• Nyfiken

Någon som haft provanställning?

Hej,

Jag arbetar som ekonom och sa upp mig efter åtta år på ett börsnoterat företag då jag ville testa något nytt, hade jobbat där sedan jag tog Magisterexamen. Det nya jobbet på ett större bolag erbjöd fast anställning direkt dessvärre märkte jag direkt att företagskulturen var helt fel och pratade med chefen även hem är missnöjd visade det sig, väldigt hierarkist och maktmissbruk hos alla vhefer, kag valde att ge det en chans till men efter ett hlvår fick jag nog och sökte mig vidare. Har nu erbjudits en tjänst på annat ännu större företag som jag tackat ja till per telefon. Nu kom avtalet påskrivet av dem och har jag provanställning två månader!

Jag vet att två månader inte är mycket men det innebär att dem kan säga upp mig när dem vill med två v varsel utan anledning. Detta känns så nervöst och jag vill verkligen inte ha två korta anställningar i mitt CV. Tänk om dem har förväntningar på mig som inte har kommunicerats och som jag inte kan leva upp till och dem sparkar mig.

Vad har ni för erfarenhet av provanställning?

• Svar på tråden Någon som haft provanställning?
  • Monmoi

Alla jobb som leder till en tillsvidare tjänst börjar med en provanställning. Vissa har faktiskt bara 3 månader istället för 6 månader men det är upp till arbetsgivaren.

Enstaka jobb får man tillsvidare direkt.

• Crazzy

Jag trodde alla körde på 6 månaders provanställning, jag har aldrig varit med om ett jobb som inte har det.

Med andra ord är 2 månader helt rimligt i min mening!

• Nyfiken
    Lena skrev 2017-06-30 21:13:14 följande:

Prova att förhandla bort det. Det gjorde jag.

Det känns så svårt att förhandla bort det, vad säger man?

Dem vet redan att jag inte är nöjd över min korta anställning och jag har tryckt på att det är viktigt att min nästa tjänst blir rätt så därflr har jag varit väldigt noggrann innan jag tackt ja till tjänsten.
  • Froken Lokens