• Noanda

insemination via landstinget

Jag är en 37-årig tjej, relativt nybliven singel, som har bestämt mig för att försöka bli gravid på egen hand.

Jag undrar om det finns andra här som har liknande planer?

Går det ens att bli inseminerad via landstinget eller finns det inte tillräckligt med donatorer? Hur går man tillväga?

• Svar på tråden insemination via landstinget
  • NZZZZ

Klart det går men det är kö, frågan du får ställa dig själv är hur länge du är beredd att vänta. I Danmark exempelvis finns det inga köer och det kan gå väldigt snabbt - dock kräver det pengar och tid/möjlighet att åka dit.

• Noanda

Hur lång är kön för insemination i Sverige och var vänder man sig?

Ni som väljer Danmark, är det inte mycket krångligare?

Usch snälla ni, ge mig råd, och hopp! Klockan tickar... ????

• Aliona

Det är VÄLDIGT lätt och smidigt i Danmark. Du kontaktar kliniken som du vill använda, har ett inskrivningssamtal (på Skype om du vill), skickar in resultatet av de prover som du behöver göra, och sen är det bara att åka dit när det är dags. Storkklinik i Köpenhamn t.ex. är alltid öppet, så man behöver inte missa en chans.

Det som är krångligast är väl att resa dit, och det beror på var du bor (?)

Noanda skrev 2017-07-10 13:45:42 följande:

Hur lång är kön för insemination i Sverige och var vänder man sig?

Ni som väljer Danmark, är det inte mycket krångligare?

Usch snälla ni, ge mig råd, och hopp! Klockan tickar... ????

• Biet

Här du funderat på privat heminsemination?

Där har du möjlighet att fritt välja donator och komma överens med?

• Aliona
    Biet skrev 2017-07-12 09:32:11 följande:

Här du funderat på privat heminsemination?

Där har du möjlighet att fritt välja donator och komma överens med?

Men då kan donatorn också kräva vårdnad om barnet.
  • Biet
    Aliona skrev 2017-07-12 10:01:42 följande:

Men då kan donatorn också kräva vårdnad om barnet.

Det är förvisso sånt med som kvinna kan ju även du som mottagare lura donatorn och kräva honom på underhåll efteråt. Han kan ju inte komma undan en sådan situation heller.

Att använda sig av en privat donator handlar om att lita på varandra och ge varandra förtroende.

Båda kan lura den andre om den vill så därför är det alltid bra att bekanta sig först med den andre och skaffa sig en uppfattning om varandra.

Är det detta som gör dig mest orolig kring att använda en privat donator att han vill dela barnet med dig?
  • Sparklebaby

Jag har inga råd att ge varken om Sverige eller Danmark. Men jag vill bara säga lycka till! Vad jag förstår det som så är det mycket enklare och snabbare i Danmark. Jag som själv har börjat planera inför detta lite smått kommer inte ens försöka i Sverige.

Var inte ledsen :( Kolla upp alternativ och go for it <3

• Emmagabriella

Hej!

Jag ser att tråden inte varit skriv sedan i somras MEN!!! Jag kan ju inte vara den enda som är i gång med processen. Jag tillhör RMC Malmö och vill ha kontak med personer med erfarenhet om det jag saknar och så bjuder jag på hur jag gått tillväga.

1. Skriv ut och skicka in en egenremiss. (Sep)

2. Fick en kallelse till kurator och inledande samtal (utfördes i nov)

3. Fick mina remisser för provtagnnng i postlådan 4dagar senare.

4. Öppen-mottagning imorgon.

5. Skicka meddelande på mina sidor att proven är tagna.

6. Vad händer nu???

Jag fick under samtalet i måndags reda på att efter provsvaren kommit till RMC. Kommer jag bli kallad för en heldag. Donatorskoodintion och vidare undersökningar.

Vad innebär detta?

Och sen... vad händer sen?

Jag är igång och i Malmö håller man vårdgarantin max 3månader väntetid. Man kan kontakta närmsta reproduktionsklinik för att få svar på hur köerna i just sitt landsting ser ut.

Lycka till!

• Barnlängtan1

Hej!

Jag är oxå igång med RMC i Malmö, men det tar tid. Skickade in remiss i april. Var till samtal med psykologi i juni. Fick lämna blodprover i juli. Fick tid till ultraljud av livmoder/äggledare i september och fick nu i dagarna en tid i december men kunde tyvärr inte då och försökte omboka tiden men just nu är jag åter i kö. Börjar fundera på att pröva i Danmark istället.

Svar på tråden insemination via landstinget