• nyfiken knas

Blöjor förr i tiden

Hej

Jag väntar väntar vårt första barn inom någon månad och det ska bli jätte spännande, tror vi har skaffat det mesta och är nog ganska väl förberedda hoppas jag.
    Jag diskuterade med en kollega på jobbet hur det fungerade med blöjor förr i tiden när det inte fanns så moderna och fina blöjor som finns idag.
    Någon som vet hur blöjorna fungerade för sådär 40-50 år sedan till barn och äldre.
    Jag jobbar normalt i äldreomsorgen men inge kollega visste hur det fungerade för länge sedan. Blev ett samtalsämne på jobbet i alla fall men jag tänkte att jag frågar här om någon med erfarenhet kanske vet hur blöjor fungerade förr i tiden på äldre men också på barn innan moderna tejpblöjorna dök upp

• Svar på tråden Blöjor förr i tiden
  • Mormor2B

Snibbblöjor med en sorts stor binda och lös plast man knöt i sidorna. Före det kanske nån sorts tygblöja. Dessa snibb blöjor fanns för bara 23 år sedan. :)

• Lena

Emma-böckerna beskriver en iläggsblöja med med en knytbyxa i plast man satte runt. De är från 70-talet tror jag

• Bullimor

Fick mitt första barn 1982 och då var det plastsnibb med lös blöja (typ binda) som man knöt på barnet. Fungerade inget vidare när barnet blev mer rörligt, gled gärna ner. Det var inte alls tätt som nya, moderna blöjor.
    När jag fick mitt sista barn på sent 90-tal var det mycket tygblöjor men jag gillade inte dem så vi körde tejpmodell som fanns redan då. Dock inte av dagens kvalité och himla dyra om man inte ville köra alternativet snibb.

Ska prata med min  mor lite senare, ska fråga henne hur hon gjorde med mig på första halvan av 60-talet. Återkommer!

• blomman 2

Jag har varit med om snibb blöjan då jag började att arbeta inom förskolan i mitten av 80-talet. Jag har inga dåliga erfarenheter av dem,faktist. Tvärtom blev barnen torra fortare då de kände den blöta blöjan och började med pottan tidigare. Idag har barn blöja långt upp i åldern vilket jag tror beror på dagens blöjor. När våra barn mådde "pottåldern" köpte jag de sämsta blöjorna med tanken på att de skulle känna att de var obehagliga.

• Carambolan

Jag var tvungen att googla eftersom snibblöja var helt obekant för mig. Då snubblade jag över den här filmen där Isabella visar upp Liberos blöjor från 60-talet fram till idag:

• Delilah2001

Jobbade på dagis 1996, och då fanns det fortfarande snibblöjor.

Barnen hade med sig egna blöjor, och de var oftast tejpblöjor. Men dagiset egna var snibblöjor.

• nyfiken knasig

Intressant, vad man lär sig av detta forum :)
    undra varför dessa blöjor helt försvann om det var bekvämligheten som slog till eller om de nya blöjorna helt enkelt var så mycket bättre. 
    Ni som hade barn  på den tiden, var de svåra att hantera och så.

Ingen som jobbade i vården på den tiden och vet om det var likadana blöjor även till äldre på äldreboenden och sjukhus på den tiden eller vad man använde, eller vad det någon form av tygblöjor där kanske...

• Pimpinellan

Tillåt mig le när du pratar om "förr i tiden". Tungan ute Då tänkte jag verkligen förr- förr, d.v.s kanske minst 70 år sen och definitivt inte bara 40-50. Hur som- jag och de flesta framåt till början av 90 hade snibblöjor. Kom så småningom en snibb med redan inviken kant man satte blöjan under, innan fick man vika ner kanten själv. Knöts på sidan. De där snibbarna har man tvättat otaliga gånger! Att slänga efter varje byte gjorde man verkligen inte, de sköljdes upp och återanvändes.

• Kasperina

Jag och min bror som är född -79 hade snibblöjor. De var helt ok på små bebisar men ett helsike att få på när barnen ormade sig. Man var liksom tvungen att knyta en schysst knut på båda sidor för att den skulle sitta.
    Min bror som är född -87 hade tygblöjor som hölls uppe med blöjbyxor av ull. Byxorna luktade apa, och blöjorna läckte jämt.

Jag vet att mamma och pappa jobbade på äldreboende i slutet av 60-talet och de har sagt att de gamla hade blöjor, men hur de satt fast vet jag inte. Blöjbyxor eller större snibbar gissar jag.

• Sommar15

Min mormor har berättat om blöjorna på 50-talet. Också snibb. Då köpte man cellstoff-ark (typ en uppsugande material) som man vek ihop till lagom storlek för en "binda" att lägga i.

• trollyppp

När jag var barn på 70-talet hade man en rak klumpig blöja som man la i en snibb av plast, snibben knöt man i sidorna på barnet. Snibben var flergångs, man sköljde av den i alla fall några gånger, kanske slängdes den efter ett tag. Blöjan blev tung och hängde mellan benen när man kissat. 

På 80-talet fanns t-blöjan som var lite mer figurformad och till den kunde man ha plastsnibben eller ett slags tunnstickad blöjbyxa som höll blöjan på plats. Det var rätt besvärligt att få på byxan utan att blöjan halkade snett. (minns det från min lillasyster som är född -83.)

På slutet av 80 början av 90-talet blev blöjorna ungefär som nu, byxblöjorna kom då också och det blev mer figursydda, allt-i-ett blöjor, bättre uppsugningsförmåga och sånt.

Innan 70-talet har jag ingen koll, men tygblöjor hade man väl länge, gummibyxa för att hålla vätan?

• erika33

Intressant och rolig läsning som jag inte hade en aning om.
    tänk att det hänt så mycket på blöjfronten på dessa år, undra vad det är som gör at blöjorna idag är så mycket bättre på att suga upp egenltigen. Var blöjorna mer miljövänliga förr i tiden.
    Inte undra på att de blev blöjfria tidigare. haha, vi kanske skulle begära liknande blöjor när det är dax att få barnen blöjfria :)

Såg inte att någon lyckades bekräfta hur blöjorna var i äldreboendena på den tiden. skulle vara lite kul om någon visste det eller själv jobbade där och kan berätta. Lite nyfiken då jag själv jobbar i äldrevården nu

• Bullimor
    Bullimor skrev 2017-06-06 10:30:25 följande:

Fick mitt första barn 1982 och då var det plastsnibb med lös blöja (typ binda) som man knöt på barnet. Fungerade inget vidare när barnet blev mer rörligt, gled gärna ner. Det var inte alls tätt som nya, moderna blöjor.
    När jag fick mitt sista barn på sent 90-tal var det mycket tygblöjor men jag gillade inte dem så vi körde tejpmodell som fanns redan då. Dock inte av dagens kvalité och himla dyra om man inte ville köra alternativet snibb.

Ska prata med min  mor lite senare, ska fråga henne hur hon gjorde med mig på första halvan av 60-talet. Återkommer!

När jag var liten i början på 60-talet köpte min mamma lös cellstoff och vek in i en snibb. Det var tungt och blött och väldigt svårhanterligt.

Inte konstigt med dagens torra behändiga blöjor att barnen blir  blöjfria senare! 
Svar på tråden Blöjor förr i tiden