• heffaklumpen89

Vattenavgång utan värkar

Hej! Mitt vatten har börjat sippra nu ikväll men har inga värkar än. Hur lång tid tog det för er innan värkar startade och hur många av er fick bli igångsatta? Hur länge väntar dom med att sätta igång? Kanske skiljer sig lite mellan olika sjukhus och det är näl jag kommer föda på (hoppas jag).

Har hört att om man läcker vatten ett tag typ ett dygn eller två så kan det bli en torrförlossning vilket kan vara svårare och jobbigare. Någon som vet något om det?

• Svar på tråden Vattenavgång utan värkar
  • Carambolan

Den av mina förlossningar som började med vattenavgång (ett stort splosh, inte sipprande) kom igång med värkar efter typ sex timmar.

• Virvlande

Med nr 2 gick vattnet utan värkar och dottern är född 84 timmar efter vattenavgång. Värkarna satte igång spontant ca 4 timmar innan planerad igångsättning. Var en supersmidig förlossning och jag och dottern mådde båda bra efteråt. ?

• Skånetjej01

Min andra förlossning började med att vattnet gick 1h senare kom värkarna. Hon är född 9,5 timme senare.

• FruganH

Mitt vatten gick med nr 2. Inga värkar kom alls. De väntade (tyvärr) nästan 2 dygn innan de började försöka få igång mig och gav mig aldrig riktigt en chans att reagera på gelen de använde. Slutade tyvärr i akutsnitt (precis som med nr 1 vilket jag helst ville slippa). Tyckte de väntade för länge och inte försökte sätta igång mig "på riktigt" innan de gav upp och tog till snitt. Men de kanske tyckte att det inte var så noga eftersom jag snittats tidigare, vem vet..

• Annelie 76

Tredje förlossningen startade med vattenavgång och inga värkar. Åkte in till sjukhuset för koll strax efter och när jag låg med apparaterna började den registrera värkar men jag kände inget. Fick åka hem och vartefter kom värkarna. Vattnet gick 12 på dagen, dottern är född 20. Kom tillbaka till förlossningen vid 18.

• Smulpaj80

Vattnet gick för mig utan några värkar. 48 timmar senare var vi "tvungna" att åka till förlossningen och bli kvar. Då började igångsättningen med gel, drygt 12 timmar senare fick jag första dosen med oxitocyn. Totalt från när vattnet gick till att barnet var ute var 78 timmar, men den aktiva fasen var endast 12 timmar. Allt gick jättebra, personalen var jättebra och det var en helt vanlig förlossning utan några komplikationer. Jag hade heller inte ont från när vattnet gick tills jag svarade på oxitocynet och det hela blev aktivt.

• heffaklumpen89

Vattnet börja sippra kl 23:25 igår. 00:30 började värkar med 10 min mellan, dock inte speciellt starka. Vid 06 åkte vi in till fl och vid 08 började dom avta lite. Stanna på fl till ca kl 13 då jag bara har en värk i timman. Nu är vi hemma igen och vilar oss och väntar och hoppas det ska starta upp av sig själv på riktigt igen! :) har annars en tid kl 08 imorgonbitti för undersökning och då kommer dom erbjuda igångsättning om jag vill :)

• Malimari

Vattnet gick utan värkar med min andra son. Värkarna kom igång ca 3 h efter när jag var på kontroll, bad om ett rum direkt även om det inte var så regelbundet meen kraftiga värkar. Efter ytterligare 2.5 h var han ute.

• 1113

Mitt vatten gick onsdag natt 02 värkar kom 24 timmar senare och var regelbundna på en gång. Dock avtog dom och försvann till kl 6 på torsdag morgon. Dropp för igångsättning vid kl 10 och 19.11 är sonen född. Gick hur bra som helst :)

• LitenBlomma

Vattnet gick vid 06 i sängen. Värkarna startade 9.45 och hon föddes 10.37.

pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13
  • Virvlande

Kan uppdatera med min senaste förlossning, för två dagar sen. Blev igångsatt eftersom fostervattnet var slut. Kom inte ut nått vatten alls när de väl tog hinnorna. Ut kom hon utan problem ändå. Ingen "torrförlossning". ? Blev igångsatt på bf +15 och hon kom ut på bf +16.

Svar på tråden Vattenavgång utan värkar