• kwonnie

Hur går IVF till?

Hej!

Jag undrar lite angående IVF.
    Jag har fått ''diagnosen'' (eller vad man ska kalla det) PCO/PCOS och när jag var hos gyn sist så hänvisade de mig till att söka om att göra IVF för att få barn.
    Jag och min pojkvän har bott ihop i över ett år och ett utav kriterierna för att ens söka så skulle man bo ihop i 2 år. Vi har bott ihop men jag har inte stått på hans adress av olika skäl. Vi har haft ett förhållande i 3 år, har en gemensam ekonomi, jag jobbar på Lab och han är för tillfället sjukskriven. 

Jag har fått blanketter utskrivna men kan någon förklara lite mer om hur processen går till? hur långt tid tar det? eller finns det någon annat sått för mig med PCO att få barn då den ''naturliga vägen'' inte har funkat under nästan 2 år.

• Svar på tråden Hur går IVF till?
  • alade

Har du fått veta något om ägglossningsstimulerande mediciner? Vid pco kan det vara svårt för kroppen att släppa ägg och det kan vara orsaken till att det är svårt att bli gravid. Det finns dels tabletter man kan äta några dagar i början av menscykeln för att hjälpa kroppen till ägglossning och dels sprutor. Vad jag förstått kan många med pco bli hjälpta utan ivf. Men det beror såklart väldigt mycket på hur det är just för dig.

Här du långa och oregelbundna cykler? Vet du om du har ägglossning, har du kollat med vul eller blodprov hur hormonerna ser ut?

Om du har regelbunden ägglossning kan det ju vara så att nästa steg är ivf, tänker jag.

• kwonnie

Jag fick reda på min pco när jag var 16 år. Det enda jag fick reda på av den läkaren var att pco är inget jag behöver oroa mig för tills den dagen jag vill skaffa barn och då skulle jag höra av mig. 
    I Januari i år var jag inne hos gyn på en undersökning då jag fick för första gången se hur pco egentligen ser ut. Jag tog upp det med läkaren att jag och min pojkvän har försökt att skaffa barn länge och att vi vill få hjälp. Det enda hon tog upp var IVF och att jag skulle ansöka. 
    Enligt vul så såg allt normalt ut (för en som har pco). 
    Min menscykel hoppar rätt grovt, just nu har jag mens men det var bara 3 veckor sedan jag hade det sist. Gången innan dess var det 3 månader. Jag har gått ner i vikt för att följa en utav kriterierna för IVF och det var att man inte fick ha högre bmi än 35. Jag låg på 37 och nu är jag nere på 30 i bmi så det har ju en del att göra med att min mens har varit hoppig.

Jag har funderat att prata med vc om att få tillskott av östrogen då jag lider över mina höga testosteron värden. Om det hjälper mig att bli gravis så är det bara ett stort plus i kanten Glad

Svar på tråden Hur går IVF till?