• FruPäron

Nybörjare här - vilken dag är vilken?

Jag och min man ligger i startgroparna för min allra första IVF-behandling. Jag känner mig helt vilsen i denna djungel om sprutor, förkortningar och plock och olika dagar.

Jag är steriliserad sedan flera år tillbaka i följd av komplikationer vilket gör att jag har äggstocken kvar men saknar äggledare.

Väntar min mens nästa vecka och tanken är att vi ska få sprutgenomgång följt av sprut-start!

Jag har hundra funderingar och är både nervös och förväntansfull! ????

Eftersom min mens inte är 100% pålitlig kan den lika gärna dyka upp imorgon som om en vecka. VAD är det som bestämmer vilken dag man ska börja ta sprutorna? Ser att vissa börjar på dag 2, dag 3 och dag 4. Vad är skillnad på startdagarna?

• Svar på tråden Nybörjare här - vilken dag är vilken?
  • Jag är bara jag

Det är bara vid korta metoden man börjar runt dag 2. Det är ingen speciell skillnad exakt dag man börjar. Vid långa börjar man dag 21. Sen är det VUL och blodprov efter ca 6-7 dagar med sprutor, lite tidigare i regel om man gör korta metoden för då måste man börja med en spruta till som förhindrar spontan äl. Beroende på hur äggblåsorna växer på sig blir det ytterligare 1-2 VUL och sen bestäms datum för äggplocket. Det är inte så krångligt. Glad

• FruPäron

Tack för ditt snabba svar! ???? Är grymt imponerad över alla som har stenkoll här, jag förstår inte ens hur jag ska våga sticka mig själv!

Jag ser mig själv få mens nu i helgen så när jag kommer till kliniken nästa vecka så får vi vända hem igen för att min mens varit så otålig??

Iom både jag och min man är fertila (saknar ju bara förmågan att flytta mina ägg till min livmoder) så kommer jag gå på en låg dos hormoner. Kommer det påverka en mindre då eller jag ska förbereda mig för känslostormar? ????

• Jag är bara jag

Jag tog sprutorna själv de första kanske 4 gångerna, men resterande 10 har maken tatt alla på mig så det är ju ett alternativ ifall han är hemma när du ska ta dom.
    Får du mens nu innan läkarbesöket och du ska göra korta får du börja nästa cykel. Det är så olika hur man reagerar på hormoner. De inför IVF har jag inte känt av förutom sprayen man tar vid långa och då endast huvudvärk några dar. Men kanske bättre vara inställd på det värsta och blir det bättre har du vunnit. Tungan ute 

Svar på tråden Nybörjare här - vilken dag är vilken?