• Kjoltyg

Blödning efter moderkaksprov

Hej.

Efter tre år av försök att bli gravid hade vi äntligen lyckats med hjälp av IVF. Trots återkommande blödningar så sprattlade fostret glatt vid alla ultraljudsundersökningar. I tisdags, 13+1, gjorde vi emellertid KUB som gav den högsta sannolikheten för trisomi 13, 18 & 21. Nackuppklaring på 4.9 mm och halvusla blodprover gav oss resultaten 1/2. Erbjöds att göra moderkaksprov samma dag, vilket vi tackade ja till. Idag, fyra dagar senare, har jag börjat blöda. Inte förtvivlat mycket, frånsett en rätt stor klump koagulerat blod. Inga smärtor att tala om.

Min fråga är om det är någon annan som har fått en relativt stor blödning efter denna undersökning utan att det varit missfall?

Vi lyckades bli gravida för ett år sedan också, men det fostret dog i vecka 11. Jag undrar om det är rimligt att vara orolig för att vi har en benägenhet att få kromosomavvikelser baserat på våra två graviditeter som inte verkar gå så väl?

Slutligen undrar jag också om det är någon som lyckats få till en missfallsutredning även om det visar sig att vi "bara" fått två missfall? Kan tycka att det borde tas hänsyn till att vi försökt så länge & att man kan göra undantag från regeln om tre missfall innan utredning.

Tacksam om någon som varit med om något liknande eller som i övrigt sitter på lite klokskap vill svara.

• Svar på tråden Blödning efter moderkaksprov
  • Nykär15

Undrar hur det går för dig TS? 

En sak jag med undrar över är att du skriver att du gjort IVF och om du sedan är berättigad till en missfallsutredning? Den utredning som görs inför en IVF är i stort sett samma prover man tar i en missfallsutredning nämligen. 

Jag hade ett mf och ett sent MA förra året och de sa jag kunde få en utredning efter ett tredje missfall...vilket kändes hemskt eftersom vi hellre ville få hjälp att behålla en kommande graviditet än att vänta på ett missfall. Så vi sökte oss privat och gjorde en utredning och fick hjälp där att försöka bli gravida med hormonstimulering och även mediciner att börja med om jag skulle bli gravid, för att stötta upp en graviditet. 

Det tog sig inte på månader och vi valde då att kontakta en annan klinik för uppstart av IVF, de tog då över alla provtagningar från missfallsutredningen och kunde använda för snabbare uppstart i IVF just för att det är samma prover. Så det jag vill ha sagt är väl att du nog kan prata med din IVF-klinik direkt om det är några prover de kan komplettera med? 

Jag får nu Trombyl och Lutinus när jag blev gravid (precis innan första IVF:en tog det sig spontant) och utöver det tar jag Magnesium och E-vitamin på läkarens inrådan, samt järn, folsyra, zink och multivitamin. 

Nu ska jag precis börja trappa ner Lutinus för att sluta med det helt inom två veckor,..väldigt läskigt. 

Hoppas allt gått bra för dig och att liten visar sig vara frisk och fin därinne Hjärta

Svar på tråden Blödning efter moderkaksprov