• Sundancekid

Han hjälper aldrig till

Känner att jag behöver skriva av mig för att jag är så jävla arg.

Jag får ingen hjälp av min sambo att ta hand om våran son på två månader om nätterna.

Han har gång på gång lovat att hjälp till så att jag också kan få sova.

Har det hänt? Knappast, fått hjälp 1-2 gånger kanske.

Och så är det tydligen synd om honom när jag blir arg eller ledsen för att jag inte får någon hjälp.

Jag är en sån person som måste få sova i mer än 3-4 timmar varje natt annars bryter jag bara ihop.

När jag väl bli så less och säger till så blir han sur och säger att det inte är så lätt som jag tror, han blir även sur när jag säger att jag inte kan tro på honom när han säger att han ska ändra på detta. Det blir alltid bråk över det här, känner mig nästan alltid arg eller ledsen om dagarna. Vet inte vad jag ska göra snart, känns så värdelöst att ens försök länge.

• Svar på tråden Han hjälper aldrig till
  • hivo

Passar du på att Sova på dagarna när barnet sover?

Du får släppa alla dina sysslor och sova

/vila när barnet sover.

Han kommer nog inte att ändra på sig. Du får markera att han får Hjälp till med annat om inte barnet.

• Carambolan

Vårt första barn var riktigt stökigt med sömnen. Då gjorde vi så att jag gick och la mig tidigt på kvällen medan min man tog hand om sonen fram till att han själv la sig vid 23-00. Då hann jag sova 3-4 timmar där. Sen tog mannen sonen igen en stund innan jobbet medan han ändå skulle äta frukost och sånt, typ mellan 06-08. Då fick han sex timmar sammanhängande sömn och jag fick sex timmar uppdelad men ändå ostörd sömn.

• Bertram

Svinigt beteende av honom, men du/ni kanske skulle tänkt på det innan ni fick barn och diskuterat fram en lösning eftersom du vet hur du är med sömnen?

Jag lämnade barnet med min man och åkte hem till min mamma för att sova, för även om han tog hand om barnet så kunde jag ändå inte slappna av och sova.

• viseversa

Ammar du? Om du ammar är det du som får ta den största bördan. Om ni flaskmata finns ingen ursäkt för att han inte tar ansvar för sitt barn. Spädbarn är jobbigt. Det borde ni vetat.

• Hillfynger

Om du ammar är det svårt att ändra på. Men om barnet tar flaska tycker jag att du ska sova i ett annat rum med öronproppar ibland.

Vi har växlat mellan att dela nätterna mellan oss på mitten och att ta varannan natt. Perioder där man vaknat typ varannan timme eller oftare funkade det bäst att ta halva natten var. Nu, när det bara är ett till tre uppvak (två barn, 3 och 6) tar vi varannan natt.

Men viktigt är att den som ska sova verkligen ligger ostörd i ett annat rum. Om ni bor litet kan en madrass på köksgolvet eller i hallen funka.

• Poppy75

Är det så att han vaknar men inte vill hjälpa till eller vaknar han helt enkelt inte ?

Om han inte vaknar så får du knuffa på honom. Efter ett par nätter brukar kroppen fatta och vakna lättare även för en djupsovare.

Om han inte vill hjälpa till så lägg bebisen bredvid honom och gå från rummet. Ert barn kommer lida mer av en frånvarande pappa och en utmattad mamma än hen gör av att skrika några sekunder extra. Är pappan normalt funtad kommer det inte ta länge för honom att ta hand om bebisen. Gör han inte det så har ni tyvärr ett större problem.

• limoncellos
    jaklarhjhjhtdegör skrev 2017-07-07 12:51:16 följande:

Det var DU som valde att bli sambo och gravid med ett oansvarigt barn,det är DITT ansvar att säga ifrån, varför väljer DU att bli ihop med en tonmåring som inte kan ta hand om sitt eget barn?

Ursäkta? Hur skulle hon kunna veta att han inte skulle hjälpa till med barnet?
  • AnkiC

Men gör upp en plan tillsammans! Ta varannan natt eller hur ni nu vill göra.

• MorTillTheo
    jaklarhjhjhtdegör skrev 2017-07-07 12:51:16 följande:

Det var DU som valde att bli sambo och gravid med ett oansvarigt barn,det är DITT ansvar att säga ifrån, varför väljer DU att bli ihop med en tonmåring som inte kan ta hand om sitt eget barn?

Dom kanske hade diskuterat innan hur allt skulle gå till och vart överens innan barnet kom och sedan att det inte funkar i verkligeheten! Döm inte innan du fått veta ALLT. Tror att även du gjort saker som inte vart så smarta utan att tänka innan. Man är inte mer än människa.

Mitt tips till ts är nu att ta ett riktigt samtal vid köksbordet pch diskutera hur du/ni vill ha det med bebis och gör allt för att få det så. Första tiden är jobbig för alla parter tyvärr! Lycka till!
  • Aliona

Jag sover också djupt, medan min fru vaknar av minsta knyst från bebisen. När jag tar natten så kan hon alltså ändå inte sova. Därför har vi gjort så att hon får ta nätterna, men jag går upp på morgonen (allt mellan 5 och 7) så får hon sovmorgon så länge hon vill. När bebisen var mindre och vaknade många gånger per natt så gick hon och sov i ett annat rum efter kl tre.

Din man kan också ta ett annat pass, typ efter jobbet och fram till nattning så får du sova eller vila (titta på tv, ta ett bad eller vad du vill) då.

Finns många sätt att dela om det av npgon anledning inte går att ta varannan natt.

• Fröken W

Usch, det är verkligen skitjobbigt att inte få sova! Det påverkar, åtminstone hos mig, humöret och måendet i stort så otroligt mycket.

Du har redan fått många tips men ville bara skriva att jag förstår att det är tungt.

Hang in there!

• Sundancekid

Kan säga såhär nej han är INTE oansvarig och jo han tar hand om sitt barn, så såna kommentarer behövs inte. Min sambo sover väldigt djupt och har otroligt svårt att vakna, så att försöka att väcka mitt i natten funkar nästan inte. Ja vi hade en plan om hur vi skulle göra innan sonen föddes men oftast blir det inte som man tänkt sig! Jag ammar, och sonen vill JÄMT ha bröstet känns det som. Han sover även väldigt dåligt om dagarna, och vissa dagar vägrar han sova på eftermiddagen, så det blir inte heller mycket sömn om dagarna heller. Har börjat tänka på att ge ersättning lite då och då, så kan sambon ta honom lite mer än vanligt då jag vet att han vill vara med honom mer.

• Sundancekid
    Fröken W skrev 2017-07-07 23:17:41 följande:

Usch, det är verkligen skitjobbigt att inte få sova! Det påverkar, åtminstone hos mig, humöret och måendet i stort så otroligt mycket.

Du har redan fått många tips men ville bara skriva att jag förstår att det är tungt.

Hang in there!

Ja det blir jobbigt efter ett tag men jag hoppas på att sonen börjar sova mer om nätterna OCH dagarna snart, tack så mycket!
Svar på tråden Han hjälper aldrig till