• Längtar17

Långa protokollet

Hej!

Vid mitt första ivf försök fick jag bara två mogna folliklar. Det fanns fler men de hann inte bli mogna. Nu tyckte min läkare att jag kunde försöka långa protokollet. När jag läser på verkar det fruktansvärt.

Ni som gjort det, är det så hemskt som det skrivs? Både biverkningar och lång tid. Kunde ni jobba samtidigt?

• Svar på tråden Långa protokollet
  • Pimpinellan
    Längtar17 skrev 2017-06-16 21:59:35 följande:
    Tack! Så du fick inte massa jobbiga biverkningar?
    Huvudvärk nån dag av sprayen, det var allt. Sen bara det vanliga- ont av nålsticken och öm över äggstockarna.
  • månenstiger

Jag har gjort ett kort och ett långt, är inne på mitt andra långa.
    Jag fick fler och bättre ägg med långa. Har i vanliga fall ÄL väldigt tidigt i cykeln, så jag antar att det är bättre att "sakta ner" min kropp långsamt.

Håller med Pimpinella, absolut inte hemskt. Jag fick också lite huvudvärk, men förutom längden är det ingen större skillnad. Det går utmärkt att arbeta samtidigt. Först alldeles i slutet, innan ÄP, när magen känns uppblåst och full började jag önska att jag inte behövde jobba. Men jag gjorde det och det gick fint. Man kanske inte är sitt vanliga jag, mer 90 % av den vanliga kapaciteten. Det är tankar, känslor, oro över behandlingen. Men i det läget kan vara skönt  att ha jobbet att tänka på och inte bli helt uppslukad av behandlingen.
    Den biten är ju dessutom samma i båda protokoll.

• månenstiger

Jag kan  tillägga att jag också var skräckslagen inför första behandlingen. Särskilt slukade jag alla skräckberättelser om folk som slutade på sjukhus...  Lusläste alla trådar här för att försöka förbereda mig på det värsta. Men så illa blev det aldrig.
    För de allra, allra flesta går det ganska problemfritt. Ta hand om dig och ta det lugnt. <3

• månenstiger

Angående huvudvärk: min kom efter ca 12 dagar med bara spray, under nedregleringen. Den försvann när stimulering började. Så säg ett par-tre dagar med huvudvärk.

• Snuttis2

Gjort långt protokoll tre gånger !

Det ända som var jobbigt var huvudvärken under några dagar innan jag var fullt nedreglerad. Annars inga konstigheter, var supernoga med spray tiderna bara! Jag missade en tid med några timmar o hann utveckla en ägg blåsa som krävde extra punktering !

• Längtar17

Stort tack för era svar! Jag ska inte ta spray tydligen utan en nedregleringsspruta Gonapeptyl. Den ingår inte i högkostnadsskyddet. Gör ivf i Danmark och gissar att den inte är så vanlig i Sverige eftersom man måste betala den själv. Är det någon annan som använt dom?

Vid första försöker skulle jag stimulera med Gonal-f, nu tydligen med Bemfola. Vet inte varför jag skulle byta men det kanske man gör ibland när det inte går som det ska.

Svar på tråden Långa protokollet