• Anonym (sorg)

Så ledsen över aborten

Jag gjorde abort för snart tre veckor sedan. Det var andra gången jag gjorde abort, blev gravid trots skydd. Jag är 25 år och längtar så mycket efter att skaffa barn, och därför var beslutet så oerhört jobbigt att fatta och jag känner sorg och ångest över detta. Mest är jag rädd för att jag inte ska kunna få barn senare, att jag har förbrukat mina chanser. Skälen till aborten är att jag inte har en stabil livssituation, jag bor i en studentlägenhet, jag och killen bor inte ihop och varken jag eller killen har fast jobb. Jag blev precis klar med min utbildning och har ett sommarjobb, söker fast tjänst nu. Hade troligtvis inte orkat jobba så mycket eller söka jobb om jag behållit barnet då jag mådde så oerhört illa och dessutom lider av psykisk ohälsa, hade haft oerhört svårt att prestera och lära mig ett nytt jobb samtidigt som jag mår så illa. Ekonomin hade därmed varit i botten. Killen har varit arbetslös länge och ska börja plugga på komvux så för hans del kommer det ta flera år innan han kan börja jobba. Jag har heller ingen större lust att flytta in i hans lägenhet, den är liten och han har det så stökigt, så jag antar att jag skulle bli tvungen att städa hela lägenheten för att kunna trivas hyfsat där. Men jag hade alltså blivit tvungen att flytta dit om jag hade behållit barnet då det är totalt omöjligt att hitta en bra lägenhet i den här staden, trots att jag stått 7 år i bostadskön.

Detta är de främsta orsakerna till aborten, och jag kan därför inte säga att jag egentligen tycker att det var fel beslut. Men det gör mig ändå så oerhört ledsen, jag vill så gärna ha barn men jag känner att det är fel mot både mig själv och barnet att skaffa barn när jag varken har ett fast jobb eller bostad. Sen gör det mig ledsen att det kanske kommer ta flera år innan vi har en livssituation där det passar att skaffa barn, och jag är så rädd för att aborterna har påverkat min förmåga att få barn. Ville mest skriva av mig och se om det finns någon i en liknande situation. Inga påhopp tack, mår tillräckligt dåligt som det är.

• Svar på tråden Så ledsen över aborten
  • Carambolan

Det låter som att du fattat helt rätt beslut, men självklart kan du ändå må skitdåligt över det. Tillåt dig att sörja och älta det. Gråt och ät glass. Sen försöker du ha så kul du bara kan på ditt sommarjobb och sen ditt nästa nya jobb Du kommer träffa massa nya vänner, växa som människa, få en ny härlig bostad och tjäna pengar att göra göttiga saker för. Om ett par år kommer du vara i ett helt annat läge där du kan få barn på en plats (både fysiskt och i livet) där både barnen och du mår bra och där du inte både behöver försörja och städa efter deras pappa.

Svar på tråden Så ledsen över aborten