Blödning efter moderkaksprov
Hej.
Efter tre år av försök att bli gravid hade vi äntligen lyckats med hjälp av IVF. Trots återkommande blödningar så sprattlade fostret glatt vid alla ultraljudsundersökningar. I tisdags, 13+1, gjorde vi emellertid KUB som gav den högsta sannolikheten för trisomi 13, 18 & 21. Nackuppklaring på 4.9 mm och halvusla blodprover gav oss resultaten 1/2. Erbjöds att göra moderkaksprov samma dag, vilket vi tackade ja till. Idag, fyra dagar senare, har jag börjat blöda. Inte förtvivlat mycket, frånsett en rätt stor klump koagulerat blod. Inga smärtor att tala om.
Min fråga är om det är någon annan som har fått en relativt stor blödning efter denna undersökning utan att det varit missfall?
Vi lyckades bli gravida för ett år sedan också, men det fostret dog i vecka 11. Jag undrar om det är rimligt att vara orolig för att vi har en benägenhet att få kromosomavvikelser baserat på våra två graviditeter som inte verkar gå så väl?
Slutligen undrar jag också om det är någon som lyckats få till en missfallsutredning även om det visar sig att vi "bara" fått två missfall? Kan tycka att det borde tas hänsyn till att vi försökt så länge & att man kan göra undantag från regeln om tre missfall innan utredning.
Tacksam om någon som varit med om något liknande eller som i övrigt sitter på lite klokskap vill svara.