• Sanzibar

Förvara och använda utpumpad mjölk

Vi ska iväg på bröllop på lördag och jag har därför börjat pumpa ut mjölk att ha med för att slippa gå iväg och amma. Sonen ligger nämligen gärna och snuttar i närmare en timma ????

Blir nu tveksam till hur jag ska förvara mjölken tills dess att den ska användas. Den mjölk jag pumpat idag skulle behöva stå 2 dygn i kylskåp, borde jag frysa in den då?

Ni som pumpar och tar med, hur fraktar ni den, och hur värmer ni upp mjölken?

• Svar på tråden Förvara och använda utpumpad mjölk
  • Carambolan

Jag skulle förvara i kylskåp om det bara är till lördag. Det lär väl finnas ett kylskåp i festlokalen? Transportera dit i kylväska, särskilt om det är en vigsel innan. Alternativt att du fryser in den och sen låter den tina i väskan fram tills att ni är i festlokalen.

• Carambolan

Hade värmt upp i micro. Man "ska" inte det pga förstörda näringsämnen, men när det bara är nån enstaka måltid hade jag gjort det lätt för mig

• Minimalen

Jag skulle förvara i kylskåp. Sen skulle jag hälla den i en termos som funkar lika bra för att hålla dryck kall som varm. Om du fryser mjölk kan den bli lite grynig när den tinats.

• Annelie 76

Kylskåp eller frys spelar nog ingen roll. Upptinad mjölk är grynig först och delar på sig (ser jätteäckligt ut) men när man skakar den blir den ok igen.
    Värm mjölken i varmt vattenbad. Dvs ställ flaskan i en behållare med varmt vatten. Det är skonsammaste sättet att värma.

• klariis

Jag pumpar på heltid. Det finns vissa regler. ALDRIG värma i micron. ALDRIG skaka bröstmjölk. Enligt min läkare, superviktigt. försvinner enzymer och näring, det som är viktigt för bebisen.. ska du göra det kan du nästan lika gärna köra ersättning enligt mig!

Pumpad bröstmjölk håller 3 dgr i kylskåp. Ska du frysa så håller sen i 3 månader i frys, 6 månader i boxfrys. Om du vill kan du frysa, jag har läst att man först ska Tina dom i kyl sen i vattenbad, jag har aldrig upplevt klumpig bröstmjölk på det sättet. När jag ska flyga eller så kör jag med frysväska, i frysväska håller bröstmjölk i 24h. Värm upp i vattenbad, viktigt! Inget annat! Uppvärmd bröstmjölk håller 3h sen skulle jag slänga den så termos är big nono.

Svar på tråden Förvara och använda utpumpad mjölk