilken vecka var ni i då graviditeten avbröts? Jag vet att man kan testa positivt i nio veckor men det känns så himla länge för att ha varit i vecka sju, speciellt när man läser om de som testade negativt efter bara någon vecka!

Kan inte hjälpa att känna lite hopp om att bli gravid då jag känner att jag tog fel beslut sist. Kram!

• Svar på tråden Testa positivt efter abort
  • Anonym (ta hcg-blodprov)

Jag hade positivt test i 7 veckor efter en skrapning då de missat en bit av moderkakan vid skrapningen som de ansåg skulle komma ut med första mensen...men jag blödde istället konstant till och från dessa veckor och den lossnade aldrig så blev en operation till. 

Säkraste sättet för dig att se om hcg sjunker eller stiger är att lämna hcg-blodprov (går att beställa via Werlabs på nätet och bara gå och lämna där det står att du ska göra provet) sen göra ett nytt en vecka senare, har det stigit är det en ny graviditet och har det sjunkt så är det den gamla...

Ett vanligt grav.test kan inte visa dig exakt hur det är eftersom du kan ha olika koncentration i urinet vid de olika testtillfällena....

• Anonym (fundersam)

Tack för ditt svar!

Låter ju inte alls kul :( Jag blödde väldigt lite, bara ett par dagar och sedan ingenting. Läkaren sa att han hade fått bort allt. Ifall det skulle vara positivt imorgon (oavsett om det är svagt eller starkt) ska jag nog ringa kk/vc och höra vad jag ska göra.

Känns så jobbigt att inte veta. Vågar inte dricka alkohol (inte för jag känner nåt behov av det men ändå), känner efter symptom och känner mig nedstämd. Vill att testet ska vara helt blankt så jag kan gå vidare för nu känner jag mig fortfarande gravid. När jag var gravid och plussade så plussade jag tre veckor efter ÄL och då var det väldigt starkt! Så vi får se. Ena sekunden hoppas jag på att det ska vara starkt och andra får jag panik när jag tänker på det..

Känns också lite omständigt att beställa från nätet?

• Anonym (ta hcg-blodprov)
    Anonym (fundersam) skrev 2017-05-22 13:15:27 följande:

Tack för ditt svar!

Låter ju inte alls kul :( Jag blödde väldigt lite, bara ett par dagar och sedan ingenting. Läkaren sa att han hade fått bort allt. Ifall det skulle vara positivt imorgon (oavsett om det är svagt eller starkt) ska jag nog ringa kk/vc och höra vad jag ska göra.

Känns så jobbigt att inte veta. Vågar inte dricka alkohol (inte för jag känner nåt behov av det men ändå), känner efter symptom och känner mig nedstämd. Vill att testet ska vara helt blankt så jag kan gå vidare för nu känner jag mig fortfarande gravid. När jag var gravid och plussade så plussade jag tre veckor efter ÄL och då var det väldigt starkt! Så vi får se. Ena sekunden hoppas jag på att det ska vara starkt och andra får jag panik när jag tänker på det..

Känns också lite omständigt att beställa från nätet?

Nej det är inte krångligt alls. Man slipper tjata om test och man slipper köa. Sen skickar provtagningsstället in ditt prov och du får svar digitalt. Jag har inte mycket till övers för den "hjälp" man får inom vanliga vården faktiskt...de vägrar ta prover, jag frågade upprepade gånger om hcg-prov men de sa att det inte skulle vara till nån nytta...jo för mig hade det faktiskt gjort nytta. Så hellre skaffa privat det jag vill ha reda på. 

Hoppas dock att du snart får klarhet i hur det ligger till....

• Carliis

Det är väldigt individuellt hur lång tid eget en abort du kan testa positivt efter en abort
    Graviditetstestet mäter ju hur mycket hCH du har i kroppen under graviditeten, vilket är väldigt individuellt, och det är också väldigt individuellt hur snabbt det försvinner ut kroppen, för vissa går det på ett par dagar medan det kan ta veckor för andra. Man brukar säga att hCG hormonet borde vara ur kroppen nio veckor efter en abort

Svar på tråden Testa positivt efter abort