• Jonte1367

Ska ha grillkväll inte fest.

Nu frågar jag er föräldrar eftersom jag vet att ni säkert har en del erfrenheter.

Jag är en kille på 17 bast som läser Teknikvetenskap på gymnasiet. Cyklar MTB på fritiden, så här är det; i helgen är det släktträff hos min farmors landställe vilket jag tycker är sådär kul. alla mina kusiden är mella 1 och 5 år och

Jag har velat ha en grillkväll med mina 3 kompisar två är 17 och en är 18 och går frivillig militärutbildningen på försvarsmakten. Jag har velat ha grillkväll ensamma hemma hos mig ett tag nu och efter som jag har varit deprimerad ganska länge på grund av att jag har haft skov av min sjukdom som gjort att jag inte har kunnat vara med i skolan och eftersom jag läser teknikvetenskap och det är snabbt tempo i klassen så missade jag en del vilket resulterade i att jag fick gå sommarskola för att repitera det jag missade när jag var sjuk i 6 månader. men nu har jag änterligen sommarlov.
    Jag har frågat mina föräldrar ang grillkvällen, dom säger att dom inte gömmer sig för att jag ska ha mina kompisar hemma vilket jag till 110% förstår och inte förväntar mig heller. Dom var även väldigt tydliga med att säga att den gången jag är hemma själv skulle vara när dom ska iväg av en anlednig som en resa eller en släktträff om ni fatta vad jag menar.
    Nu är det bara några dagar kvar för släktträffen och mina föräldrar har ändrat sig. Dom tror att mina kompisar som jag förövrigt känt i 8 år ska göra inläg på t.ex facebook och berätta att jag har stor FEST så så dem kommer hem till oss och förstör våran trägård. Detta kommer ifrån när ett hus på gata brevid för 2 år sedan hade en fest så slutade det med total kaous och polisen var inblandad( Jag var inte inblandad på något vis med den festen!). Men detta är inte alls samma sak. Det var helt andra faktorerer som gjorde att det då slutade som det gjorde och det vet mina föräldrar om plus att dom var 60 pers och vi är 3.

Nu kanske en del tänker varför jag inte bara kan följa med på släktträffen och det ska jag jag berätta. för ca 1 månad sedan så berättade min pappa att han vilje skillja sig från mamma vilket mamma, jag och mina syskon tycker är superjobbigt och mina föräldrar har berättat för några av dom som kommer i släktträffen om skilljsmässan. Jag tycker det är jätte trevligt att träffa släkten ,men denna gången orkar jag inte svara på frågor från släktingar om hur det är osv.
    Min stora syster fick göra sånnahär grejer när hon var i min ålder och till och med reste hon till spanien med sina kompisar. Och vi två sköter oss likadant och tar lika mycket ansvar. Mina kompisar är jätte snälla och  vad ska jag göra för att mina föräldra ska förstå att vi inte kommer att bomba huset.

<<
    Jag vet att det finns dom som tycker att mina föräldrar har helt rätt och att jag bara ska vara tyst och lysna. Men med detta inlägg vill jag i första hand höra vad jag ska säga till mina föräldrar för att få lite som jag vill.

:) Tack på förhand!

• Svar på tråden Ska ha grillkväll inte fest.
  • Jodyanna

Tycker dom överdriver med sin rädsla att de ska komma 50 Pers och förstöra huset.

Hade blivit glad att du fick orken igen efter depression och vilja träffa vänner.

Tycker du ska berätta om hur du mår Ang skilsmässan och att du behöver den här tiden med dina vänner.

Ni ska träffas och äta?! Förstår inte problemet.

Vill dom att du ska sitta ensam hemma istället och deppa ihop?

Ganska egoistiska tycker jag.

• MagiskMamma

Både du och dina föräldrar har ju mycket att tänka på just nu, om de ska skiljas så är det både känslomässiga och praktiska saker att ta itu med och säkert har de också kanske lite stress inför släktträffen.

Som förälder tänker jag att jag inte skulle vilja komma hem till ett bombat hus, få betala för skadade saker och städa upp. Även om du säger att det inte kommer att hända så kan ingen se in i framtiden.

Alltså, kör med raka rör, skriv ett avtal med dina föräldrar. Ta ett papper där du skriver upp de saker som du tror oroar dem. Skriv att du ersätter saker som går sönder och att du ser till att huset och trädgården är i samma skick efter din grillkväll som när föräldrarna lämnade det.

Förhoppningsvis mjuknar de när de ser att du tar ditt ansvar och eventuella konsekvenser om kvällen skulle utvecklas till en fest som går över styr.

Lycka till!

• sandlilja

Jag har varit tonårsförälder och just såna skräckhistorier om en massa oinbjudna som tränger sej på, de sprider sej bland föräldrar. En mardröm och kan bli rejält otrevligt för ungdomen som bor i huset också. Så jag förstår deras oro. För att göra dom lugnare; påminn dina kompisar att inte skriva på sociala medier om grillkvällen innan. Hade ni tänkt dricka alkohol? Om ni tänkt det, räkna med att dina föräldrar vet om det. Föräldrar vet alltid mer än tonåringen tror. Annars prata klartext att ni inte ska dricka och var tydlig mot dina kompisar att ni inte får för dina föräldrar. Visst kan man dricka LITE men det kommer du inte kunna övertyga dina föräldrar om. Nästs tips; dina föräldrar ber en äldre nyfiken granne att hålla uppsikt. Typ gå förbi en gång under kvällen. Finns inget som ett vuxet vittne på att ni grillade helt fridsamt.

Dina föräldrar oroar sej väl onödigt mycket men samtidigt; en mardröm att ens älskade barn dricker för mycket, välter grillen över sej osv. Det är inte så lätt att släppa ansvaret när man faktiskt juridiskt har det.

Kanske har dom lättare att låta dej grilla när dom är hemma för att vänja sej och se att du släcker grillen och sånt.

• Jonte1367
    Tofflans skrev 2017-07-11 14:36:34 följande:

Jag hade gjort samma som dina föräldrar.

Sorry!

På vilket sätt, vill veta hur ni tänker? Glad
  • Jonte1367
    Jodyanna skrev 2017-07-11 14:42:09 följande:

Tycker dom överdriver med sin rädsla att de ska komma 50 Pers och förstöra huset.

Hade blivit glad att du fick orken igen efter depression och vilja träffa vänner.

Tycker du ska berätta om hur du mår Ang skilsmässan och att du behöver den här tiden med dina vänner.

Ni ska träffas och äta?! Förstår inte problemet.

Vill dom att du ska sitta ensam hemma istället och deppa ihop?

Ganska egoistiska tycker jag.

Vilken bra idé, skall prova detta. Återkommer med resultat!
  • Jonte1367
    MagiskMamma skrev 2017-07-11 14:42:11 följande:

Både du och dina föräldrar har ju mycket att tänka på just nu, om de ska skiljas så är det både känslomässiga och praktiska saker att ta itu med och säkert har de också kanske lite stress inför släktträffen.

Som förälder tänker jag att jag inte skulle vilja komma hem till ett bombat hus, få betala för skadade saker och städa upp. Även om du säger att det inte kommer att hända så kan ingen se in i framtiden.

Alltså, kör med raka rör, skriv ett avtal med dina föräldrar. Ta ett papper där du skriver upp de saker som du tror oroar dem. Skriv att du ersätter saker som går sönder och att du ser till att huset och trädgården är i samma skick efter din grillkväll som när föräldrarna lämnade det.

Förhoppningsvis mjuknar de när de ser att du tar ditt ansvar och eventuella konsekvenser om kvällen skulle utvecklas till en fest som går över styr.

Lycka till!

Ska ta upp detta!, det brukar alldrig bli stökigt men om det blev det så är det ju självklart att man plockar ordning och ersätter saker som går sönder! 
  • Jonte1367
    sandlilja skrev 2017-07-11 15:05:11 följande:

Jag har varit tonårsförälder och just såna skräckhistorier om en massa oinbjudna som tränger sej på, de sprider sej bland föräldrar. En mardröm och kan bli rejält otrevligt för ungdomen som bor i huset också. Så jag förstår deras oro. För att göra dom lugnare; påminn dina kompisar att inte skriva på sociala medier om grillkvällen innan. Hade ni tänkt dricka alkohol? Om ni tänkt det, räkna med att dina föräldrar vet om det. Föräldrar vet alltid mer än tonåringen tror. Annars prata klartext att ni inte ska dricka och var tydlig mot dina kompisar att ni inte får för dina föräldrar. Visst kan man dricka LITE men det kommer du inte kunna övertyga dina föräldrar om. Nästs tips; dina föräldrar ber en äldre nyfiken granne att hålla uppsikt. Typ gå förbi en gång under kvällen. Finns inget som ett vuxet vittne på att ni grillade helt fridsamt.

Dina föräldrar oroar sej väl onödigt mycket men samtidigt; en mardröm att ens älskade barn dricker för mycket, välter grillen över sej osv. Det är inte så lätt att släppa ansvaret när man faktiskt juridiskt har det.

Kanske har dom lättare att låta dej grilla när dom är hemma för att vänja sej och se att du släcker grillen och sånt.

Den där sjukdommen jag har gör att jag har en superkännslig tarm, plus att jag har en stark glutenintollerans vilket betyder att om jag driker alhohol eller bara en liten mun med lätt-öl så kommer jag få kraftiga diarreér och spy upp allt jag ätit under dyngnet. Blir även extremt utmattad i några dagar. Så alkohol är ett BIG, NO-NO, även om jag hade velat. :/ Mina föräldrar vet att jag inte kommer att dricka.

Mina kompisar är jätte skötsamma och kommer garanterat inte att lägga upp något inlägge men för att vara 200% säker, kan jag så klart skriva till dem! detta med grannen var en bra idé, tror dock att dem flesta på våran gata är bortresta man ska kolla det också! tack för tippsen.Glad
  • Nicco123

Vet precis vad du menar...

Jag tycker det är ganska illa att din syster fick ha liknande kvällar, var det i samma ålder med samma antal människor? Ta upp det med dina föräldrar och påminn dem att det gick bra för henne.

Hur många ska ni egentligen va på denna kväll?

En annan grej jag tänkte på är att sånna fester som spårar ur sällan händer mitt i juli... för att det är väldigt få människor som är hemma? De flesta har annat för sig, säg det som argument till dina föräldrar för att lugna dem.

Du kan även se över dig själv och ditt beteende senaste året, har du blivit påkommen av dina föräldrar med alkohol? Kommit hem senare än du får? Bryter mycket regler? Om inte så borde de kunna lita på dig i mycket högre utsträckning eftersom att du sköter dig, då borde man få en belöning i form av sina föräldrars förtroende.

• Jonte1367
    Nicco123 skrev 2017-07-11 16:26:12 följande:

Vet precis vad du menar...

Jag tycker det är ganska illa att din syster fick ha liknande kvällar, var det i samma ålder med samma antal människor? Ta upp det med dina föräldrar och påminn dem att det gick bra för henne.

Hur många ska ni egentligen va på denna kväll?

En annan grej jag tänkte på är att sånna fester som spårar ur sällan händer mitt i juli... för att det är väldigt få människor som är hemma? De flesta har annat för sig, säg det som argument till dina föräldrar för att lugna dem.

Du kan även se över dig själv och ditt beteende senaste året, har du blivit påkommen av dina föräldrar med alkohol? Kommit hem senare än du får? Bryter mycket regler? Om inte så borde de kunna lita på dig i mycket högre utsträckning eftersom att du sköter dig, då borde man få en belöning i form av sina föräldrars förtroende.

Som jag sa åvan är jag stark gluten intolerant vilket göra att jag inte ens tål en mun lätt-öl . Ingen alkohol här inte. Det vet mina föräldrar.

Vi blir totalt 3st

Eftersom jag har varit sjuk en del av året så har jag tagit det lite lungt men jag har självklart gjort det som man förväntar sig av en 17-18 åring. Gjort mina studier på ett bra sätt.

Ska ta ditt tipps om att det inte är så många olycker som händer i juli!
    Glad
  • EmberEyes

Min kompis råkade ut för en liknande situation. Hans syster och make skulle resa bort över en helg, och deras dotter i sena tonåren fick bjuda över ett par av sina vänner för en myskväll. Ryktet gick och det började dyka upp andra som inte ville gå. Hon ringde min kompis (hennes morbror) som kom och schasade iväg dem.

Kan du prata med någon granne eller annan vuxen i närheten som kan agera backup på liknande sätt? Jag tänker att det kan ge föräldrarna en trygghet i att veta att om det skulle bli problem kommer Johansson tvärs över gata och hjälper till.

Svar på tråden Ska ha grillkväll inte fest.