• Anonym (Jag)

Kirurgisk abort!

Jag har gjort en kirurgisk abort men har hört i efterhand att det kan göra det svårare att bli gravid i framtiden när man skrapat ut fostret. Är det någon som vet om det stämmer??

• Svar på tråden Kirurgisk abort!
  • Anonym (Ovanligt)

Det är väldigt ovanligt. Är väl om skrapningen gjort ärr på livmoderväggen så det blir svårare för ett ev nytt embryo att fästa/stanna kvar. Men detta är väldigt ovanligt.

• Anonym (Jag)

Okej jag hoppas inte det gjort det på mig :( hur märker man ifall det gjort det?

• Anonym (Extremt låg risk)
    Anonym (Jag) skrev 2017-06-19 17:52:44 följande:

Okej jag hoppas inte det gjort det på mig :( hur märker man ifall det gjort det?

Om du fått så kraftig ärrbildning att du har svårt att bli gravid märker du att du har svårt att bli gravid.
    Har du inte det märker du inget.
    Det är extremt ovanligt att man får den typen av skador numer.
    Jag har gjort två skrapningar, en ofostrig graviditet där man misstänkt X och ett MA. Efter den första skrapningen har jag blivit gravid på första försöket 3 ggr, efter den andra har jag blivit gravid på första försöket en gång.
  • Anonym (Jag)

Okej men märks det inte på annat sätt om man fått ärrbildning kan man kolla upp det?

• Anonym (Ja)
    Anonym (Jag) skrev 2017-06-19 18:25:16 följande:

Okej men märks det inte på annat sätt om man fått ärrbildning kan man kolla upp det?

De kan ibland se med ul/vul.
  • Anonym (Jag)

Okej ska kolla om dom kan kolla det

Svar på tråden Kirurgisk abort!