• Nyfiken

Någon som haft provanställning?

Hej,

Jag arbetar som ekonom och sa upp mig efter åtta år på ett börsnoterat företag då jag ville testa något nytt, hade jobbat där sedan jag tog Magisterexamen. Det nya jobbet på ett större bolag erbjöd fast anställning direkt dessvärre märkte jag direkt att företagskulturen var helt fel och pratade med chefen även hem är missnöjd visade det sig, väldigt hierarkist och maktmissbruk hos alla vhefer, kag valde att ge det en chans till men efter ett hlvår fick jag nog och sökte mig vidare. Har nu erbjudits en tjänst på annat ännu större företag som jag tackat ja till per telefon. Nu kom avtalet påskrivet av dem och har jag provanställning två månader!

Jag vet att två månader inte är mycket men det innebär att dem kan säga upp mig när dem vill med två v varsel utan anledning. Detta känns så nervöst och jag vill verkligen inte ha två korta anställningar i mitt CV. Tänk om dem har förväntningar på mig som inte har kommunicerats och som jag inte kan leva upp till och dem sparkar mig.

Vad har ni för erfarenhet av provanställning?

• Svar på tråden Någon som haft provanställning?
  • Monmoi

Alla jobb som leder till en tillsvidare tjänst börjar med en provanställning. Vissa har faktiskt bara 3 månader istället för 6 månader men det är upp till arbetsgivaren.

Enstaka jobb får man tillsvidare direkt.

• Crazzy

Jag trodde alla körde på 6 månaders provanställning, jag har aldrig varit med om ett jobb som inte har det.

Med andra ord är 2 månader helt rimligt i min mening!

• Nyfiken
    Lena skrev 2017-06-30 21:13:14 följande:

Prova att förhandla bort det. Det gjorde jag.

Det känns så svårt att förhandla bort det, vad säger man?

Dem vet redan att jag inte är nöjd över min korta anställning och jag har tryckt på att det är viktigt att min nästa tjänst blir rätt så därflr har jag varit väldigt noggrann innan jag tackt ja till tjänsten.
  • Froken Lokens

Dom flesta jobb har sex månaders provanställning, mina två senaste hade dock inte det utan blev tillsvidare direkt. Det är bara att gilla läget om du vill ha jobbet eller försöka förhandlinga bort det.

• Lena
    Nyfiken skrev 2017-06-30 21:16:59 följande:
    Det känns så svårt att förhandla bort det, vad säger man?

Dem vet redan att jag inte är nöjd över min korta anställning och jag har tryckt på att det är viktigt att min nästa tjänst blir rätt så därflr har jag varit väldigt noggrann innan jag tackt ja till tjänsten.
    Det handlar om att trycka på mängden erfarenhet man har och naturligtvis säga det innan man tackar ja till jobbet. Man bör inte tacka ja innan man har koll på villkoren i kontraktet. 
  • snedtak

Jag tycker det låter lite konstigt med provanställning om du är erfaren ekonom. Jag har inte accepterat en provanställning sen första jobbet, jag överger ju en fastanställning. Varför. skulle jag göra det på osäkra villkor?

Är det ett seriöst företag lär de dock endast ha provanställningen för att buffert om du skulle vara en total idiot och att det mest är en formsak.

• Totoro79

Jag har inte haft provanställning sen mitt första jobb efter högskolan, är oxå ekonom. Seriösa företag tar upp det tidigt under rekryteringen, jag har sagt att det inte är aktuellt och det har aldrig vart nått problem. Ofta kan man nog förhandla bort det men det är väldigt dålig stil att inte säga nått utan bara skriva med det i anställningsavtalet, ger inget bra intryck.

• Avenia

Har p.a. nu och haft det innan. Det har lett till fast 2 gånger innan.

• Nyfiken

Isch... känner mig besviken på mig själv för att jag inte tog upp det med dem när jag fick hem kontraktet. Jag skrev på och la på lådan.

Alla sa till mig att det är vääääldigt vanligt nuförtiden så jag valde att acceptera det.

Uppenbarligen är jag mer trygghetstörstande än vad jag trodde och detta kommer gnaga i mig tills de två månaderna har passerat. Önskar jag åtminstånde frågat dem varför de har valt att tillämpa det, är det på ren slentriani eller är dem osäkra på mina kunskaper.

Suck vad hjärnspöken kan ställ till det i efterhand!

• Lena

Jag skulle säga att det är standard i deras kontrakt och inte mer än så.

• nevermind

Har haft provanställning på alla mina jobb. Har aldrig fått gå. Pratade med en av cheferna under provanställningen och hon sa att har jag varit där i fem månader så kommer jag bli fast. Hon har ju inte kvar en idiot i ett halvår sen sparkar...

• Anotherone

Se det som.att det är en trygghet för dig också att kunna sluta på kort varsel om du inte trivs!

• ElsaLuvan

Totalt off topic men jag måste ändå få kommentera det; snälla lär dig skillnaden mellan "de" och "dem". Det ser riktigt hemskt ut i skriven text och det är svårt att koncentrera sig på vad det är du vill förmedla då man hänger upp sig på dessa ord.

Svar på tråden Någon som haft provanställning?