• w82

Så svårt att vara positiv efter 8 missfall

Jag är nu gravid för nionde gången, inga barn. Vill inte ha något grattis än, jag vet det låter negativt men.
    De åtta missfallen har varit mellan v 6-9 flera av dem MA som upptäcks senare. Första missfallet 2004. Jag har nu gått in i v 12. Var på vul v 9+1 och allt var jättebra då trots bruna flytningar och ett par levrade klumpar under två veckor innan (allt för att bli orolig). Jag hade en mindre blödning en vecka efter vul, det kom efter en lite längre promenad och sen bruna flytningar igen. Tack och lov inga störtblödningar iaf.
    Den här gången har jag fått gonal F för att ägget ska vara så bra kvalitet som möjligt då den privata klinik jag gått till nu konstaterade PCO, sen har jag även varit på hysteroskopi i höstas för att ta bort lite sammanväxningar så förhoppningsvis kanske det gör någon skillnad. Jag har lite skiljevägg i livmodern.
    Tidigare har de ju bara sagt att allt sett bra ut då vi genomgått utredningar.

Ska till MVC nästa vecka, de frågade om jag vill göra KUB, jag blir ju 35 snart! Vet faktiskt inte hur jag ska ställa mig till det. På ena sidan skulle vi kunna avbryta om något vore fel. MEN visar det sig vara dåligt resultat så ska ju fostervattenprov tas och missfallsrisken ökar, skulle det då visa sig vara bra och det gått på tok pga av FVP då kommer jag ju aldrig förlåta mig själv.. Och har det blivit dåligt resultat på KUB kommer jag ju ha ångest över det.

Önskar bara jag kunde njuta av att vara gravid men efter så många nederlag är det så svårt att tro att det ska gå bra!

Skriv gärna om solskenshistorier!

• Svar på tråden Så svårt att vara positiv efter 8 missfall
  • Meriall

Gör inget fostervattensprov. Gör istället nipt på en gång. Du får tillräckligt säkert svar, ingen missfallsrisk då det bara är blodprov på dig och slipper osäkerheten vid kub.

Förstår att det känns jättejobbigt med missfallen! Har det gjorts någon undersökning på dig/mannen/fostren? Ibland när man får så många missfall så kan man själv (eller mannen) ha mosaik för något kromosomfel eller så är båda bärare av sjukdom. Då kan man få hjälp att välja ut friska foster med pgd.

Håller tummarna att det går bra denna gången! Har du gått så här långt någon gång innan?

• Meriall

Iofs kan du ju göra kub bara för att få se på ul igen så du kan se att det inte är MA. Sena MA är hemskt, har haft det själv. Är kub dåligt så gå vidare med nipt.

• w82

Jag läste om NIPT igår för första gången och det lät helt klart intressant.
    Vi har gjort utredning inklusive kromosom. Åtminstonde ett av embryona är kollat utan fel efter skrapning.

• cesso

Jag har haft flera mf men ar haft turen att också få barn.

Vill svara dig ändå angående fosterdiagnostik.

Om jag var du skulle jag göra kub bara för att få SE att fostret lever. Även om du sett det i v 9 så vet man ju aldrig. Har du å andra sidan möjlighet att göra ul utan kub så kan du välja det.

Fostervattensprov avråder jag ifrån oavsett vad kub visar om du är i den situation du är med så många mf bakom dig. Jag gjorde det med ett av barnen. Fick besked på posten att barnet var friskt, att det var en pojke (lycka!), och två dgr senare, 10 dgr efter själva provet, fick jag vattenavgång i v 19....

Läckan slöt sig. Allt gick bra. Pojken gick hela tiden ut men jag höll på att dö av oro.

Tror Nipt göra ganska tidigt så ska du göra det bör du ta tag i det NU.

Om jag var i ditt läge skulle jag satsa på kub, hålla tummarna för att oddsen blir ok och oavsett vad inte göra fvp.

• w82

Usch det måste varit fruktansvärt Cesso, men så skönt att det gick bra.

Jag har inte hittad någon information om när NIPT kan göras senast, bara om tidigast.
    Sen verkar det vara samma sak, att om det är dåligt resultat är det FVP som gäller.....

• w82

Vi har tagit beslut att inte göra något test alls. Sen vill vi höra ifall hon kan se ifall allt är ok fortfarande. Det är det som känns viktigast nu..

Svar på tråden Så svårt att vara positiv efter 8 missfall